تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۷۸۰۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن طلا در بازار سرمایه

‌می‌متالز - شرکت پویا زرکان با نماد «فزر» به عنوان اولین معدن طلای کشور در سال گذشته در بازار سرمایه عرضه اولیه شد. مدیرعامل شرکت پویا زرکان از آخرین وضعیت عملیاتی شرکت و برنامه‌های اکتشافی و توسعه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل رستم‌خانی با بیان اینکه از دو سال گذشته و همزمان با رونق بازار سرمایه، سهامداران و هیات‌مدیره شرکت تصمیم گرفتند تا این شرکت را در بازار بورس پذیرش و عرضه اولیه کنند، گفت: اقدامات اجرایی پذیرش صورت پذیرفت و معدن طلا به عنوان یک صنعت جدید با حضور فزر به بورس راه یافت و در اواخر سال ۱۴۰۰ عرضه اولیه صورت گرفت. ورود شرکت‌های معدنی طلا، ورود کلاس دارایی جدید به بورس است که می‌تواند به متنوع‌سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری منجر شود و فرصت کسب بازده از رشد قیمت جهانی طلا و رشد قیمت ارز را به صورت اهرمی برای سرمایه‌گذاران به همراه آورد.

وی افزود: به این ترتیب، فزر اولین نماد حوزه تولید طلا در بورس شد که در ٢٠ بهمن ١٤٠٠ معادل ۱۰‌درصد سهام آن عرضه اولیه شد. بیش از ۲/ ۱‌میلیون نفر در عرضه اولیه شرکت کردند که بازده حدود ۳۰ تا ۱۰۰‌درصدی در این مدت و با وجود رکود بورس، عاید این سرمایه‌گذاران شده است. در عین حال، شرکت پویا زرکان با تقسیم حداکثری و به میزان ۹۵‌درصد در مجمع، بازده نقدی مناسبی برای سهامداران داشته که نسبت به قیمت عرضه اولیه بیش از ۳۲‌درصد است و در کمتر از ۱۰ روز از تاریخ برگزاری مجمع، تمام سود نقدی از طریق سجام به حساب سهامداران واریز شده است. به این ترتیب با وجود شرایط بازار، این عرضه اولیه، کام سهامداران را شیرین ساخت.

مدیرعامل شرکت پویا زرکان در خصوص برنامه‌ها و اهداف از عرضه اولیه، اظهار کرد: مشارکت پرسنل شرکت، توسعه فعالیت‌های معدنی، صنعتی و همکاری‌ها با سایر شرکت‌ها و معادن از اهداف اصلی پذیرش شرکت بوده است. در این راستا، به کلیه پرسنل شرکت که عمدتا بومی هستند، بیش از ۸‌میلیون سهم ترجیحی اختصاص یافته و در عین حال، برنامه مشارکت مردم در معادن در حال پیگیری توسط سهامداران عمده است و امیدواریم بتوانیم به مردم شریف شهر تکاب و روستا‌های همجوار معدن، از سوی سهامدار عمده سهام به میزان و قیمت عرضه اولیه تخصیص دهیم که در حال انجام مذاکرات و اقدامات اداری است و امیدواریم پس از اخذ مجوز‌ها به زودی اجرایی شود که پس از اجرایی شدن، در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. اجرای این اقدام مانند پذیرش شرکت پویا زرکان که اولین پذیرش یک معدن طلا در بورس بوده است، اولین واگذاری سهام عرضه اولیه به مردم منطقه خواهد بود که می‌تواند گامی بزرگ و مهم در راستای بهره‌مندی مردم از درآمد و سودآوری معادن باشد.

وی در خصوص فعالیت‌های معدن عنوان کرد: استخراج براساس پروانه بهره‌برداری در حال انجام است. علاوه بر این و به منظور استخراج صیانتی، مجوز برداشت کانسنگ کم عیار نیز اخذ شده است تا بتوانیم حداکثر بهره وری و ارزش افزوده را ایجاد کنیم. همچنین فرآوری و تولید کنسانتره طلا و سپس تولید شمش طلا در شرکت‌های تابعه در حال انجام بوده و این مجموعه از معدود تولیدکننده‌های شمش طلای استاندارد۹/ ۹۹۹‌درصد است و تنها تولیدکننده‌ای است که قابلیت تولید بر اساس استاندارد جهانی بورس لندن یعنی LBMA را داراست.

رستم خانی گفت: هدف و نگاه کلان ما در شرکت پویا زرکان، افزایش ذخایر و سپس افزایش استخراج ماده معدنی طلا و سایر فلزات و مواد معدنی و نهایتا افزایش تولید محصول نهایی مجموعه است. به این منظور اقدامات توسعه‌ای در عملیات اکتشاف در همه محدوده‌ها، به‌ویژه محدوده طلای آقدره آغاز شده است. گفتنی است که با وجود تلاش و کار مداوم، محدوده معدنی آقدره به قدری غنی است که فعالیت‌های دو دهه اخیر شرکت، تنها ۱۱۲ هکتار از ۳۶۰۰ هکتار را شامل شده و بخش وسیعی حتی در این بخش نیز در انتظار فعالیت معدنی است؛ بنابراین زون ٢ معدن آقدره را جهت اخذ مجوز‌های مربوط به انجام اکتشافات تفصیلی به منابع طبیعی معرفی کردیم که با انجام عملیات اکتشافی در ٤٩٦ هکتار موافقت شده و کار اکتشافی شروع شده و نتایج امیدبخش بوده است. در آینده و پس از پایان عملیات اکتشاف، نسبت به تعیین عیار و تناژ ذخیره جدید در این زون اقدام خواهیم کرد که ذخایر معادن شرکت افزایش قابل‌توجهی خواهند یافت و فرصتی برای افزایش استخراج و افزایش تولید و اشتغال در شرکت فراهم خواهد شد.

این مدیرعامل در رابطه با سایر معادن شرکت یادآور شد: پویا زرکان دارای محدوده‌های معدنی دیگری از جمله تراورتن، داغ دالی، گورگور و آرپاچای است. برای محدوده تراورتن در سال گذشته گواهی کشف صادر شده و با پیگیری‌های شرکت در سال‌جاری موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شده ایم و در حال تکمیل زیرساخت‌ها برای آغاز عملیات استخراج در این معدن هستیم. این معدن ذخیره قطعی و احتمالی بیش از۲/ ۱میلیون تن را داراست که یکی از بهترین نوع تراورتن سیلور است. به دلیل کیفیت بالا، مذاکراتی با خریداران اروپایی از جمله خریداران ایتالیایی صورت گرفته است و در عین حال در حال مذاکره برای خرید کارخانه فرآوری با تکنولوژی روز اروپا هستیم. براساس برنامه‌ریزی‌های شرکت، استخراج ابتدا به وسیله پیمانکاران صورت خواهد گرفت و استخراج کوپ انجام می‌پذیرد و محصول استخراجی به واحد‌های فرآوری سنگ در منطقه که زیر ظرفیت کار می‌کنند، ارسال خواهد شد. با توجه به ماهیت کسب‌و کار فروش سنگ، بازاریابی نیز همزمان در دستور کار قرار دارد تا با کسب بازار مناسب، بتوانیم نسبت به خرید و ساخت کارخانه فرآوری اقدام کنیم. با توجه به قیمت‌های داخلی و منطقه، انتظار داریم تا تراورتن نیز سوددهی مناسبی برای شرکت داشته باشد.

وی تاکید کرد: شرکت دارای معدن روی داغ دالی است که با توجه به اکتشافات اولیه و اخذ پروانه بهره‌برداری دارای ذخیره قطعی و احتمالی بیش از ۲‌میلیون تن است که آمادگی ساخت کارخانه کنسانتره با ظرفیت بیش از ۱۰۰‌هزار تن در سال را دارا هستیم و در حال اخذ مجوز‌ها برای تامین زیرساخت‌ها ازجمله تامین آب هستیم و امیدواریم با مساعدت مسوولان و مقامات محلی، این معدن نیز بتواند فعالیت خود را آغاز کند و ضمن ایجاد اشتغال و ارزآوری ناشی از صادرات روی، بتواند بر سودآوری و ارزش سهام فزر نیز بیفزاید. همچنین محدوده‌های اکتشافی گورگور و آرپاچای نیز در مالکیت شرکت است که پس از اکتشافات مقدماتی در سال‌های گذشته، در حال انجام اقدامات حفاری اکتشافی هستیم تا بتوانیم به ذخایر مناسب و اقتصادی دست یابیم. در مجموع برای توسعه و اکتشافات جدید طی ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ بیش از ۶‌هزار متر حفاری اکتشافی انجام پذیرفته و آنالیز نمونه‌های حفاری امیدبخش بوده و حفاری در محدوده‌های معدنی به منظور تکمیل و تعیین ذخیره قطعی در حال اقدام است تا گزارش پایان اکتشاف به اداره صمت استان ارسال شود و پروانه بهره‌برداری جدید اخذ و به ذخایر معادن شرکت افزوده شود.

رستم خانی در خصوص توسعه همکاری با سایر معادن مناطق نیز خاطرنشان کرد: شرکت آمادگی همکاری با سایر معادن منطقه در زمینه اکتشاف، استخراج، فرآوری و تولید شمش طلا را دارد. در این رابطه مذاکراتی با مالکان معادن مختلف از جمله ایمیدرو صورت گرفته است و آمادگی مشارکت و راهبری معادن از جمله معدن زرشوران وجود دارد که با زیرساخت‌ها و امکانات موجود و بهره وری بالا در شرکت‌های تابعه پویا زرکان، قابلیت افزایش چند برابری تولید آن معادن فراهم است. تجربه ما نیز اثبات می‌کند که فعالیت معدنی با رویکرد بخش خصوصی باعث افزایش بهره‌وری در مجموعه‌های دولتی نیز خواهد شد و عموما مدیران دولتی کارآمد نیز از این موضوع استقبال می‌کنند.

وی بیان کرد: یکی از نمونه‌های موفق واگذاری معادن تحت مالکیت و مدیریت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، معدن نخلک به شرکت‌های هم گروه پویا زرکان بوده است. معدن نخلک پس از واگذاری، شاهد جهش تولید و افزایش درآمد و سودآوری بوده و در عین حال شاهد افزایش اشتغال و همچنین مهاجرت معکوس نیز بودیم. پیشنهاد ما، واگذاری راهبری معادن تحت مالکیت دولت به بخش خصوصی است تا با مدل مشارکتی مناسب و برد-برد برای هر دو طرف، این معادن بتوانند به سرعت توسعه یابند و سبب خلق ارزش افزوده بیشتر، ارزآوری مناسب، اشتغال و پیشرفت منطقه و کشور شود. این آمادگی در حوزه معادن طلا در مجموعه ما وجود دارد و ما آمادگی داریم نسبت به توسعه فعالیت‌ها در سایر معادن از جمله زرشوران اقدام کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده