تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۶
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۷۶۸۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک مسوول:

عمده واردات قزوین، مواد اولیه صنایع است

‌می‌متالز - رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین گفت: در سال ۱۴۰۱ هدف‌گذاری صادرات استان ۸۰۰ میلیون دلار بوده است؛ از ابتدای سال تا پایان مرداد ۱۴۰۱ این میزان به لحاظ ارزش ۲۷۷ میلیون دلار و به لحاظ وزنی ۳۹۳ هزار تن بوده است. از ابتدای سال تا پایان مرداد ۱۴۰۱ واردات گمرک به لحاظ ارزشی ۳۰۶ میلیون دلار و به لحاظ وزنی ۶۱ هزار تن بوده است، اما باید یک نکته را متذکر شویم که عمده کالا‌های وارداتی استان مواد اولیه صنایع بوده است.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل یاری در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین که امروز دوشنبه ۱۸ مهر در سالن باغستان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در پایان سال ۱۳۹۵، ۶ شهرستان، ۲۸ شهر، ۱۹ بخش و ۴۶ دهستان است و ۱۱۲۷ روستا در استان وجود دارد که ۸۷۶ روستا دارای سکنه و ۲۵۱ روستا نیز فاقد سکنه هستند.

وی ادامه داد: بر اساس نتایج سرشماری طرح نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ میزان ۲۵.۲ درصد جمعیت استان در روستا و ۷۴.۸ درصد در شهر ساکن هستند؛ از مجموع یک میلیون و ۲۷۳ هزار و ۷۶۱ نفر جمعیت استان ۴۸.۹۴ درصد زن و ۵۱.۰۶ درصد مرد هستند.

رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین بیان کرد: جمعیت استان در سال ۱۴۰۰ به میزان یک میلیون و ۳۲۶ هزار نفر بوده است که از این تعداد یک میلیون و ۳۵ هزار نفر جمعیت شهری و ۲۹۲ هزار نفر جمعیت روستایی بودند. نرخ رشد سالانه جمعیت بین سال‌های ۹۵ تا ۹۹ به میزان ۱.۷ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: میزان موالید ۱۶.۵ موالید به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، میزان باروری عمومی ۵۱.۳ موالید به ازای هر ۱۰۰۰ زن بارور، میزان مرگ و میر ۴.۳ مرگ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، نرخ مهاجرت ۱.۴ مهاجر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت و امید به زندگی ۷۷.۹ سال است.

یاری با اشاره به اینکه نرخ اشتغال در قزوین ۹۰.۳ و در کشور ۹۰.۴ درصد است، افزود: ۱۰.۶۳ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی، ۰.۱۴ درصد بخش معدن، ۳۲.۹۳ درصد صنعت، ۴۷.۳۹ درصد خدمات و ۸.۹۱ درصد در سایر بخش‌هاست. در سال ۱۴۰۱ میزان ۲۸ هزار و ۴۱۰ شغل در استان پیش‌بینی شده است که طی ۶ ماهه سال جاری ۹۲۱۰ شغل محقق شده است.

وی ادامه داد: نرخ رشد بیکاری استان در تابستان ۱۴۰۱ به میزان ۷.۶ درصد بوده و این در حالی است که این رقم در سال گذشته ۷.۸ درصد بوده است. نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان ۱۴۰۱ به میزان ۴۳.۹ درصد بوده که این رقم در کشور ۴۱ درصد بوده است. یکهزار و ۴۱۵ نفر در ۹۰ دستگاه اجرایی استان قزوین مشغول فعالیت هستند ۴۲ درصد آنان را زنان و ۵۸ درصد را مردان تشکیل می‌دهند؛ ۵۴.۶ درصد پست‌های استان دارای تصدی و ۴۱.۱ درصد بلاتصدی هستند، همچنین ۲.۹ درصد پست‌ها با قرارداد کارمعین و ۰.۴ پست‌ها را قرارداد کارگری تشکیل می‌دهد.

رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱ هدف‌گذاری صادرات استان ۸۰۰ میلیون دلار بوده است؛ از ابتدای سال تا پایان مرداد ۱۴۰۱ این میزان به لحاظ ارزش ۲۷۷ میلیون دلار و به لحاظ وزنی ۳۹۳ هزار تن بوده است. از ابتدای سال تا پایان مرداد ۱۴۰۱ واردات گمرک به لحاظ ارزشی ۳۰۶ میلیون دلار و به لحاظ وزنی ۶۱ هزار تن بوده است، اما باید یک نکته را متذکر شویم که عمده کالا‌های وارداتی استان مواد اولیه صنایع بوده است.

سهم قزوین از تولید ناخالص داخلی

وی اعلام کرد: نرخ تورم در نقاط شهری در شهریور ۱۴۰۱ در استان قزوین ۴۴.۵ و در کشور نیز ۴۱.۵ درصد بوده است. در سال ۱۴۰۰ سهم استان قزوین از تولید ناخالص داخلی بدون نفت کشور ۱.۲۳ درصد بوده است.

رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین تشریح کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ اجرای آبیاری تحت فشار در ۳۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی هدف‌گذاری شد که در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۱ میزان ۲۰۸ هکتار تحت آبیاری تحت فشار قرار گرفتند؛ همچنین طی این مدت ۱۷۰ هکتار از تاکستان‌های استان داربستی و علاوه بر آن ۴۵ مجتمع گلخانه‌ای نیز احداث شده است. در ۶ ماهه نخست سال جاری ۶۱۰۰.۵ هزار دلار سرمایه مصوب شده بود که ۱۳۲.۱ هزار دلار سرمایه وارد استان شد. همچنین در سال ۱۴۰۱ میزان ۳۱۵ هزار تن گندم در استان تولید و ۱۷۷ هزار و ۱۷۲ تن گندم به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

وی گفت: در راستای رونق تولید از ابتدا ۴۴۳۲ واحد تسهیلات پرداخت شده است؛ از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۳۵۰ بنگاه تولیدی کوچک و متوسط بالغ بر ۵۴ هزار و ۱۷۴ میلیارد ریال پرداخت شده است. با توجه به شعار سال در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۵ شرکت دانش بنیان ایجاد و ۹۷ محصول تولید شده است.

یاری اشاره کرد: اعتبار هزینه‌ای مصوب استان در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۳.۰۷ درصد، اعتبار هزینه‌ای استان‌ها ۹.۱۵ درصد و سهم قزوین از اعتبار هزینه‌ای استان‌ها نیز ۱۳.۲ درصد رشد داشته است. درآمد مصوب استان در سال ۱۴۰۱ به میزان ۹۱.۶ درصد، درآمد مصوب استان‌ها ۷۰.۸ درصد و سهم قزوین از درآمد استان‌ها نیز ۱۲.۲ درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: در جهت دستیابی به اطلاعات و داده‌های صحیح در نظام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری استان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مجموعه طرح‌های مطالعاتی توسعه محور را در دستور کار خود قرار داده که مهم‌ترین این طرح‌ها شامل مطالعات نظام آبزی‌پروری در رودخانه شاهرود و مکان‌یابی انرژی‌های خورشیدی با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری و سیستم اطلاعات جغرافیایی بوده است.

رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین در پایان در خصوص اقدامات انجام شده برای رشد اقتصادی استان گفت: تفکیک رشد استان به بخش‌های مختلف اقتصادی و به تفکیک شهرستان‌های استان، بررسی و تعیین سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای رشد اقتصادی استان به تفکیک پروژه در بخش‌های مختلف اقتصادی و بررسی ظرفیت‌های خالی ازجمله اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق رشد اقتصاد استان بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده