تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۶۸۵
کد خبر: ۲۷۹۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خوزستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده نمک دریایی

می متالز - استان خوزستان، با داشتن بزرگ‌ترین ذخایر نفت، بزرگ‌ترین رودخانه‌ها و پهناورترین زمین‌های جلگه‌ای، یکی از غنی‌ترین استان‌های ایران است اما با این خطه از کشور دارای معادن فلزی و زغال سنگ نیست.
خوزستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده نمک دریایی

به گزارش می متالز، هم‌اکنون در خوزستان، حدود ۱۸۰ معدن فعال وجود دارد اما به‌دلیل رکود بازار، برخی از این معادن با نیمی از توان خود کار می‌کنند. به گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت، در این استان ۳ کارخانه سیمان فعالیت می‌کند اما این کارخانه‌ها به‌دلیل رکود حاکم بر بازار ساخت‌وساز، دیگر مانند گذشته فعال نیستند.

 

وجود سنگ‌های آهکی با خلوص بالا در خوزستان

در این زمینه، کاظم معیدی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان بیان کرد: استان خوزستان با داشتن بزرگ‌ترین ذخایر نفت، بزرگ‌ترین رودخانه‌ها و پهناورترین زمین‌های جلگه‌ای، یکی از غنی‌ترین استان‌های ایران است اما این خطه کشورمان دارای معادن فلزی و زغال سنگ نیست.
وی درباره ذخایر معدنی استان خوزستان، بیان کرد: سنگ آهک، سنگ گچ، مارن، نمک آبی و سنگی، سنگ لاشه، مرمریت، شن و ماسه رودخانه‌ای و کوهی، دولومیت، سلستین، فسفات، بیتومین، ماسه بادی و سیلیسی، صدف آهکی و خاک‌رس جزو ذخایر غنی این استان به شمار می‌روند.
این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: وجود سنگ‌های آهکی با خلوص بالا در مجاورت سنگ گچ، مارن و منابع آب سطحی و زیرزمینی به‌عنوان مواد اولیه تولید سیمان، خوزستان را به یکی از مستعدترین مناطق برای تولید سیمان تبدیل کرده است. وجود ۳ کارخانه تولید سیمان با ظرفیت تولید سالانه ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و اشتغال بیش از هزار و ۳۵۱ نفر در این صنعت، نشان از ظرفیت بالای صنایع تولید سیمان در اشتغالزایی و افزایش تولید ناخالص ملی دارد اما رکود بازار ساخت در روند فعالیت این کارخانه‌ها خلل ایجاد کرده است.
معیدی با اشاره به ‌ذخایر غنی شن و ماسه کوهی و رودخانه‌ای در استان خوزستان، گفت: بیش از ۲۰۰ واحد شست‌وشو و تولید شن و ماسه در استان فعالیت می‌کنند. علاوه بر این در صنایع دیگر چون تولید آجر و قالب‌های بتنی و انواع تیرچه و بلوک، امکان سرمایه‌گذاری در این استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه تولید نمک دریایی در استان خوزستان، یکی از نمونه‌های بسیار موفق استفاده از منابع معدنی تجدیدپذیر در کشور است، گفت: در استان خوزستان سالانه یک میلیون تن نمک دریایی تولید می‌شود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان با اشاره به کیفیت و خلوص بالای معادن گچ در این استان، گفت: صنایع تولید پودر گچ در استان از جایگاه خوبی برخوردار است. از این‌رو رسیدن به جایگاهی‌ که شایسته ظرفیت‌های موجود باشد، نیازمند تلاش بیشتر است. کارخانه قدیمی گچ خوزستان در شهرستان رامهرمز با تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن پودر گچ برای ۵۹ نفر شغل ایجاد کرده است.
 به گفته وی، صادرات سالانه ۵ هزار تن سنگ گچ، نمونه‌ای از صنایع معدنی موفق استان خوزستان است. علاوه بر کارخانه رامهرمز، کارخانه گچ گتوند، سالانه ۲۰۰هزار تن گچ تولید می‌کند. این کارخانه برای ۳۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.
این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: کارخانه تولید سنگ آهک دانه‌بندی شده در شهرستان اندیمشک با تولید سالانه ۲۰۰هزار تن و اشتغال ۴۰ نفر برای مصرف در صنایع فولاد کاربرد دارد. همچنین کارخانه تولید دولومیت دانه‌بندی شده در شهرستان اندیمشک، با تولید سالانه ۱۰۰هزار تن، برای ۳۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

 


۲۰۰ معدن فعال در خوزستان

نورالله حسن‌زاده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان، با بیان اینکه این استان جزو محدوده‌های پرظرفیت معدنی کشور نیست، گفت: برخی از ذخایر معدنی ما مانند آهک، دارای ذخایر خوبی است و خوزستان بزرگ‌ترین تولیدکننده نمک دریایی است.
وی افزود: در خوزستان ۳ کارخانه سیمان وجود دارد و میلیون‌ها تن مواد اولیه از آن برداشت می‌شود. مواد اولیه سیمان نیز به وفور در استان وجود دارد اما خوزستان، استانی معدنی نیست.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان عنوان کرد: تا سال گذشته تصمیم‌های مربوط به معادن در ۳۱ استان باید در شورای‌عالی معادن کشور گرفته می‌شدند. با توجه به اینکه ماه‌ها طول ‌کشید که تصمیم‌ها در این شورا گرفته شوند، برخی از اختیارات این شورا به شورای معادن استانی واگذار شد.
حسن‌زاده گفت: معادنی که فعال نبودند، معدن سنگ لاشه یا شن و ماسه هستند. این معادن نیز تابع شرایط ویژه ساخت‌وساز در کشور هستند. وقتی پروژه‌های عمرانی نظیر راه‌سازی یا ساختمان‌سازی در کشور فعال نباشند یا کم باشند، فعالیت این معادن نیز کم می‌شود و با توجه به اینکه ساختمان‌سازی در کشور با مشکلاتی روبه‌رو شده است، بیش از ۱۰۰ صنعت که به آن ارتباط دارند، مشکل پیدا کرده‌اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: معادن نمک دریایی صنعتی در حال فعالیت هستند و از این معادن سالانه بیش از یک میلیون تن برداشت می‌شود اما معادنی که به طور مستقیم به پروژه‌های عمرانی مربوط می‌شوند با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.
وی عنوان کرد: بیشتر معادن ما در خوزستان رسوبی هستند و معادن فلزی کمتری در استان وجود دارد. حدود ۳۰۰ معدن در خوزستان وجود دارند که حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ مورد فعال هستند اما به دلیل رکود بازار، برخی از این معادن کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کنند.
حسن‌زاده ادامه داد: از محصولات معادن فقط برای تولیدات داخلی استفاده می‌شود و زمانی که این تولیدات به محصول نهایی تبدیل شوند، آنها را صادر می‌کنیم چراکه صادرات مواد به‌دست آمده از معدن، توجیه ندارد. فعالیت و برداشت معادن فعال این استان به دلیل رکود بازار، کاهش ساخت‌وساز و رکود پروژه‌های عمرانی، زیر ظرفیت است.
وی با بیان اینکه به دلیل رکود ساختمان‌سازی، افزون بر ۱۰۰ صنعت که به این حوزه مرتبط است دچار رکود و مشکل هستند، گفت: عمده معادن خوزستان شامل سنگ لاشه و شن و ماسه است که به صنعت ساختمان‌سازی مرتبط است و رکود در این حوزه باعث رکود در برداشت از این معدن‌ها شده است.
وی اظهار کرد: خوزستان به لحاظ کلی جزو استان‌های معدنی کشور نیست اما برخی ذخایر معدنی خوب مثل آهک و نمک دریایی داریم که به میزان قابل توجهی از این معادن استخراج می‌شود اما معادن فلزی و سنگ‌های تزئینی در این استان وجود ندارد.
حسن‌زاده با اشاره به صادرات در حوزه معادن گفت: محصولاتی که از مواد معدنی به‌دست می‌آید مثل سیمان صادر می‌شود چراکه صادرات مواد معدنی که استخراج می‌شوند سودآور نیست.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: معادن نمک دریایی صنعتی در حال فعالیت هستند و از این معادن سالانه بیش از یک میلیون تن برداشت می‌شود اما معادنی که به طور مستقیم به طرح‌های عمرانی مربوط می‌شوند با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.

عناوین برگزیده