تاریخ: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۷۸۴۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
در حاشیه نمایشگاه «آنکیروس» مطرح شد:

«ورق خودرو چهارمحال و بختیاری» به دنبال توسعه همکاری‌ها با ترکیه

‌می‌متالز - رییس هیات مدیره شرکت «ورق خودرو چهارمحال و بختیاری» معتقد است، همکاری با شرکت‌های ترکیه ای بسیار حائز اهمیت بوده و این مجموعه در تلاش است تا تعاملات خود با این شرکت را توسعه دهد.

به گزارش می‌متالز، بهزاد بهادرانی رییس هیات مدیره شرکت «ورق خودرو چهارمحال و بختیاری» و مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در گفتگو با «می متالز» با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی آنکیروس ۲۰۲۲ (پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آهن، فولاد، ماشین‌آلات و محصولات فولادی و ریخته‌گری)، آنوفر ۲۰۲۲ (چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و محصولات فلزات غیرآهنی) و ترک‌کست ۲۰۲۲ (نهمین نمایشگاه بین‌المللی محصولات ریخته‌گری ترکیه)، اظهار کرد: به هر حال این نمایشگاه می‌تواند به یک فضای تعاملی تبدیل شود و خوشبختانه این موضوع قابل رویت بود، یعنی دوستانی که به غرفه ورق خودرو می‌آمدند، شرکت‌های تجاری ای بودند که نسبت به همکاری ابزار علاقه مندی کردند.

وی ادامه داد: ورق خودرو با توجه به تغییراتی که اخیرا داشته، امروز قادر به تولید ورق‌های exposed برای صنایع خودروسازی است. در همین زمینه ما علاقه‌مند هستیم که محصولات خود را به شرکت‌های خودروساز ترکیه‌ای بفروشیم و در این زمینه با شرکت های تجاری ارتباط برقرار کرده ایم تا محصولات خود را به این شرکت‌ها بدهیم. امیدوار هستیم پس از نمایشگاه این ارتباط را با شکل بهتری داشته باشیم.

بهادرانی تصریح کرد: اما موضوع دیگر که در روز اول این نمایشگاه شاهد بودیم، دیدار «مصطفی وارانک» وزیر صنعت و تکنولوژی ترکیه از غرفه ورق خودرو بود که به اعتقاد بنده شروع خوبی برای ایجاد روابط با صنایع ترکیه خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های تولید این مجموعه بیان کرد: بدون شک صادرات پلی برای توسعه شرکت خواهد بود. ظرفیت تولید سالانه شرکت امروز ۴۰۰ هزار تن است که می‌تواند تمام تولیدات خود را به ورق‌های ویژه خودرسازی اختصاص دهد، اما امروز به دلیل کمبود مواد اولیه یا کلاف خام، در حال حاضر برنامه ۳۰۰ هزار تن را برای سال جاری داریم و برخی مذاکراتی را که در نمایشگاه داشتیم آن بود که بتوانیم از شرکت‌های ترکیه‌ای کلاف خام خریداری کرده و در مجموعه خودمان تبدیل به ورق‌های گالوانیزه کرده و مجدد صادر کنیم. با این برنامه می‌توان به ظرفیت اسمی شرکت دست یافت.

وی با اشاره به ورق‌های گالوالوم، اضافه کرد: ما برای این ورق‌ها برنامه‌ای نداریم، زیرا بر اساس مطالعات بازار و تامین کننده‌های داخل کشور، لزومی ندارد در این زمینه وارد شویم. تلاش ما بر این است در زمینه گرید‌های ویژه خودرو وارد شویم. این موضوع در برنامه جامع فولاد مبارکه هم دیده شده است.

رییس هیات مدیره شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری بیان کرد: امیدوار هستیم یک خط جدید در کنار خط فعلی ویژه ورق خودرو احداث شود که گرید‌های بیشتر و ورق‌های متنوع تری را برای صنعت خودروسازی تولید کنیم.

وی درباره رقبای موجود در بازار‌های جهانی، اظهار کرد: در ایران که عملا رقیبی نداشته و تنها تولیدکننده ورق خودرو هستیم، اما در کشور‌های دیگر عمدتا با چالش قیمت مواجه هستیم. با توجه به اصلاحاتی که در خط تولید داشتیم از نظر کیفیت با مشکلی همراه نیستیم. از سویی دیگر ساخت کارخانه از شرکت CMI است و تجهیزات اروپایی هستند و به تازگی برخی تجهیزات به روز شده اند، اما همان طور که گفتم چالش اصلی ما قیمت است که به دلیل وجود رقبای روسی و چینی کل منطقه را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: حتی در این نمایشگاه با برخی از شرکت‌هایی که صحبت داشتیم آن‌ها هم به این چالش قیمتی برخورد کرده اند.

بهادرانی در پایان اظهار کرد: پس از چند سالی که به دلیل کرونا چنین نمایشگاه‌هایی را نداشتیم، ادامه دار باشد، زیرا یک فضای تعاملی خوبی را بین ما و ترکیه ایجاد خواهد کرد. ما با ترکیه از نظر فرهنگی نزدیک بوده و حتی در بحث صادرات به اروپا، این کشور می‌تواند به ما کمک کند. در نتیجه این ارتباط بسیار برای ما مهم است.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده