تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۷:۴۶
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۸۰۶۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سیطره بلاکچین بر بانک‌های مرکزی در آینده

‌می‌متالز - پژوهشگر در حوزه ارز و اقتصاد بین‌الملل معتقد است بلاکچین در صدد کنترلِ غیر متمرکز بوده و شاید در آینده وجود بانک‌های مرکزی در دنیا را زیر سوال ببرد.

به گزارش می‌متالز، حسن حسنخانی با بیان این که بلاکچین یک تکنولوژی پیشرو، آینده نگر و تعیین کننده است، گفت: قطعا بانک‌های مرکزی در دنیا می‌توانند از تکنولوژی بلاکچین بهره ببرند، ولی مقیاس و حیطه بهره مندی از آن در حوزه کنترل گر‌های دولتی، اقتصاد و بانک داری، محل بحث است.

وی با بیان این مقدمه افزود: اگر بانک مرکزی قصد ایجاد ریال دیجیتال در حوزه بلاکچین را دارد، ابتدا باید به ۴ سوال به صورت شفاف پاسخ دهد.

سوال اول اینجاست که مشکل چیست و چرا بانک مرکزی سراغ این تکنولوژی می‌رود؛ نکته دوم ناظر بر مکانیزم دقیق رفع مشکل در راستای تکنولوژی بلاکچین و مورد دیگر، تبعات این سیاست و طرح است. همچنین بانک مرکزی باید ثابت کند این راه حل بهینه هست یا خیر!

حسنخانی اضافه کرد: واژه رمز ریال یا ارز دیجیتال ملی، ارتباط خاصی با تکنولوژی بلاکچین ندارد و صرفا ابزاری است که می‌تواند نظام بانکداری را کنار بزند؛ مثلا بانک مرکزی پیش‌تر اقدام به چاپ پول می‌کرد، ولی امروز اگر دست به تولید رمز ریال بزند، در مواجهه مستقیم با مردم قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود در رادیو گفتگو، شوک‌های اقتصادی و سیاسی در کشورمان را موجب ناتوانی بخش خصوصی و کوچک سازی دولت دانست و گفت: اگر دغدغه دولت عقب نماندن از تکنولوژی است، چرا صرفا بلاکچین را انتخاب کنیم؛ در حالی که تکنولوژی‌های بسیاری داریم.

حسنخانی ادامه داد: در کشور‌های مختلف نظیر برزیل و آلمان، ارز‌های ملی فعال شده‌اند؛ ولی چرا بانک مرکزی با بررسی آن از تکنولوژی‌های مشابه استفاده نمی‌کند؟!

وی بار دیگر پیش نویس آئین نامه رمز ریال از سوی بانک مرکزی را زیر سوال برد و افزود: رمز ریال مقوله‌ای متمرکز است که نظام چرخش پول در کشور را تغییر داده و بانک مرکزی را مخاطب مستقیم مردم قرار می‌دهد و موجب کنار زدن [محدودِ]نظام بانکی می‌شود.

حسنخانی ادامه داد: اگر مقصود بانک مرکزی بهره مندی از تکنولوژی بلاکچین است، باید مشخص کند که رمز ریال بر بسترِ بلاکچین، با چه مکانیزمی عدم شفافیت یا کج کاری‌های نظام بانکی را پوشش خواهد داد و اگر این سوال به صورت اقناعی پاسخ داده شود، اجرای این آئین نامه بلااشکال است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کشور نباید به اجرای ایده‌ها فکر کنیم، چون آن‌ها حق اجرا شدن ندارند. پس هر زمان ایده‌ای به یک طرح قابل دفاع تبدیل شد که کارشناسان را قانع کند، آن زمان قابل اجراست.

منبع: خبرگزاری بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده