تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۱
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۲۷۹۲۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استخراج غیرقانونی معادن طلا در شمال افغانستان ممنوع شد

‌می‌متالز - مقامات محلی در تخار تاکید کردند بر اساس تصمیم دولت موقت طالبان هرگونه استخراج غیرقانونی معادن طلا و «زر» شویی در این ولایت ممنوع است.

به گزارش می‌متالز، دولت موقت طالبان به مقامات محلی تخار تاکید کرده است هرگونه استخراج غیرقانونی معادن طلا و زرشویی ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

«محمد کاظم» معاون والی تخار در نشست اداری این ولایت اظهارداشت: هنوز هم در برخی از شهرستان‌های تخار از سوی برخی افراد سودجو معادن به صورت غیر قانونی استخراج می‌شوند و باید جلوی این اقدامات گرفته شود.

شماری از مقامات ادارات دولتی تخار نیز تاکید کردند در صورتی که جلو کار زرشویی و حفاری در رودخانه شهر «تالقان» گرفته نشود در فصل بهار به دلیل احتمالی سیل همه پل‌های مواصلاتی و مسیر‌های عمومی تخار-بدخشان تخریب می‌شود.

گفته می‌شود که زرشویی در تخار پیشینه ۵۰ ساله دارد و کارگران با زحمت زیاد درآمد اندکی به دست می‌آورند و این صنعت در سال‌های اخیر از تالقان مرکز این ولایت به شهرستان‌ها نیز سرایت کرده است.

با این حال، زرشویی و استخراج غیر قانونی معادن به‌دلیل استخراج غیرفنی و نبود افراد حرفه‌ای، همواره جان شهروندان این ولایت را گرفته است. هفته گذشته نیز در پی فروریختن تونل یک معدن طلا در شهرستان «چاه آب» ولایت تخار پنج کارگر جان باختند.

از سوی دیگر، برخی شهروندان تخار می‌گویند که درآمد اندکی از راه زرشویی به دست می‌آورند که در صورت توقف چنین کاری، منبع درآمد دیگری ندارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده