تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۱
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۸۱۳۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دوران طلایی بازار سنگ آهن چین

می متالز - روز گذشته (یکشنبه) قیمت قراردادهای آتی سنگ آهن برای سومین هفته متوالی صعودی بود چرا که در چین بازار امیدوارتر شده و چشم انداز اقتصادی آن خوش بینانه‌تر از قبل است.

به گزارش می‌متالز، در بازار نقدی متوسط قیمت سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به چین روز گذشته به ۹۹.۱۰ دلار در هر تن سی اف آر رسید که آخرین بار ۷۵ سنت رشد روزانه داشت.

 در بورس دالیان قرارداد ژانویه سنگ آهن ۱۰۵.۷۶ دلار در هر تن شده که ۳.۳ درصد رشد داشته و بالاترین قیمت از اول آگوست تاکنون بوده است. در بورس سنگاپور هم قرارداد دسامبر ۲.۱ درصد رشد داشته ۹۸.۹۵ دلار در هر تن شنیده شد.

فعالان بازار معتقدند سخت گیری‌های کمتر قرنطینه علی‌رغم تشدید مجدد آمار ابتلا نشان می‌دهد که پایان دادن به محدودیت‌ها از آنچه فکر می‌کردند نزدیک‌تر است. حال برخی برآورد تولید فولاد چین در سال ۲۰۲۳ را از ۱.۰۱ میلیارد تن به ۱.۰۵ میلیارد تن افزایش داده‌اند.

میلگرد در بورس شانگ‌های روز گذشته ۰.۳ درصد رشد داشت، ولی ورق گرم و مفتول ۰.۸ درصد افت داشتند و در بورس دالیان هم زغال‌سنگ متالورژی ۲.۱ درصد بهبود داشت.

واردات سنگ‌آهن چین افزایش یافت

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط اداره کل گمرک چین در روز دوشنبه ۲۴ اکتبر (۲ آبان)، واردات سنگ آهن در ماه سپتامبر ۹۹٫۷۱ میلیون تن بود که نسبت به آگوست ۲۰۲۲، ۳٫۶ درصد و نسبت به سپتامبر ۲۰۲۱، ۴٫۳ درصد افزایش یافت.

براساس ارزیابی فست‌مارکتز، شاخص قیمت سنگ آهن ۶۲%، cfr چینگ‌دائو در ماه سپتامبر، ۱۲۰٫۱۶دلار به ازای هر تن بود که نسبت به ماه آگوست افزایش یافت. شاخص قیمت این محصول در ماه آگوست ۱۰۵٫۲۰ دلار به ازای هر تن بود.

شنیتزر استیل (Schnitzer Steel) در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳، کاهش ۱۵ درصدی فروش مقادیر سنگ آهن را نسبت به سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌کند. همچنین این شرکت اظهار می‌کند در همین بازه زمانی قیمت سنگ آهن به ازای هر تن ۱۵ دلار افت خواهد داشت.

براساس آخرین گزارشات فولادسازان و بازیافت‌کنندگان، مقادیر فروش آهن در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲، ۱٫۲۷ میلیون بود که به نسبت سه ماهه سوم سال کاهش یافت. این محصول در سه ماهه سوم، ۱٫۱۳ میلیون فروش داشت. این در حالی است که قیمت آهن افت قابل توجهی را تجربه کرد. قیمت آهن از ۵۴۱ دلار به ازای هر تن در سه ماهه سوم به ۳۸۷دلار به ازای هر تن در سه ماهه آخر سال کاهش یافت.

ترس از رکود اقتصادی، رشد ضعیف اقتصادی در بازار جهانی، قرنطینه کووید ۱۹ در چین، ارزش بالای دلار آمریکا، جنگ روسیه در اوکراین و تخلیه ذخایر فولاد بر قیمت‌ها در ابعاد اقتصاد کلان تاثیرات منفی برجای می‌گذارد.

در حالی که در دسترس بودن گنجایش کوره قوس الکتریکی در آمریکا و خارج از آمریکا، باعث رونق دراز مدت برای تقاضای محصولات بازیافتی می‌شود.

مقدار پیش‌بینی شده ۱۰میلیون تنی برای افزایش ذخیره کوره قوس الکتریکی قرار است تا سال ۲۰۲۴ در دسترس قرار گیرد. درحالی‌که هدف چین، استفاده ۳۰% قراضه معادل ۳۲۰میلیون تن را در فولادسازی تا سال ۲۰۲۵ و بیش از ۵۰% در آینده دارد.

قیمت سنگ‌آهن سقوط کرد

بلومبرگ در خبری که روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر (۵ آبان) سال جاری منتشر کرد به افت قیمت سنگ‌آهن در بورس سنگاپور تا قیمت ۸۲ دلار و ۴۵ سنت در هر تن پرداخت. به نظر می‌رسد افت جهانی تقاضای فولاد تأثیر مهمی در این رویه دارد.

این کاهش چشمگیر در حالی اتفاق افتاد که قیمت سنگ آهن بیش از دو سال پیش و در بهار سال ۲۰۲۰ میلادی به این رقم کاهش پیدا کرده بود.

سیاست‌های پولی انقباضی در نظام‌های بانکی بین‌المللی، رکود بازار ساخت‌و‌ساز چین و تداوم محدویت‌های مربوط به کووید از دیگر عوامل مؤثر در این روند هستند. خارج از آسیا نیز حمله نظامی روسیه به اوکراین و نگرانی از بروز بحران انرژی اقتصاد در اروپا بازار را از خود متأثر ساخت. بر همین اساس زمینه انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا از کاهش تولید این محصول در ادامه سال‌جاری و سال آینده میلادی، خبر داد.

انجمن جهانی نیز گزارش داد که در نیمه دوم سال جاری میلادی مصرف فولاد اروپا ۴٫۸ درصد نسبت به همان دوره زمانی از سال گذشته میلادی کاهش داشت و به ۳۸٫۶ میلیون تن رسید.

همچنین پیش‌بینی می‌شود مصرف محصولات مربوطه در اتحادیه اروپا در کل سال‌جاری میلادی نسبت به سال پیش ۳٫۵ درصد کاهش پیدا کند و در سال آینده هم مصرف ۱٫۹ درصد کمتر از سال‌جاری باشد.

این گزارش همچنین می‌افزاید که در سال‌جاری میلادی مصرف جهانی نیز ۲٫۳ درصد کمتر از سال گذشته خواهد بود و به ۱٫۷۹۵ میلیارد تن می‌رسد. اما در سال آینده تقاضا برای فولاد در سطح جهانی بر خلاف روند اروپا، رشد ۱۰ درصدی را تجربه می‌کند و به ۱٫۸۱۴ میلیارد تن می‌رسد.

در این بین می‌توان نتیجه گرفت که تمام این موارد به معنای کاهش تقاضا برای سنگ آهن در جایگاه ماده اولیه و در پی آن سقوط قیمت‌ها در بازار است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده