تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۷۹۱۸۲
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

افزایش سرعت لوکوموتیو‌ها و هدفمند شدن خطوط ریلی دو اولویت شرکت راه‌آهن

افزایش سرعت لوکوموتیو‌ها و هدفمند شدن خطوط ریلی دو اولویت شرکت راه‌آهن
‌می‌متالز - مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران کاهش تقلیل سرعت لکوموتیو‌ها با حفظ ایمنی را نیازمند افزایش بهسازی خطوط ریلی دانست و گفت: افزایش سرعت لوکوموتیو‌ها و هدفمندتر شدن خطوط ریلی دو هدف اولویت‌دار شرکت راه‌آهن است که نیاز به بودجه دارد.

به گزارش می‌متالز، سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه‌آهن در برنامه صف اول شبکه یک سیما درباره برنامه‌های راه‌آهن برای توسعه بخش ریلی با اشاره به عمر ۵۰ الی ۶۰ ساله برخی از خطوط ریلی اظهار کرد: به طور کلی خطوط ریلی باید بعد از هر ۱۵ سال بهسازی و بازسازی شوند و اگر این بهسازی انجام نشود مجبور به تقلیل سرعت لوکوموتیو‌ها می‌شویم.

وی افزود: برای مثال سال‌های گذشته مسیر قطار تهران- مشهد ۱۵ ساعته بود، اما الان به ۱۱ ساعت کاهش یافته است، چرا که با بهسازی خطوط موفق به کاهش تقلیل سرعت لوکوموتیو‌ها شدیم.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن کاهش زمان سفر‌های ریلی را قابل تحقق اعلام کرد و افزود: در حال حاضر نیاز به ناوگان قوی و پرسرعت داریم که البته لکوموتیو‌های ما در برخی مسیر‌ها ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلومتر سرعت دارند، اما برخی مسیر‌ها با گذشت زمان بهسازی نشده و سرعت لکوموتیو‌ها در این مسیر‌ها به ۸۰ الی ۴۰ کیلومتر هم می‌رسد.

صالحی افزود: باید تقلیل سرعت‌ها را با حفظ ایمنی کاهش دهیم که این کار نیاز به بودجه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی موضوع دوم را هدفمند شدن خطوط ریلی دانست و گفت: باید بین ۳۶ پروژه مختلف ریلی نیمه تمام اولویت‌بندی کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تکمیل خطوط ریلی چابهار-زاهدان، بیرجند-زاهدان، شلمچه-بصره، سرخس-بافت و رشت- آستارا در اولویت قرار دارد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن درباره وضعیت خط ریلی شلمچه-بصره با اشاره به اینکه این خط ریلی یکی از اولویت‌های ما است، گفت: موانع متعدد سیاسی، امنیتی و اقتصادی در مسیر تکمیل این پروژه ریلی قرار دارد که بخشی از آن‌ها مربوط به داخل کشور است و بخشی در خاک عراق است.

صالحی خاطر نشان کرد: در عراق باید ۱۶ کیلومتر مین روبی شود و بعد از آن در خاک بصره ۳ کیلومتر را عراقی‌ها صاف کردند، سپس به عبور از اروند رود می‌رسیم که در این خصوص در حال انجام مطالعات تکمیلی هستیم.

وی ادامه داد: نکاتی هم باید داخل ایران حل شود. اختلاف مرزی بین ایران و عراق وجود داشت که سال ۹۹ یک تفاهم برای رفع اختلاف مرزی امضا شد و جلسات متعددی با ستاد کل نیرو‌های مسلح داشتیم. برای عمل به این تفاهم نامه نیاز به وفاق در دستگاه‌های داخلی کشور بود که اکنون موانع مرتفع شده است.

به گفته صالحی ریل‌گذاری این مسیر در حال تکمیل است و دیوار‌های جدید مرزی هم گذاشته شده است.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

عناوین برگزیده