تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۲۷۹۵۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مزایده پهنه‌های معدنی کرمانشاه به کجا رسید؟

‌می‌متالز - با گذشت چند سال از پایان مطالعات در پهنه‌های معدنی کرمانشاه و آزاد شدن این پهنه ها؛ انتظار می‌رفت با برگزاری مزایده واگذاری محدوده‌های امیدبخش پهنه‌ها، شاهد جذب سرمایه‌گذاران و رونق معادن استان باشیم، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

به گزارش می‌متالز، اگرچه کرمانشاه استانی غنی بلحاظ برخورداری از ذخایر معدنی نیست، اما در زمینه برخی مواد معدنی از جمله قیرطبیعی - با داشتن بیش از ۷۵ درصد ذخیره قیرطبیعی ایران- و یا سنگ تزئینی، حرف‌هایی برای گفتن دارد که متاسفانه از همین ذخایر معدنی نیز تاکنون آنطور که باید استفاده نشده و در همه ابعاد اکتشاف، استخراج و خصوصا فراوری دچار چالش جدی هستیم.

از سال ۱۳۹۴ پنج پهنه معدنی اصلی کرمانشاه به دلیل عملیات مطالعات، بلوکه شد و عملا امکان انجام هیچ فعالیتی در این پنج پهنه اصلی شامل گیلانغرب، سنقر، هرسین، اسلام آبادغرب و پهنه میانی وجود نداشت.

با پیگیری‌های فراوان صورت گرفته در نهایت سال ۱۳۹۸ پهنه‌های بلوکه شده کرمانشاه بعد از چند سال آزاد شد و امید آن می‌رفت که هرچه زودتر به مزایده برود تا شاهد حضور سرمایه‌گذاران در این پهنه‌ها باشیم.

حتی معاون وقت امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که نیمه اول این سال پهنه‌های معدنی استان به مزایده می‌رود، اما حالا با گذشت حدود دو سال اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

اگرچه مشکلات متعددی مانع مزایده پهنه‌های معدنی کرمانشاه شده، اما وجود معارضین را شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل دانست که پیگیری‌ها تاکنون برای رفع این معارض‌ها نتیجه نداده است.

رسول اسکندری معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفتگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت پهنه‌های معدنی کرمانشاه اظهار کرد: پنج پهنه معدنی استان کرمانشاه شامل پهنه هرسین، گیلانغرب، اسلام آبادغرب، سنقر و پهنه میانی، پس از فعالیت مطالعاتی که در سال‌های گذشته روی آن‌ها صورت گرفت به طور کامل آزادسازی شدند.

وی از شناسایی حدود ۴۰ محدوده امیدبخش در این پهنه‌های معدنی خبر داد که عمدتا در پهنه‌های هرسین، گیلانغرب و سنقر واقع است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه وسعت پهنه گیلانغرب را حدود ۱۲۵۰ کیلومتر مربع، پهنه سنقر را حدود ۲۷۰۰ کیلومتر مربع، پهنه هرسین را حدود ۱۱۰ کیلومتر مربع، پهنه اسلام آبادغرب را حدود ۲۶۰۰ کیلومتر مربع و پهنه میانی را ۸۷۰۰ کیلومتر مربع اعلام کرد و یادآور شد: این پهنه‌ها در مجموع چیزی نزدیک به ۱۰ درصد وسعت استان را شامل می‌شوند.

اسکندری با بیان اینکه هریک از این پهنه‌های معدنی در حوزه ماده معدنی خاصی ظرفیت بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: ظرفیت پهنه گیلانغرب قیرطبیعی، پهنه سنقر پلی متال، پهنه هرسین سنگ تزئینی، پهنه اسلام آبادغرب دولومیت و پهنه میانی عمدتا آهک و سیلیس است.

وی با بیان اینکه در هریک از این پهنه محدوده‌هایی در اختیار سازمان صمت است، عنوان کرد: در سنقر ۹ محدوده، در گیلانغرب شش محدوده و در هرسین نیز یازده محدوده در اختیار سازمان صمعت است که کار‌های استعلام و ... این محدوده‌ها در حال انجام است و پس از طی این مراحل مزایده این محدوده‌ها برگزار خواهد شد.

معاون امور معادن سازمان صمت استان کرمانشاه یکی از عواملی که باعث شده مزایده معادن زمان‌بر و دچار چالش شود را وجود معارضین خصوصا در دو پهنه گیلانغرب و سنقر دانست که پیگیری‌ها برای رفع این معارضین در حال انجام است.

اسکندری ابراز امیدواری کرد با رفع این مشکلات بتوان مزایده محدوده‌های معدنی را برگزار کرد.

وی با بیان اینکه در دو پهنه میانی و اسلام آبادغرب مطالعات چندانی برای تعیین محدوده‌های امیدبخش صورت نگرفته، تاکید کرد: همچنین چند محدوده در سنقر و گیلانغرب به جای عملیات مطالعاتی که صورت گرفته در اختیار ایمیدرو قرار گرفته که این محدوده‌ها نیز باید به مزایده گذاشته شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده