تاریخ: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۲۸۳۲۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری:

تمرکز بر تولید ورق‌های دوفازی است

‌می‌متالز - رسالت و مأموریت اصلی شرکت ورق‌خودرو تولید محصولات گالوانیزه خودرویی، ویژه و تجاری با ظرفیت بالغ‌بر ۴۰۰ هزار تن در سال است.

به گزارش می‌متالز، در گفت وگویی با حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق‌خودرو چهارمحال و بختیاری، به سوالات مربوط به شرکت ورق خودرو پاسخ داده شده است. ماحصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

در مورد شرکت ورق‌خودرو توضیح دهید.

رسالت و مأموریت اصلی شرکت ورق‌خودرو تولید محصولات گالوانیزه خودرویی، ویژه و تجاری با ظرفیت بالغ‌بر ۴۰۰ هزار تن در سال است. این شرکت در منطقه سفیددشت استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرستان بروجن واقع شده است. شرکت از موقعیتی نسبتا مناسب جهت دسترسی به جاده‌ها و خط ریل سراسری که در حال اجراست برخوردار است؛ ضمن اینکه به‌لحاظ منابع زیرساختی هم در شرایط نسبتا مناسبی قرار دارد.

در حال حاضر وضعیت شرکت ورق‌خودرو چگونه است؟

با همگرایی موجود بین تیم اجرایی و تیم مدیریتی ورق‌خودرو و رهنمود‌های مدیریت ارشد فولاد مبارکه در حال تولید هستیم و درخواست‌های مشتریانمان را با کیفیت مورد انتظار پاسخ می‌دهیم. آمار‌ها نشان می‌دهد سطح رضایت مشتریان از عملکرد ما مطلوب است.

در شرکت ورق‌خودرو چند نفر مشغول به کار هستند؟

۲۵۱ نفر نیروی امانی و ۱۱۰ نفر نیروی پیمانکار مشغول به کار هستند.

برای ارائه محصول بهتر به خودروسازان چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

رویکرد خودروسازان برتر دنیا در ۱۵ سال اخیر استفاده از ورق‌های گالوانیزه بوده و الآن هم برای بادی‌فیس و حتی قطعات داخلی در بیشتر خودرو‌های برتر دنیا از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. خودروساز‌های روز دنیا به‌منظور دست‌یابی به ایمنی و سبکی و استحکامات مختلفی که خودرو باید داشته باشد، روی متریال مصرفی خود کار‌های زیادی انجام داده‌اند تا بتوانند خصوصا در حوزه ایمنی راندمان بالایی برای سرنشینان خودرو ایجاد کنند.

این امر باعث شده طیف وسیعی از گرید‌های مختلف فولادی در حال حاضر در خودرو استفاده شود؛ ازاین‌رو شرکت‌های تأمین‌کننده ورق که فولادسازان هستند باید بتوانند خود را با تکنولوژی روز دنیا تطبیق دهند. فلسفه شرکت ورق‌خودرو عملا این بوده که بتوانیم طیف وسیع گرید‌های موردنیاز خودروسازان را تأمین کنیم و خوشبختانه این قابلیت در شرکت ورق‌خودرو وجود دارد.

در حال حاضر توانایی تولید و تحویل حدود ۲۵ گرید مختلف ورق گالوانیزه برای صنعت خودروسازی کشور در شرکت ورق‌خودرو ایجاد شده است. امروز ورق پایه شرکت یا همان فول‌هارد از شرکت فولاد مبارکه تأمین می‌شود و برای اینکه بتوانیم این طیف وسیع را پوشش دهیم، جلسات مشترکی با فولاد مبارکه و خودروسازان داریم. گرید‌های موردنظر خودروسازان با همکاری فولاد مبارکه، در شرکت ورق‌خودرو تولید و تحویل می‌شود. تاکنون توانسته‌ایم بخش وسیعی از نیاز‌های خودروسازان را تأمین کنیم تا خودروسازان کشور از این جهت با مشکلی مواجه نشوند. ضمن اینکه همواره بر توسعه تعاملات تأکید کرده‌ایم.

شرکت ورق‌خودرو در جهت تولید و توسعه پایدار چه اقداماتی انجام داده است؟

تولید و توسعه پایدار چند محور دارد: یک محور، مدیریتی است و محور دیگر توسعه زنجیره ارزش و زنجیره تولید است. در حوزه مدیریتی گروه فولاد مبارکه یک گروه سرآمد در کشور است. رویکرد شرکت الگوبرداری از بهترین و کارآمدترین نظام‌ها و استاندارد‌های جهانی است و حضور موفق در بازار‌های داخلی و جهانی در این حوزه از اصول شرکت به شمار می‌آید.

با ایجاد نظام‌های مدیریتی و رویکرد توسعه پایدار، رعایت استاندارد‌های زیست‌محیطی، استقرار نظام‌های مشارکتی و انگیزشی و ایمنی سعی کرده‌ایم به بهترین شکل ممکن عمل کنیم تا ضمن ارائه یک محصول مرغوب، یک شرکت شاداب و مطابق با استاندارد‌های روز دنیا داشته باشیم. سال گذشته با سرمایه‌گذاری هدفمند و حساب‌شده توانستیم ورق رویه گالوانیزه خودرو را که یکی از بالاترین گرید‌های ورق جهانی است در شرکت ورق‌خودرو تولید کنیم. با این اقدام سبد محصولات فولاد مبارکه توسعه یافت. ضمن اینکه تولید گرید‌های جدید را در برنامه قرار داده‌ایم. بر این باوریم که تولید محصولات متنوع کمک می‌کند جلوتر از رقبا حرکت کنیم و این یعنی موفقیت.

در خصوص توسعه‌های شرکت نیز باید گفت پلنت‌های نیتروژن را توسعه داده‌ایم، چون برای تولید ورق‌های رویه، به‌جای هوا به نیتروژن نیاز داریم. گام مهم‌تر ایجاد زنجیره ارزش است که در این زمینه طرح‌های پیشنهادی‌مان را به هلدینگ فولاد مبارکه ارائه داده‌ایم.

براساس پیش‌بینی‌ها در افق ۱۴۰۵ به ۷۰۰ هزار تن ورق گالوانیزه خودرویی نیاز داریم؛ ازاین‌رو طرح گالوانیزه ۲ خودرویی را از دل مطالعات بازار استخراج کرده‌ایم و به دنبال احداث آن هستیم. ایجاد یک خط نورد سرد برای تولید ورق‌های سرد با کیفیت بالا نیز جزو مطالعات ماست تا بتوانیم بدون نیاز به تحمل هزینه‌های انبارداری و حمل‌ونقل بی‌مورد، زمان تحویل محصول را سرعت بخشیم. برآورد اقتصادی این طرح‌ها نشان می‌دهد هزینه‌های سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها طی ۴ سال باز خواهد گشت. این امر می‌تواند زمینه زنجیره تأمین پایدار را فراهم کند.

مهم‌ترین محصول شرکت ورق‌خودرو کدام‌اند؟

در آغاز بهره‌برداری شرکت، صرفا محصولات تجاری تولید می‌شد. در سال ۹۳ حدود ۸ هزار تن از ۱۸۰ هزار تن محصول تولید شرکت به محصولات ویژه اختصاص یافت. هر سال تولید محصولات ویژه افزایش پیدا کرده است. در سال گذشته بالاترین رکورد محصولات ویژه ثبت‌شده ۱۳۶ هزار تن محصول خودرویی بود که به خودروسازان تحویل شده است.

از مجموع ۲۵۵ هزار تن محصول تولیدی، بیش از ۵۰ درصد ورق‌خودرویی بوده است. این نشان‌دهنده حرکت رو به‌رشد ما در بازار خودرویی بوده و شایسته است از همه مدیران قبلی و فعلی و کارکنان شرکت که این روند روبه‌رشد را مدنظر داشتند، تشکر کنم.

با تولید ورق رویه در اسفندماه سال گذشته تحولی بزرگ در شرکت اتفاق افتاد که می‌تواند سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کند.

در حال حاضر تمرکز شرکت بر تولید محصولات دوفازی است. با اقداماتی که در این زمینه انجام داده‌ایم سال گذشته موفق شدیم ورق DP۵۹۰ را به خودروسازان عرضه کنیم و ثبت سفارش داشته باشیم. در حال حاضر نیز تولید محصول دوفازی DP۶۰۰ در مراحلِ تست است. پویایی سرلوحه کار مدیریت و کارکنان شرکت ورق‌خودرو است. در تلاشیم همواره با تولید محصولات جدید و موردنیاز بازار، کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم.

حجم تولید محصولات گالوانیزه در شرکت چقدر است؟

در حال حاضر نزدیک به ۲۵ درصد از ورق گالوانیزه کشور توسط این شرکت تولید می‌شود. سال گذشته ۲۴۵ هزار تن محصول گالوانیزه تحویل بازار دادیم؛ درحالی‌که ظرفیت شرکت ۴۰۰ هزار تن است. به دلیل عدم تأمین ورق فول‌هارد نتوانستیم با تمام ظرفیت کار کنیم و سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن از ظرفیت تولید را از دست دادیم.

به همین دلیل در نظر داریم با حمایت شرکت فولاد مبارکه زنجیره تولید شرکت را تکمیل کنیم. با برنامه‌های توسعه‌ای شرکت، زنجیره تولید و ارزش در شرکت ورق‌خودرو و گروه فولاد مبارکه کامل‌تر می‌شود و می‌توانیم در بازار‌های اروپا حضور موفق‌تری داشته باشیم. به‌هرحال سعی کرده‌ایم تولید گرید‌های ویژه موردنیاز خودروسازان و لوازم‌خانگی را در اولویت قرار دهیم.

ارتباط شرکت با شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه است؟

با توجه به نیاز بازار و تحریم‌ها، رویکرد شرکت استفاده از ظرفیت‌های دانشی داخلی است. بخشی از قطعات موردنیاز خطوط با همکاری شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان داخلی بومی‌سازی شده و در مدار قرار گرفته است. همچنین برای تولید محصولات جدید با شرکت‌های دانشی وارد مذاکره و تعامل شده‌ایم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده