تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۷۸۰۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش نرخ بیکاری با عزم دولت در احیای کارخانجات تولیدی

‌می‌متالز - با احیای کارخانه‌های تولیدی راکد و نیمه تعطیل، نرخ بیکاری و مشاغل کاذب کاهش می‌یابد، که برای اقتصاد مساله مهمی است.

به گزارش می‌متالز، برنامه ریزی مستمر در حمایت‌های قانونی و تسهیلاتی از تولیدگران در چارچوب رونق تولید در قالب کارآفرینان و سرمایه گذاران از جمله سیاست‌های دولت‌ها در مسیر توسعه است. دولت است که باید با برنامه ریزی به دنبال ارائه راهکار و حمایت از تولید گران و راه اندازی مجدد این واحد‌ها باشد.

دولت سیزدهم از زمان تصدی با ارائه برنامه‌های اجرایی در قالب سیاست‌های کلان مرتبط با رونق تولید علاوه بر تلاش در خصوص حمایت‌های لازم از تولید با تمرکز بر ظرفیت و توانمندی داخلی، بخشی از برنامه‌ها را در بخش مربوط به احیای واحد‌های تولیدی و کارخانجاتی که به دلایل مختلف مشغول به فعالیت نیستند متمرکز کرده است و در این مسیر از توان همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها بهره گرفته شده است. یکی از مزیت‌های احیای مشاغل کاذب کاهش نرخ بیکاری و جلوگیری از رشد مشاغل کاذب است. چرا که وقتی کارگری بیکار باشد برای تأمین معاش خود مجبور است به سمت مشاغل کاذب برود. احیای کارخانه‌های راکد و نیمه تعطیلی کمک بزرگی به اقتصاد و بازار کار است.

احیای بیش از ۲ هزار کارخانه و واحد تولیدی و صنعتی تعطیل یا نیمه‌تعطیل در یک سال گذشته

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان چند روز گذشته خبر از احیای بیش از ۲ هزار کارخانه وواحد تولیدی و صنعتی تعطیل یا نیمه تعطیل در یک سال گذشته داد.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از واحد‌های صنعتی و تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل که در دوره فعالیت دولت مردمی احیا شده‌اند، اظهار داشت: در این دوره بیش از ۲ هزار کارخانه و کارگاه به دست توانای عزیزان با اراده ما در سراسر کشور احیا شده و این مسیر ادامه دارد. اگر احیای کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و بازگشت آن‌ها به عرصه تولید، افزایش صادرات، مثبت شدن تراز تجاری، ارتقای تولید، صادرات نفتی و غیرنفتی در کشور دشمن را عصبانی می‌کند، بگذار عصبانی شود و از این عصبانیت بمیرد، اما ما متوقف نخواهیم شد. اگر دشمن ما را در یک جای دنیا متوقف کند، ما از جای دیگر سر در خواهیم آورد؛ دور زدن تحریم‌ها یعنی همین.

احیای کارخانه‌های نیمه تعطیل به معنی رونق اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است. چرا که وقتی چرخ اقتصاد بچرخد، چرخ سفره کارگران می‌چرخد و به عبارتی مانع از گسترش مشاغل کاذب است.

ایجاد بیش از ۷ هزار و ۹۰۰ شغل با احیای ۳۵۷ طرح اقتصادی

نعمت الله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از بازگشت ۶۰۰۰ واحد راکد، نیمه فعال و نیمه تمام به چرخه تولید در سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد صندوق احیای ۱۰۰۰ واحد را تقبل کرده و ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای احیا اختصاص داده است. در راستای احیای ۱۰۰۰ طرح اقتصادی تا کنون ۳۵۷ طرح احیا شده اند که حدود ۷ هزار و ۹۰۰ شغل در راستای این طرح‌ها ایجاد یا تثبیت شده اند.

رضایی درباره نهضت احیا گفت: از سال گذشته بحثی در راستای نهضت احیا با همکاری معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در دستور کار داریم، متعد شدیم که ۱۰۰۰ طرح را در سال جاری احیا کنیم. تفاهم نامه ما پایان سال ۱۴۰۰ با حضور معاون اول به امضا رسید. تا کنون حدود ۳۵۷ طرح را احیا کرده ایم.

وی گفت:‌ویژگی طرح‌های احیا این است که سرمایه گذاری از قبل انجام شده بوده است، اما مدتی طرح توقف داشته یا نیاز به یک توسعه دارد. از ۳۵۷ طرحی که مورد حمایت قرار گرفته است، حدود ۶۲۴ میلیارد تومان به این طرح‌ها تسهیلات پرداخت کرده ایم. اما بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع به چرخه‌ی تولید بازگشته است، تقریباً با ۲۳ درصد تسهیلات پرداختی موفق به بازگشت حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه شده ایم. با احیای ۳۵۷ طرح اقتصادی حدود ۷ هزار و ۹۰۰ اشتغال ایجاد یا تثبیت شده اند. تا پایان سال به تعهد ۱۰۰۰ طرحی خود عمل خواهیم کرد. با مقیاس این تعداد طرح؛ تا پایان سال حدود ۲۰ هزار شغل احیا خواهد شد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید بیان کرد:تا امروز می‌بایست از سازمان برنامه وبودجه برای اجرای این طرح ۱۰۰۰ میلیاردتومان به صندوق واریز می‌شد که تا کنون واریز نشده است و صندوق بدون این مبلغ از محل منابع خود؛ اجرای طرح را آغاز کرده است.

احیای مجدد کارخانه‌ها مانع از رشد مشاغل کاذب می‌شود

ناصرچمنی، فعال کارگری در گفت وگویی اقدام دولت در احیای مجدد کارخانه‌های راکد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: احیا و فعال‌سازی مجدد کارخانه‌های تعطیل و نیمه فعال در رونق بازار کار، اشتغال، چرخه اقتصاد، انگیزه کار و تولید اثرگذار است.

چمنی درباره احیای کارخانه‌های راکد و تعطیل شده و بازگشت کارگران به کار، بیان کرد: عمده مشکل واحد‌های تولیدی راکد بدهی معوق بانکی است. برای اینکه کارخانه بتواند بدهی بانکی خود را پرداخت کنند، باید به کار و تولید ادامه بدهد، ولی متاسفانه بیشتر بانک‌ها بعد از مدتی با اقدامات قانونی جلوی ادامه فعالیت کارخانه را گرفته و کارگران را بیکار می‌کنند.

وی با بیان اینکه این مساله به تولید داخل و تولیدکننده آسیب می‌زند، افزود: بخشی از مشکلات بنگاه‌های دارای مشکل مربوط به مالیات است و بعضاً می‌بینم که دارایی، حساب‌های هیات مدیره و شرکت را مسدود می‌کند و کارخانه دچار مشکل می‌شود. با تداوم این کار از تمایل افراد به مشاغل کاذب و غیرمولد جلوگیری می‌شود و افراد در جایی مشغول کار می‌شوند که علاوه بر درآمد، از بیمه و امنیت شغلی هم برخوردار هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده