تاریخ: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۷۸۳۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وزیر کار: بیش از ۵۰ درصد اهداف اشتغالزایی سال ۱۴۰۱ محقق شد

‌می‌متالز - وزیرکار گفت: بیش از ۵۰درصد از فرصت‌های شغلی هدف‌گذاری شده سال ۱۴۰۱، در شش ماهه اول سال جاری ایجاد شده است.

به گزارش می‌متالز، هشتاد و سومین جلسه شورای‌عالی اشتغال با حضور رئیس جمهوربرگزار شد و در آن جلسه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ایجاد اشتغال از ضروریات رشد اقتصادی و افزایش تولیداست، بر تشکیل شورای اشتغال در استان‌ها تاکید و استانداران را مکلف کرد شخصا امور مربوط به ایجاد اشتغال را پیگیری کنند.

رئیسی با بیان اینکه اشتغال یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها و بیکاری از اصلی‌ترین دلایل بروز آسیب‌های اجتماعی است، بر اولویت ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار و فارغ‌التحصیلان تأکید کرد. 


رئیس‌جمهور هدایت صحیح تسهیلات به سوی ایجاد اشتغال واقعی و پایدار را نکته مهم بعدی دانست و تصریح کرد: اتصال سامانه‌های اطلاعاتی و خدماتی دستگاه‌ها از جمله سامانه بانک‌ها به سامانه سازمان تأمین اجتماعی، راهکاری مؤثر برای اطمینان‌بخشی از هدایت صحیح منابع و تسهیلات به سوی اشتغال‌آفرینی واقعی و پایدار است. 

آیت‌الله رئیسی با اشاره به وجود زمینه‌های ایجاد اشتغال بدون تسهیلات و با آموزش مهارت و توانمندکردن افراد، اظهار داشت: سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای و هنرستان‌های زیرمجموعه آموزش و پرورش مسئولیت مهمی در این زمینه دارند. 

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش بر پرهیز از تعیین تکالیف مالی فراتر از توان بانک‌ها و یا تعیین تکالیف متزاحم برای آن‌ها تأکید کرد و گفت: اگر تکلیفی برای بانک‌ها تعیین و از طریق رسانه‌ها اعلام شود که بانک‌ها نتوانند آن‌ها را اجرا کنند، باعث ترسیم تصویری دوگانه از عملکرد مجموعه دولت و ایجاد حس ناامیدی و یأس در مردم می‌شود؛ باید به طور کامل از ایجاد یأس و ناامیدی برای مردم پرهیز کرد. 

رئیسی همچنین خطاب به دستگاه‌های مسئول با تأکید بر اینکه، زمینه نقش‌آفرینی بخش خصوصی و تعاونی در تصمیم‌سازی‌ها، اجرا و نظارت را بیش از پیش فراهم کنند، افزود: سمن‌ها، گروه‌های مردمی و به ویژه تشکل‌های جهادی ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه ایجاد اشتغال دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.

هدفگذاری برای تحقق یک میلیون شغل

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در آن جلسه گفت: تا پایان سال جاری و در راستای تحقق وعده دولت مردمی، بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

وی گفت:با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بیش از ۵۰ درصد از فرصت‌های شغلی هدف‌گذاری شده سال ۱۴۰۱، در شش ماهه اول سال جاری ایجاد شده است.

مرتضوی افزود: تا پایان سال این میزان به بیش از یک میلیون فرصت شغلی خواهد رسید و با دستور ریاست محترم جمهوری اشتغال‌زایی در دستور ویژه همه دستگاه‌های اجرایی کشور قرار گرفته است.

وزیر کار، تأمین و توزیع منابع در استان‌ها برای توسعه اشتغال و توجه به نهاد‌های حمایتی در جهت تسهیل ایجاد اشتغال بخش‌های نیازمند جامعه را از مهم‌ترین مصوبات جلسه شورای عالی اشتغال عنوان کرد.

۶۵۶ هزار اشتغال جدید در سال جاری

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه اخیر شورای عالی اشتغال، با استناد به داده‌های داشبورد تمام شماری سامانه جامع رصد اشتغال، گزارشی از تعداد اشتغال جدید ثبت شده در کشور طی هفت ماه ابتدایی سال جاری ارائه کرد. بر اساس این گزارش، طی ۶ ماه ابتدایی سال جاری تعداد ۶۵۶ هزار و ۱۶۲ مورد اشتغال جدید در کل کشور به ثبت رسیده است.

اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع رصد اشتغال همچنین نشان می‌دهد وزارت صمت حائز بیشترین تعداد اشتغال ثبتی جدید در نیمه نخست سال جاری است. پس از وزارت صمت، کمیته امداد امام خمینی (ره) و وزارت جهاد کشاورزی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده