تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۷۷۴۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طی نیمه اول سال:

سهم بخش صنعت از سرمایه گذاری خارجی ۳۸۲ میلیون دلاری به ۹۴ درصد رسید

‌می‌متالز - بخش صنعت ۹۴درصد از سرمایه گذاری خارجی ۳۸۲.۴ میلیون دلاری و شامل طرح‌های جدید، خرید سهام و قرارداد را در نیمه اول سال به خود اختصاص داد.

به گزارش می‌متالز، ۷۳ مورد سرمایه‌گذاری خارجی شامل ایجاد طرح‌های جدید، خرید سهام و ترتیبات قراردادی از ابتدای سال تا پایان شهریور به ارزش ۳۸۲.۴ میلیون دلار در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت مصوب شده و طی آن ۳۹ مورد سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۲۸۵.۸ میلیون دلار در حال طی مراحل اجرایی و ۳۴ مورد به ارزش ۹۶.۶ میلیون دلار در حال بهره‌برداری است.

براساس این گزارش، سهم بخش صنعت ۹۳.۸ درصد و شامل ۲۸۵.۸ میلیون دلار جواز تاسیس و ۷۲.۸ میلیون دلار پروانه بهره‌برداری، بخش معدن ۲.۲ درصد شامل ۸.۵ میلیون دلار پروانه بهره‌برداری معدنی و بخش تجارت ۴ درصد شامل ۱۵.۲ میلیون دلار صنوف است.

همچنین از ۷۳ مورد سرمایه‌گذاری خارجی، ۲۴ شرکت به حجم ۹۹.۷ میلیون دلار با ۱۰۰ درصد سهامدار و مشارکت خارجی، ۳۴ شرکت به حجم ۲۲۷.۳ میلیون دلار به صورت مشارکتی با شرکت‌های داخلی (جوینت ونچر) و ۱۵ مورد به حجم ۵۵.۳ میلیون دلار به صورت مشارکت مدنی، بیع متقابل و بی. او. تی بود.

بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی مربوط به صنایع ساخت چوب و محصولات چوب و چوب‌پنبه به‌استثنای مبلمان به ارزش ۱۲۳.۲ میلیون دلار، استخراج کانسار‌های فلزی به ارزش ۶۷ میلیون دلار، ساخت مواد و محصولات شیمیایی به ارزش ۴۳.۲ میلیون دلار و ساخت فلزات اساسی به حجم ۴۰.۹ میلیون دلار بود.

افغانستان، چین، ترکیه، هند و امارات ۵ کشور نخست از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری هستند و در این میان بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری توسط افغان‌ها با ۳۰ مورد بود.

استان‌های فارس با ۴۱ درصد، خراسان جنوبی ۲۱ درصد، خراسان رضوی ۱۵ درصد هرمزگان ۱۲ درصد و تهران ۱۱ درصد به ترتیب رتبه‌های نخست تا پنجم را از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب کسب کردند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده