به گزارش میمتالز، با تعمیر و بازسازی غلتکهای بلاتکلیف و شناسایی ۳۹ قطعه راکد و استفاده مجدد از آنها در خطوط تولید شرکت در شرایط تحریم، بالغبر ۲۵۰ میلیارد ریال صرفهجویی اقتصادی برای فولاد مبارکه حاصل شد.
سعادت دهقانی، تکنسین آمادهسازی و تأیید کیفیت تعمیرات انتقال قدرت تعمیرگاه مرکزی و مجری این پروژه در این خصوص گفت: سالیان متمادی از زمان شروع به کار فولاد مبارکه، تعدادی از غلتکهای خط تولید ریختهگری به دلایلی ازجمله عدم تأیید کیفی، ضربدیدگی حین حملونقل، زنگزدگیهای ناشی از شرایط جوی محل نگهداری، ارسال اضافی در راهاندازیهای اولیه یا آزمایشی و مواردی ازایندست، قابلیت استفاده در خط تولید را نداشتند و بهصورت پراکنده در انبارها، کارگاههای غلتک ریختهگری و انبار تعمیرگاه مرکزی راکد مانده بودند.
وی در تشریح چگونگی اجرای این پروژه اظهار داشت: در گام نخست، غلتکها پس از جمعآوری به انبار تعمیرگاه مرکزی انتقال داده شد و بررسیهای لازم جهت تعمیر و بازسازی در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد طبق چکلیستهای کنترل کیفی، ظرفیتهای موجود در تعمیرگاه مرکزی و توان پیمانکاران تعمیراتی مرتبط با موضوع، برنامهریزی لازم در راستای احیای غلتکهای مذکور و برگشت آنها به چرخه تولید انجام شود.
دهقانی تدوین فرایند دقیق برای بازگشت غلتکها به چرخه تولید را اقدام بعدی در این پروژه دانست و گفت: کنترل ابعادی، کنترل و تعیین عناصر آلیاژی، صافی و سختی سطح و برخی ملاحظات دیگر از مهمترین اقدامات در این زمینه بود. پسازآن نسبت به تعمیر و بازسازی هر غلتک در قالب قرارداد تعمیر و بازسازی غلتکهای فولاد مبارکه با پیمانکاران مرتبط تصمیمگیری شد.
تکنسین آمادهسازی و تأیید کیفیت تعمیرات انتقال قدرت تعمیرگاه مرکزی افزود: غلتکها پس از انجام فعالیتهای بازسازی و تعمیر به انبارهای فولاد مبارکه فرستاده و بر اساس کد متریال مربوطه شارژ انبارها شدند.
وی از صرفههای اقتصادی برای تأمین هریک از این غلتکها در شرایط تحریم بهعنوان یکی از مهمترین دلیل اصلی انجام این پروژه یاد و تصریح کرد: با توجه به هزینههای زیاد ساخت غلتکهای جدید، برآورد میشود با پایان یافتن این پروژه، به میزان قابلتوجهی بازگشت سرمایه برای فولاد مبارکه حاصل شود.
دهقانی با بیان دیگر مزایای اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: دستهبندی مناسب غلتکهای مغایرتی با علم به اینکه قطعه موجود استهلاک طبیعی ندارد و ممکن است ویژگیهایی متفاوت مثل مغایرت جنس غلتک با نقشه تجهیز داشته باشد و همچنین تصمیمگیری اقتضایی برای هر دسته با لحاظ پارامترهای فنی و اقتصادی از ویژگیهای اساسی این پروژه است که آن را از سایر اقدامات مشابه در تعمیرگاه مرکزی متمایز میسازد.
مسوول اجرای این پروژه در پایان از مدیریت تعمیرگاه مرکزی، رئیس کارگاه تعمیرات مکانیک، سرپرست کارگاه تعمیر تجهیزات انتقال قدرت و همچنین تلاش کارکنان کارگاه تعمیر تجهیزات انتقال قدرت و ساخت مکانیک و پیمانکاران بازسازی غلتکها تشکر و قدردانی کرد.