به گزارش میمتالز، خودروسازان برنامههایی برای ساخت ۵۴میلیون خودروی برقی باتریدار در سال ۲۰۳۰ پیشبینی کردهاند که بیش از ۵۰درصد از کل تولید خودرو را تشکیل میدهد. براساس دادههای Benchmark Mineral Intelligence، خودروسازان و شرکای ساخت باتری برای حمایت از سطح بیسابقه خودروهای برقی قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولید باتری ۸/ ۵تراواتساعتی را راهاندازی کنند. شرکت پیشرو در این زمینه تسلا است که ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، طرحی برای ساخت ۲۰میلیون خودروی برقی در سال ۲۰۳۰ ارائه کرده است که به حدود سه تراواتساعت باتری نیاز دارد. ماسک در اواخر اکتبر گفت تسلا در حال حاضر روی پلتفرم خودروی کوچکتری کار میکند که قیمت آن نصف مدل ۳ و مدل Y است.
براساس تحلیل رویترز، در حالی که تسلا برنامههای هزینههای خود را به طور کامل افشا نکرده است، چنین رشد تصاعدی و افزایش ۱۳برابری بیش از ۵/ ۱میلیون خودروی تخمینی که امیدوار است امسال بفروشد، صدها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. فولکسواگن آلمان، اگرچه از تسلا عقب مانده است، اما تا پایان دهه برنامههای بلندپروازانهای دارد که بیش از ۱۰۰میلیارد دلار برای ساخت مجموعه جهانی خودروهای برقی خود هدفگذاری کرده است. شرکت تویوتا موتور ژاپن در حال سرمایهگذاری ۷۰میلیارددلاری برای برقیکردن وسایل نقلیه و تولید باتریهای بیشتر است و انتظار دارد در سال ۲۰۳۰ حداقل ۵/ ۳میلیون مدل باتریدار بفروشد.
شرکت فورد موتور به افزایش هزینههای خود در خودروهای برقی جدید که درحالحاضر به ۵۰میلیارد دلار است، ادامه میدهد؛ زیرا قصد دارد حدود سهمیلیون مدل الکتریکی باتریدار در سال ۲۰۳۰ و نصف حجم کل آن تولید کند. مرسدسبنز حداقل ۴۷میلیارد دلار برای توسعه و تولید خودروهای برقی اختصاص داده است که تقریبا دوسوم آن برای افزایش ظرفیت باتری با شرکای خود به بیش از ۲۰۰گیگاواتساعت است. بیامو، استلانتیس و جنرال موتورز هر کدام قصد دارند حداقل ۳۵میلیارد دلار برای خودروهای برقی و باتری هزینه کنند.
منبع: دنیای اقتصاد