تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۱۷
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۷۷۵۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برقی که می‌سوزد و پولی که دود می‌شود

‌می‌متالز - ۳۹۶ میلیارد تومان گازوئیل، سالانه خوراک معادن شهرستان نهبندان می‌شود، سرمایه‌هایی که در نبود برق پایدار دود می‌شوند و به هوا می‌روند.

به گزارش می‌متالز، شهرستان نهبندان با ذخیره قطعی ۱۱۸ میلیون تن یکی از مناطق معدنی کشور به شمار می‌رود و وجود معادن طلا، گرانیت، آهن، سیلیس و منیزیت این منطقه را به عسلویه معدنی شرق کشور معروف کرده است.

۱۴۶ معدن دارای پروانه بهره برداری در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد بیش از ۸۰ معدن هم اکنون فعال است.

معادنی که در نبود زیرساخت برق پایدار، به ناچار به مصرف گازوئیل عادت کرده اند و سالانه ۱۲ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند.


هزینه مصرف ماهانه ۳۳ میلیارد تومانی گازوئیل روی دست معدن کاران


معادن فعال نهبندان هم اکنون از نبود برق صنعتی و پایدار رنج می‌برند و از این رو نیاز این شهرستان به ایجاد زیرساخت‌ها برای حوزه معدن امری ضروری است؛ هر چند تاکنون در زمینه تأمین برق معادن مشکلاتی وجود داشته است، اما مسوولان دست به کار شده اند تا با همتی مضاعف این مشکل را رفع کنند.

این بار قرار است با ایجاد یک پست ۴۰۰ کیلوولت نیاز برقی معادن نهبندان فراهم و یکی از دغدغه‌های اصلی معدن داران برای تولید رفع شود.

آن طور که رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهبندان می‌گوید از ۱۴۶ واحد معدنی نهبندان ۶۴ واحد معدنی هیچ فعالیتی نداشته و در گذشته به دلایل مختلف تعطیل شده اند و هرچند دلایل زیادی داشته، اما عمده دلیل تعطیلی آن‌ها به نبود زیرساخت‌ها بر می‌گردد که این موضوع بر افزایش هزینه‌های تولید تاثیر بسزایی گذاشته است.

برقی که می‌سوزد و پولی که دود می‌شود

روشندل اضافه می‌کند: تقریباً همه واحد‌های معدنی فعال برای تأمین برق خود از ژنراتور‌های دیزلی استفاده می‌کنند که این موضوع علاوه بر تأثیری که بر افزایش هزینه‌ها می‌گذارد هزینه‌های جانبی برای نگهداری دستگاه‌های معدنی هم تأثیر گذار است و از این رو اگر برق از طریق شبکه سراسری به معادن برسد این هزینه‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

او بیان می‌کند: در صورتی که برق از شبکه سراسری کشور به معادن نهبندان برسد با فعال شدن معادن تعطیل، برای بیش از ۲ هزار شغل جدید و پایدار در معادن نهبندان ایجاد می‌شود.


احداث پست ۴۰۰ کیلوولت تا ۳ سال آینده


۱۱ تیر امسال بود که نیکزاد نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در سفر به شهرستان نهبندان از احداث پست ۴۰۰ کیلو ولت برای تأمین برق معادن این منطقه خبر داد.

اعلام این خبر بارقه‌ای از امید را در دل معدن کاران و سرمایه گذاران ایجاد کرد تا از رنج تعطیلی معادن و بیکاری کارگران رهایی یابند و چراغ معادن دوباره روشن شود.

مدیر جنوب خراسان شرکت برق منطقه‌ای در همین رابطه می‌گوید: بعد از به روزرسانی سند توسعه نهبندان، پیشنهادی مبنی بر ایجاد یک پست برق ۴۰۰ کیلوولت در نهبندان را ارائه کردیم که مصوب شده و مقرر شد تا ایمیدرو، شرکت برق منطقه‌ای خراسان جنوبی، استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های صنعتی این کار را با انعقاد یک تفاهم نامه انجام دهند.

برقی که می‌سوزد و پولی که دود می‌شود


ابراهیم آبادی اضافه می‌کند: اعتبار اولیه این پست ۲۵۰ میلیارد تومان است که در این تفاهم نامه گنجانده شده است.

به گفته ابراهیم آبادی عملیات ساخت پست ۴۰۰ کیلو ولت در هفته دولت آغاز شده است و کار احداث این پست چیزی بین ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد.

مدیر جنوب خراسان شرکت برق منطقه‌ای در مورد تأمین تجهیزات مورد نیاز این پست هم اینگونه می‌گوید: برخی از تجهیزات این پست را تأمین کرده ایم و برخی دیگر مثل ترانس‌های قدرت هم در حال پیگیری برای تهیه است و به مرور تأمین می‌شود.

ابراهیم آبادی همچنین بر این نکته تأکید دارد که با احداث این پست، ظرفیت تولید برق در شهرستان نهبندان تا ۱۵ برابر افزایش می‌یابد.


بهره برداری از پست ۱۳۲ کیلوولت شاهکوه در نیمه نخست ۱۴۰۲


بخش دیگری از کار برق رسانی به معادن شاهکوه، احداث پست ۱۳۲ کیلوولت و خط انتقال برق از نهبندان به شاهکوه است که مدیر جنوب خراسان شرکت برق منطقه‌ای در این خصوص هم اینگونه توضیح می‌دهد: عملیات اجرایی پست ۱۳۲ کیلوولت شاهکوه با اعتبار بیش از ۷۰ میلیارد تومان از پارسال در دو مرحله شروع شد و قبل از این تفاهم نامه‌ای بین استانداری و شرکت برق منطقه‌ای و ایمیدرو منعقد شد که قرار شد ایمیدرو خط انتقال برق از نهبندان تا شاهکوه را به طول ۶۵ کیلومتر اجرا کند و پست انتهایی و توسعه پست نهبندان را شرکت برق منطقه‌ای خراسان انجام دهد.

ابراهیم آبادی ادامه می‌دهد: برای ایجاد پست ۱۳۲ کیلوولت شاهکوه زمینی در مرکز ثقل بار در منطقه شاهکوه در نظر گرفته شده و کار آن نیز شروع شده که پیشرفت کار نسبتاً خوب بوده است و پیش بینی می‌شود تا با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود تا پایان نیمه نخست سال آینده به اتمام برسد.


هزینه کرد سالانه ۳۹۶ میلیارد تومان برای گازوئیل در بخش معدن


فرماندار نهبندان هم زاویه‌ای دیگر مصرف انرژی در معادن نهبندان را برای خبرنگار ما باز کرده و می‌گوید: ۸۲ معدن، ۲۲ واحد صنعتی و ۷ واحد فرآوری فعال در نهبندان وجود دارد که برق مصرفی ۵۲ معدن به صورت مستقیم از طریق ژنراتور‌های دیزلی و با سوختن گازوئیل تأمین می‌شود.

برقی که می‌سوزد و پولی که دود می‌شود


ایروانی تصریح می‌کند: این معادن ماهانه یک میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند که اگر به نرخ فوب خلیج فارس حساب کنیم چیزی حدود ۳۳ میلیارد تومان در هر ماه است و می‌توان گفت که معادن نهبندان سالانه معادل ۳۹۶ میلیارد تومان فقط گازوئیل مصرف می‌کنند و اگر زیرساخت برق معادن فراهم شود این رقم تقریباً به صفر می‌رسد.

او بر این نکته تأکید دارد که ایجاد پست برق قوی برای بخش صنعت و معدن نهبندان بسیار ضروری است.

فرماندار نهبندان می‌گوید: نیاز کنونی مصرف برق شهرستان در بخش صنعت و معدن چیزی معادل ۱۷۰ مگاوات آمپر بوده و هم اکنون توان تولید چنین ظرفیت برقی در نهبندان وجود ندارد و با توجه به رشد صنایع و معادن این شهرستان باید به سمتی برویم که ظرفیت بیشتری برای مصرف برق ایجاد کنیم.

برقی که می‌سوزد و پولی که دود می‌شود


ایروانی ادامه می‌دهد: ایجاد پست ۴۰۰ کیلوولت در نهبندان به ما این اطمینان را می‌دهد تا نگرانی برای تأمین برق در آینده نداشته باشیم و از سوی دیگر افت ولتاژ در زمان پیک مصرف به حداقل برسد.

فرماندار نهبندان در مورد پیشرفت اجرای خط انتقال برق از نهبندان به شاهکوه هم اظهار می‌کند: برای این امر ۱۸۳ دکل در نظر گرفته شد که تا کنون ۷۳ درصد از این دکل‌ها نصب شده و بقیه هم با تأکید‌هایی که شده است به زودی نصب می‌شوند.


عسلویه معدنی شرق کشور در انتظار روز‌های خوش


شهرستان نهبندان سرزمین معادن راهبردی آهن، طلا، گرانیت و منیزیت است و ۵۰ درصد معادن خراسان جنوبی را در خود جای داده است.

شهرستانی که با ذخیره قطعی ۱۱۸ میلیون تن از آن به عسلویه معدنی شرق کشور یاد می‌شود، اما نبود زیرساخت برق، گرد تعطیلی را بر بیش از ۳۰ درصد معادن آن نشانده است.

معدن کارانی که در نبود زیرساخت حیاتی برق مجبورند میلیارد‌ها تومان را صرف تأمین برق از طریق گازوئیل کنند و به سختی چراغ استخراج را روشن نگه دارند.

برقی که می‌سوزد و پولی که دود می‌شود

پس از سال‌ها انتظار، برق رسانی به معادن نهبندان بالاخره کلید خورده است و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت برق منطقه‌ای پای کار آمده اند تا در یک دوره زمانی سه ساله، برق را به معادن این شهرستان برسانند.

با وجود پیگیری‌ها و تأکیداتی که بر تسریع در روند اجرای برق رسانی به بخش معادن و همچنین صنایع نهبندان وجود دارد حال چشم امید فعالان این حوزه به همت مسوولان برای تحقق آن است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده