تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۳
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۸۲۱۹۶
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیر کارگاه ریخته‌گری قریشی:

مصرف‌کنندگان، خلاف مسیر تولید حرکت می‌کنند

‌می‌متالز - مدیر کارگاه ریخته‌گری قریشی گفت: صنعت ریخته‌گری، مادر تمام صنایع به شمار می‌آید و با حمایت از این صنعت، می‌توان کمک شایانی به تولیدکنندگان برای خروج از رکورد فعلی کرد. در حالی که دغدغه صنعتگر، تولید محصول با‌کیفیت است، اما مصرف‌کنندگان برای کاهش هزینه‌های خود، به خرید محصولاتی با قیمت پایین‌تر روی می‌آورند که همین امر موجب رکورد در بازار خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، جعفر قریشی بیان کرد: زمینه فعالیت این مجموعه، تولید قطعات آلیاژی آلومینیوم است و به این علت که از روش ماسه‌ای برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنیم و سفارش‌محور هستیم، این قابلیت را داریم که با توجه به نوع سفارشی که از سمت مصرف‌کننده دریافت می‌کنیم، محصولات متنوعی را مانند قطعات مورد استفاده در ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی تولید کنیم. این کاگاه فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ با ظرفیت روزانه ۱۰ تن در جیرفت کرمان آغاز کرده است و در زمینه‌های دیگری مانند ریخته‌گری چدن، چدن خاکستری و نشکن، ریخته‌گری قلع و برنز فعالیت داریم. با این وجود متاسفانه این کارگاه در حال حاضر هیچ‌گونه فعالیتی ندارد و غیر‌فعال هستیم.

وی در ادامه به مشکلاتی که موجب تعطیلی این واحد ریخته‌گری شده است، اشاره کرد و افزود: کاهش نقدینگی، مهمترین معضل موجود در بخش تولید است. اوضاع اقتصادی به قدری دشوار شده است که حتی میزان سرمایه‌ای که برای خرید مواد اولیه صرف شده است، باز نمی‌گردد. عدم ثبات اقتصادی و وابستگی شدید اقتصاد به نرخ ارز، موجب تمام نابسامانی‌های کشور است. به عنوان مثال، به دلیل گران‌قیمت بودن ماشین‌آلاتی که در خط تولید استفاده می‌شوند، تولیدکننده توان خرید و نوسازی ماشین‌آلات فرسوده را ندارد تا بتواند محصول با کیفیت تولید و ارائه کند. تورم بی‌سابقه‌ای که گریبان‌گیر تمام افراد در جامعه شده و رکوردی که در بازار مصرف به سبب کاهش قدرت خرید حاکم شده است، موجب شده تا میزان فروش به شدت کاهش پیدا کند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری قریشی در خصوص فرایند تولید که تا پیش از تعطیلی در این واحد تولیدی انجام می‌شد، توضیح داد: این کارگاه تولیدی با تهیه قراضه آلومینیوم و به‌کارگیری ریخته‌گری به صورت سنتی، محصولات خود را تولید می‌کرد و مراحل تکمیلی روی محصول در این کارگاه صورت نمی‌گرفت، اما اکنون در این فکر هستیم تا به یاری خدا پس از فعال‌سازی کارگاه، تمام مراحل تولید اعم از تامین مواد اولیه تا تحویل محصول نهایی در این واحد انجام شود. در گذشته مراحلی همچون تراشکاری و ماشین‌کاری در این کارگاه انجام نمی‌شد، اما قصد داریم تا فعالیت‌های خود را گسترش دهیم و زمینه انجام این مراحل را در کارگاه فراهم کنیم.

قریشی در خصوص وضعیت بازار قراضه آلومینیومی، اذعان کرد: با توجه به محلی که کارگاه در آن قرار دارد و حضور یک واحد ریخته‌گری در این منطقه، مشکلی برای تهیه قراضه وجود ندارد و به اندازه مصرف کارگاه، به قدر کافی قراضه برای تولید محصول وجود داشته است البته بسته به نوع محصول و کاربرد قطعه تولیدی، ممکن است نیاز به تامین شمش آلومینیوم و آلیاژ‌های مخصوص برای تولید همان محصول باشد که در این صورت آلیاژ‌سازی نیز در این میان مطرح می‌شود. باید توجه داشت که ریخته‌گری مادر تمام صنایع است و در تولید قطعات مورد استفاده در ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید صنایع بالا‌دست تا پایین‌دستی، صنایع خدماتی، تولید سخت افزار‌های مصرفی صنایع هوا‌فضا، کشتیرانی و شناور‌ها و همچنین در صنعت خودرو‌سازی کاربرد دارد.

کیفیت را فدای قیمت کرده‌ایم

وی در ارتباط با فعالیت بعضی از افراد در واحد‌های ریخته‌گری غیرمجاز، مطرح کرد: خوشبختانه کارگاه ریخته‌گری قریشی با این مشکل مواجه نیست و در منطقه بی‌رقیب است. این مشکل بیشتر در مراکز استان‌ها به خصوص در اطراف استان تهران مشاهده می‌شود و متاسفانه این افراد باعث بر هم خوردن تعادل بازار مصرف می‌شوند به این علت که محصولات تولیدی واحد‌های غیر‌مجاز، کیفیت بسیار پایینی دارند و همین مسئله از استفاده مواد اولیه نامرغوب نشئت می‌گیرد. کیفیت پایین محصول، موجب کاهش قیمت عرضه محصول نهایی شده و همین افت قیمت برای این افراد یک مزیت به شمار می‌آید؛ چراکه با همین ترفند، به راحتی مصرف‌کننده را فریب می‌دهند و محصولات بی‌کیفیت خود را به فروش می‌رسانند. در این میان مصرف‌کنندگانی که قدرت خرید بالایی ندارند و اولین نخست برای آن‌ها قیمت پایین به حساب می‌آید، به سمت این محصولات متمایل می‌شوند. این معضل تنها در صنعت ریخته‌گری دیده نمی‌شود بلکه در سایر زمینه‌ها مانند تولید قطعات یدکی خودرو، مبلمان، لوازم خانگی و... وجود دارد. این افراد با تولیدات نامرغوب خود، کمر تولییدکنندگانی را که از جان مایه می‌گذارند و دلسوز این صنعت هستند را شکسته و باعث رکورد بازار برای این تولیدکنندگان شده است.

مدیر کارگاه ریخته‌گری قریشی در همین راستا ادامه داد: در واقع در واحد‌های غیر‌مجاز بدون توجه به اینکه کاربرد بعضی از قطعات مستلزم افزودن آلیاژ‌های خاص است، صرفا جهت سود و منافع خود، تولید را آغاز و شمش یا قراضه آلومینیوم را در کوره ذوب می‌کنند. آن‌ها در نهایت محصولی بی‌کیفیت تحویل بازار می‌دهند و تولیدکننده واقعی که آلیاژسازی را به درستی و با اضافه کردن درست و دقیق عناصر مربوطه به مذاب انجام داده و هزینه‌های زیادی را متحمل شده است، با عدم فروش محصولات خود ضرر می‌کند. تز سوی دیگر، مصرف‌کننده نهایی نیز در این جریان بدون توجه به کیفیت، محصول انتخاب خود را خریداری می‌کند. ضمن اینکه مشکل اساسی که در تمام صنایع به چشم می‌آید، عدم ثبات قیمت و رکور بازار است. می‌توان به زبانی ساده‌تر گفت که رکود در بازار به سبب عدم ثبات قیمت‌ها در بازار به وجود می‌آید.

قریشی در خصوص حمایت‌های دولت و اعطای تسهیلات، ابراز کرد: این کارگاه در گذشته از تسهیلاتی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گرفت، بهره می‌برد، اما در حال حاضر از گرفتن وام‌های بانکی و تسهیلات منصرف شده‌ایم، زیرا با وجود رکود در بازار و وضعبت اقتصادی نامناسب، توان بازپرداخت اقساط این وام‌ها وجود ندارد و اخذ تسهیلات و عدم توان بازپرداخت اقساط، تنها موجب افزایش بدهی‌های واحد تولیدی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا افزایش بهای انرژی تاثیری بر روند تولید کارگاه ریخته‌گری قریشی گذاشته است، اظهار کرد: زمان قطعی برق در تابستان سال جاری هم‌زمان با تعطیلی این واحد ریخته‌گری بود و میزان مصرف انرژی این واحد در آن زمان صفر بود، اما افزایش بهای انرژی، چالشی است که نمی‌توان از کنار آن به راحتی عبور کرد. افزایش قیمت چشمگیر گاز و قطعی برق بر روند تولید، اثرات نامطلوبی گذاشته‌اند. حال اینکه اگر تولید‌کننده‌ای در واحد ریخته‌گری خود از کوره‌های القایی استفاده کند، به علت قطعی برق با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد؛ چراکه با قطع برق، کوره‌ها سرد و روند تولید به طور کامل متوقف می‌شود.

آینده صنعت ریخته‌گری در هاله‌ای از ابهام

مدیر کارگاه ریخته‌گری قریشی در خصوص چشم‌اندار این صنعت یادآور شد: اگر تولیدکنندگان گام به گام در مسیر تولید قدم بردارند و برای محصول خود برند‍ سازی و بازار هدف خود را به درستی انتخاب کنند، به طور قطع در این صنعت موفق خواهند شد. البته دولت باید مسیر تولید را کمی تسهیل کند تا تولیدکننده به راحتی بتواند به مسیر خود ادامه دهد. در صورت رفع موانع موجود در مسیر تولید، صنعتگران بسیاری هستند که شوق قدم نهادن در این راه دارند. در حال حاضر امیدواری‌هایی برای شکسته شدن رکود در بازار مصرف وجود دارد، زیرا بعضی از قطعات ریخته‌گری به علت کاربردی که دارند، جزو مواد مصرفی به شمار می‌آیند. درست مانند قطعاتی که در ماشین‌آلات کشاورزی استفاده و نیاز مبرم به تولید آن‌ها احساس می‌شود.

قریشی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مسئولان در زمینه ثبات قیمت‌ها چاره‌ای اندیشه کنند، شاید بتوان به آینده صنعت ریخته‌گری امیدوار بود، اما اکنون با شرایط موجود در اقتصاد کشور، به طور کلی چشم‌انداز این صنعت در هاله‌ای از ابهام است و نمی‌توان اظهار نظر کرد. زمانی که ما فعالیت خود را در کارگاه ریخته‌گری قریشی شروع کردیم، متحمل ضرر‌های زیادی شدیم. در آن برهه زمانی تحریم‌هایی علیه اقتصاد ایران اعمال شد و این کارگاه حتی نتوانست میزان سرمایه‌ای که برای خرید مواد اولیه هزینه کرده بود را دوباره به دست بیاورد. البته ما یک کارگاه ریخته‌گری کوچک در منطقه هستیم و میزان سفارشی که دریافت می‌کنیم نیز بسیار اندک است، اما تحریم‌ها در مناطقی که توسعه یافته هستند و قطب صنعتی و اقتصادی کشور محسوب می‌شوند، شرایط بسیار سختی را برای صنعتگران به وجود آورده‌اند که اثرات آن، منجر به تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولیدی شده است.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه زمان بسیاری را صرف حضور در این صنعت کرده‌ایم و تجارب فراوانی را طی این سال‌ها به دست آورده‌ایم، در تلاش هستیم دوباره فعالیت خود را آغاز کنیم تا بتوانیم سهم کوچکی در این چرخه بزرگ اقتصادی داشته باشیم.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده