تاریخ: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۹
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۷۸۳۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۹ مصوبه شورای عالی اشتغال برای ایجاد ۱ میلیون شغل

‌می‌متالز - شورای عالی اشتغال برای تسریع و تسهیل ایجاد یک میلیون فرصت شغلی ۹ مصوبه را تصویب کرد.

به گزارش می‌متالز، نیروی انسانی، یکی از مهمترین و اساسی‌ترین عوامل تولید است که از طریق مشارکت در تولید چه به لحاظ یدی و فیزیکی و چه به لحاظ فکری و مدیریتی و تکنولوژیکی نقش بسیار برجسته‌ای را در روند تولید ایفا می‌کند.

یکی از مهم‌ترین منابع تولید برای هر جامعه، کمیت و کیفیت نیروی کار آن است. یکی از دغدغه‌های اساسی برنامه‌های توسعه در کشور نیز، تلاش برای کاهش معضل بیکاری است که همواره به عنوان یکی از اهداف مهم این برنامه‌ها مدنظر بوده است. ساختار جمعیتی خاص کشور و عرضه فراوان نیروی کار از یکسو و عدم تکافوی فرصت‌های شغلی موجود و نیز فقدان امکانات مناسب با ویژگی‌ها و نیاز‌های نیروی کار از سوی دیگر، امروزه بیکاری را به عنوان مهمترین چالش اقتصادی، اجتماعی ایران درآورده، به نحوی که متغیر‌های اقتصادی، اجتماعی دیگر را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

بازار کار در بین بازار‌های پنچ گانه اقتصاد (بازار سرمایه، بازار پول، بازار تامین اطمینان، بازار‌های کالا‌ها و خدمات و بازار کار)، در تنظیم روابط عرضه و تقاضای نیروی کار و تعادل در متغیر‌های کلان اقتصادی، از جمله اشتغال جایگاه ویژه و نقش محوری و تعیین کننده دارد و به دلیل وجود عامل انسانی در عرضه و تقاضای این بازار، آن را از دیگر بازار‌های اقتصاد متمایز می‌نماید.

ایجاد اشتغال از ضروریات رشد اقتصادی و افزایش تولید است. این جمله‌ای بود که آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در هشتاد و سومین جلسه شورای عالی اشتغال بیان کرد.

رئیسی بر اولویت ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار و فارغ‌التحصیلان تاکید کرد و هدایت صحیح تسهیلات به سوی ایجاد اشتغال واقعی و پایدار را نکته مهم بعدی دانست و گفت: اتصال سامانه‌های اطلاعاتی و خدماتی دستگاه‌ها از جمله سامانه بانک‌ها به سامانه سازمان تامین اجتماعی، راهکاری موثر برای اطمینان‌بخشی از هدایت صحیح منابع و تسهیلات به سوی اشتغال‌آفرینی واقعی و پایدار است.

وی با اشاره به وجود زمینه‌های ایجاد اشتغال بدون تسهیلات و با آموزش مهارت و توانمند کردن افراد، اظهار داشت: سازمان فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌های زیر مجموعه آموزش و پرورش مسئولیت مهمی در این زمینه دارند.

رئیسی ایجاد سالانه یک میلیون شغل را نیاز کشور، تکلیف قانونی و وعده دولت عنوان کرد و اظهار داشت: برای جبران عقب‌ماندگی‌هایی که در این زمینه از قبل وجود دارد، ایجاد اشتغال باید در اولویت کاری همه دستگاه‌ها باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده