تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۸۰۶۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رییس خانه صمت یزد: نیمی از واحد‌های تولیدی استان راکد و نیمه فعال هستند

‌می‌متالز - رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: ۵۰ درصد از واحد‌های تولیدی استان به دلایل مختلف راکد یا نیمه فعال هستند.

به گزارش می‌متالز، سیدعلی اکبر کلانتر عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران نسبت بهره وری در استان را در مقایسه با سایر استان‌ها بهتر دانست و اضافه کرد: از ابتدای تاسیس سازمان صمت در استان تاکنون بیش از ۵ هزار مجوز بهره برداری صادر شده، اما اکنون سه هزار و ۳۰۰ واحد در استان وجوددارد که براساس برآورد انجام شده برای ایجاد واحد‌های تعطیل شده به ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این واحد‌ها می‌توانند ۶۰ هزار اشتغال در سطح استان ایجاد کنند.

وی تعداد واحد‌های تولیدی استان را سه هزار و ۲۲۷ واحد بیان کرد و افزود: از این تعداد یکهزار و ۴۷۲ واحد فعال،۷۲۴ واحد نیمه فعال و ۸۳۱ واحد هم تعطیل است و بخشی از صنعتگران استان درگیر مسائل مختلفی هستند که کمبود نقدینگی و مشکلات بانکی از مهمترین مشکلات واحد‌های تولیدی فعال و نیمه فعال است.

بیشترین کارخانه‌های تعطیل شده استان مربوط به واحد‌های نساجی است مشکلات صنایع ۲ تا سه روز قابل حل است در کشور چندسال طول می‌کشد. کلانتر با بیان اینکه بیشترین کارخانه‌های تعطیل شده استان مربوط به واحد‌های نساجی است، افزود: اگر در صدد رفع مشکلات استان و کشور هستیم باید مشکلات صنایع حل شود، مشکلی که ۲ الی سه روزه قابل حل است در کشور ما چند سال طول می‌کشد.

رییس خانه صنعت و معدن استان با تاکید بر اینکه راه حل بسیاری از مشکلات کشور حذف قوانین اضافی است، تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همراه نمایندگان صنعت و معدن و دولت باید این قوانین را اصلاح کنند تا در صنایع رونق ایجاد شود.

کلانتر اضافه کرد: در برخی از صنایع چندین برابر نیاز، واحد‌های تولیدی و صنعتی ایجاد شده است که به علت وجود مشکلات فراوان در نقدینگی و برگشت سرمایه با مشکل روبرو شده اند، اکنون نیازمند همکاری و همراهی مسوولان و نهاد‌های دولتی هستند.

وی با بیان اینکه مشکلات تولید قابل حل است، تصریح کرد: اخیرا به بهانه‌های واهی مانع ارائه تسهیلات بانکی شده و یا پرداخت آن را محدود کرده اند در حالیکه تسهیلات در عرصه تولید به هیچ عنوان تورم ایجاد نخواهد کرد.

وی به کمبود نیروی کار ساده در استان یزد نیز اشاره و خاطرنشان کرد: سند توسعه استان باید به سمت صنایع هایتک و فناوری‌های پاک سوق پیدا کند و صنایع فعلی اگر از فناوری‌های هایتک استفاده کنند ظرفیت ان‌ها چندین برابر و ارزش افزوده بیشتری را به دنبال دارد.

رییس خانه صنعت و معدن استان یزد گفت: مسوولان قول داده اند در زمستان امسال صنایع استان در زمینه گاز دچار مشکل نمی‌شود که امیدواریم مانند برق که در تابستان چندان با مشکل روبرو نشدند در این زمینه نیز مشکلی ایجاد نشود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت ۲۰ انجمن تخصصی صنعتی و معدنی در استان تصریح کرد: فعالیت‌ها و اقدامات این انجمن‌ها به صورت کاملا مستقل انجام می‌شود و اعضای خانه صنعت و معدن استان در ۴۲ کارگروه اقتصادی و صنعتی استان عضو هستند و صنعتگران در این کارگروه مسائل و مشکلات خود را مطرح و مسوولان در جریان آن‌ها قرار می‌گیرند.

بیشترین واحد‌های صنعتی استان در شهرستان‌های یزد، میبد، اردکان، اشکذر، مهریز و تفت مستقر هستند و حدود ۱۰۰ هزار نفر در واحد‌های تولیدی استان یزد فعالیت دارند.

استان یزد دومین استان صنعتی و چهارمین استانی معدنی کشور است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده