تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۸۲۴۴۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

روند نزولی تولید آلومینیوم چین در سال ۲۰۲۲

‌می‌متالز - تولید آلومینیوم پرایمری در چین که حدود ۶۰ درصد تولید کل دنیا را تشکیل می‌دهد، به انرژی وابسته است. واحد‌های ذوب آلومینیوم پرایمری برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند. در نیمه دوم سال با سرد شدن هوا، مشکل بحران انرژی حاد می‌شود و دولت چین با ایجاد محدودیت تولید در زمستان، باعث کاهش تولید آلومینیوم می‌شود. به طور کلی روند تولید شمش آلومینیوم در چین از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، سیری نزولی داشته است. پس از مشکل بحران انرژی در چین که باعث افت تولید آلومینیوم اولیه شد، انتشار بالای کربن برای تولید آلومینیوم از دیگر عوامل موثر است. در ماه سوم سال،۲۰۲۲ میزان تولید آلومینیوم پرایمری در چین به سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید.

به گزارش می‌متالز، آلومینیوم دومین فلز پرمصرف جهان پس از فولاد است و حجم تولید آن بیشتر از سایر فلزات غیرآهنی است. آلومینیوم بادوام، انعطاف‌پذیر، سبک‌وزن، مقاوم در برابر خوردگی، قابل بازیافت و رسانای خوب الکتریسیته و گرما است. یکی از فاکتور‌های تاثیرگذار در تولید آلومینیوم اولیه، انرژی برق است. برای تولید هر کیلوگرم آلومینیوم به ۱۳تا۱۴ کیلووات ساعت انرژی برق احتیاج است. یک چهارم هزینه تولید آلومینیوم اولیه به انرژی اختصاص دارد که سهم قابل‌توجهی است. یکی از عوامل موثر در تولید آلومینیوم پرایمری، دسترسی به برق است. به عنوان مثال کشور‌های پیرامون خلیج فارس که از منابع انرژی مانند گاز برخوردار هستند، هزینه تولید برق بسیار ارزانی دارند. در نتیجه انرژی یکی از عوامل موثر بر تولید آلومینیوم پرایمری است.

میزان انرژی لازم برای تولید آلومینیوم، منبع قابل توجهی برای انتشار کربن است. الکتریسیته مورد استفاده طی ذوب آلومینیوم فرایند استخراج فلز از سنگ معدن آن، بیش از ۶۰ درصد از انتشار کربن این صنعت را تشکیل می‌دهد. برای کاهش انتشارات گاز‌های گلخانه‌ای، توافق‌نامه‌ای در سال ۲۰۱۵ به امضای ۱۹۵ کشور در دنیا رسید که تا سال ۲۰۵۰ انتشار کربن خود را به صفر برسانند. با توجه به انتشار قابل توجه کربن در صنعت آلومینیوم، تولید و مصرف این فلز در دنیا تحت تاثیر قرار گرفت. برخی از کشور‌ها میزان تولید کربن‌زای خود را کاهش دادند تا انتشار کربن را کم کنند.

آلومینیوم پرایمری تولید و مصرف شده در چین، ۶۰ درصد از بازار جهانی را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه به ازای هر تن آلومینیوم تولید شده در چین حدود ۱۲.۷ تن کربن منتشر می‌شود، در مقابل میانگین جهانی که ۱۰.۳ تن طبق آخرین آمار‌های دوره ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ است، کربن‌زدایی منبع انرژی برای تولید آلومینیوم اولیه چین بسیار مهم است. در نتیجه کربن‌زدایی بر تولید و مصرف آلومینیوم در چین موثر است.


روند نزولی تولید شمش پرایمری


نمودار یک تولید و مصرف ظاهری شمش آلومینیوم در چین را نشان می‌دهد. در دوره مورد بررسی به طور متوسط هر ماهه تولید شمش آلومینیوم حدود سه میلیون و ۲۱۰ هزار تن بوده است. به طور کلی روند تولید شمش آلومینیوم در چین از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ روند نزولی داشته است. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلیل افت تولید شمش آلومینیوم بحث بحران انرژی در چین و کمبود زغال‌سنگ در چین بود. در ماه دوم هر سال، شرکت‌های چین حدود دو هفته تعطیل هستند که این امر یکی از دلایل کاهش تولید در ماه‌های دوم هر سال است. میزان تولید آلومینیوم پرایمری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، حدود ۹ میلیون و ۶۳۰ هزار تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱، حدود منفی ۱.۱ درصد افت را نشان می‌دهد. در ماه سوم سال ۲۰۲۲، میزان تولید آلومینیوم پرایمری در چین به سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید. میزان تولید شمش آلومینیوم در ماه‌های ژانویه و فوریه به صورت تجمعی گزارش می‌شود که این امر باعث شده است آمار دقیقی از تولید در این دو ماه به صورت مشخص وجود نداشته باشد. یکی دیگر از دلایل افزایش تولید در ماه سوم سال ۲۰۲۲ نسبت به ماه گذشته، پایان محدودیت‌های تولید زمستانه بود. مصرف ظاهری آلومینیوم پرایمری در چین نیز با تبعیت از روند تولید آن، به صورت کلی روند نزولی داشته است. مصرف آلومینیوم پرایمری در فصل اول سال ۲۰۲۲، حدود ۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تن بود که در مقایسه با فصل اول سال ۲۰۲۱، حدود ۴.۱ درصد کاهش پیدا کرد. با کاهش مصرف آلومینیوم پرایمری در چین، میزان صادرات آن از دو هزار و ۳۴۰ تن به ۷۳ هزار تن افزایش یافت. میزان مصرف آلومینیوم پرایمری در ماه سوم سال ۲۰۲۲، حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن بود.

روند نزولی تولید آلومینیوم چین در سال ۲۰۲۲


کاهش موجودی انبار آلومینیوم پرایمری


نمودار دو، موجودی انبار آلومینیوم پرایمری در چین به صورت ماهانه از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. موجودی انبار آلومینیوم پرایمری در فصل سوم سال ۲۰۲۲، حدود دو میلیون و ۷۶۰ هزار تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱، حدود ۱۴.۳ درصد افزایش داشت. با مقایسه موجودی انبار این کشور در ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ که حدود ۹۶۴ هزار تن بود، با موجودی انبار در ماه گذشته همین سال که حدود ۸۹۶ هزار تن است، رشد ۷.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

روند نزولی تولید آلومینیوم چین در سال ۲۰۲۲


تبعیت موجودی انبار از قیمت آلومینیوم


تمایل به انبار کردن در بازار آلومینیوم چین، از فاکتور‌های تقاضا و قیمت آلومینیوم پیروی می‌کند. با افزایش قیمت آلومینیوم، تمایل به انبار کردن افزایش می‌یابد. این دیدگاه وجود دارد که با افزایش قیمت آلومینیوم، روند قیمت افزایشی خواهد بود و این امر تمایل به دپو کردن را افزایش می‌دهد. تاجران با افزایش موجودی انبار خود، می‌توانند در آینده محصول خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. با کاهش قیمت نیز این سناریو جابه‌جا می‌شود. با کاهش قیمت آلومینیوم، این دید که قیمت روند نزولی خواهد داشت، باعث کاهش تمایل به دپو می‌شود.

تقاضای آلومینیوم، از دیگر فاکتور‌های موثر است که بر قیمت آلومینیوم اثر می‌گذارد. با افزایش تقاضای آلومینیوم، قیمت افزایش می‌یابد و این امر باعث می‌شود تمایل به دپو نیز بالطبع زیاد شود. با کاهش تقاضای آلومینیوم نیز قیمت افت پیدا می‌کند که این امر باعث کاهش تمایل به انبار کردن آلومینیوم می‌شود. ارزیابی‌های آتورپات نشان می‌دهد، تقاضا و قیمت آلومینیوم با تاخیر یک ماهه روی میزان انبار کردن آن اثر دارد. اثر قیمت آلومینیوم در انبار کردن شمش آلومینیوم پرایمری، حدود ۷.۳ برابر اثر تقاضای آن است.

روند نزولی تولید آلومینیوم چین در سال ۲۰۲۲


بدین ترتیب، از آنجایی که انتظار می‌رود قیمت آلومینیوم روندی نزولی را طی کند، با وجود چشم‌انداز رشد تقاضا، می‌توان پیش‌بینی کرد که سطح موجودی شمش‌های پرایمری آلومینیوم در انبار‌های بازار چین، در آینده کاهش داشته باشد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده