تاریخ: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۲۸۰۲۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برای ۷ ماه گذشته اعلام شد:

عملکرد شرکت‌های بیمه با دریافت و پرداخت خسارت ۹۶.۸ و ۴۴.۴ هزار میلیاردی

‌می‌متالز - طبق اعلام رسمی بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه در ۷ ماه گذشته در برابر دریافت حق بیمه ۹۶.۸ هزار میلیارد تومانی ۴۴.۴ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کردند.

به گزارش می‌متالز، بیمه مرکزی با انتشار گزارشی از عملکرد ۷ ماهه شرکت‌های بیمه اعلام کرد: تغییرات حق بیمه تولیدی ۹۶.۸ هزار میلیارد تومان و خسارت پرداختی ۴۴.۴ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۲.۵ و ۵۳.۴درصد افزایش یافت.

براساس این گزارش، طبق خوداظهاری شرکت‌های بیمه در سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه) مبلغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی حدود ۹۶.۸ و ۴۴.۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۲.۲ و ۵۳.۴ درصد رشد داشت. رشد حق بیمه تولیدی بازار در این مدت به طور عمده متأثر از رشته درمان با سهم ۳۲.۱ درصد از پرتفوی بازار با رشد ۱۸۲.۲درصدی حق بیمه شده است.

نسبت خسارت بازار با ۲.۶ کاهش در مقایسه با ۷ ماه از ابتدای سال گذشته به ۴۵.۸درصد رسیده است. در محاسبه این نسبت (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی برحسب درصد)، مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی شرکت‌های بیمه در نظر گرفته نمی‌شود.

عملکرد شرکت‌ها و رشته‌های بیمه از حیث نسبت خسارت در ۷ماه نمی‌تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد در دسترس قرار داده و فعالیت واقعی را نشان دهد.

تنها نسبت خسارت ۴ رشته بدنه اتومبیل، درمان، شخص ثالث_مازاد و حوادث راننده به ترتیب با ۷۱.۸، ۵۶.۹، ۴۹.۷ و ۴۷.۲ درصد بیشتر از سطح بازار بیمه است. سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی صنعت بیمه ۷۵.۲ و ۷۲.۲ درصد بود.

در ادامه سهم ۳ رشته بیمه درمان، شخص ثالث - مازاد و زندگی (عمر) به ترتیب ۳۲.۱، ۲۹.۱ و ۱۳.۱ درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار اعلام شد البته سهم شرکت‌ها و رشته‌های بیمه در دوره‌های زمانی کمتر از یک سال معمولاً با تغییرات زیادی همراه است؛ بنابراین در تحلیل سهم از پورتفوی بازار بیمه باید این موضوع را مورد توجه قرار داد.

حدود ۳۹.۴میلیون بیمه نامه صادر و ۴۲.۹ میلیون فقره خسارت پرداخت شده است. تعداد بیمه نامه‌های صادره و تعداد موارد خسارت پرداختی نسبت به ۷ ماه از ابتدای سال گذشته ۳.۵ و ۴۵.۴ درصد رشد داشت. رشد ۳.۵درصدی تعداد بیمه نامه‌های صادره در بازار به طور عمده به واسطه رشد این تعداد در ۲ رشته حوادث راننده و شخص ثالث-مازاد با ۶.۲ و ۴.۴درصد رشد و هر یک با سهم حدود ۳۵درصدی از کل تعداد بیمه نامه‌های صادره بود.

همچنین رشد ۴۵.۴ درصدی تعداد موارد خسارت پرداختی بازار بیشتر به دلیل رشد ۴۰.۴ درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده ۹۱.۲ درصد از تعداد خسارت‌های پرداختی بازار بیمه بود.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده