به گزارش میمتالز، وزارت صنعت معدن و تجارت طی بخشنامهای به گمرک با اشاره به تولید تراکهای معدنی تا ظرفیت بارگیری ۷۰ تن در کشور، صدور مجوز واردات برای این ماشینهای معدنی تا ظرفیت ۷۰ تن را مشروط به خرید از داخل به تعداد معادل وارداتی کرد.
در این ابلاغیه آمده است مجوز ترخیص تراکها تا در صورت انجام تعهد خرید از داخل مجوز ترخیص کالا صادر گردد.
ابتدای سال جاری هپکو با یک گام بلند در راستای تأمین نیاز کشور به ماشینآلات غولپیکر معدنی کامیون آفرود تراک ۶۵ تنی خود را باقابلیتهایی بومیسازی شده و متناسب با شرایط معادن کشور رونمایی و به بازار عرضه کرد.
توان موتور کامیون معدنی آفرود ۶۵ تنی ۵۳۰ اسب بخار است و حجم اتاق بار آن ۳۸ مترمکعب و همچنین دارای وزن بارگیری ۶۳ هزار کیلوگرمی است و به گفته قائم مقام وقت مدیرعامل هپکو ظرفیت تولید و عرضه سالانه این ماشین حدود ۱۵۰ دستگاه و چنانچه درخواست بیشتری باشد قابلیت افزایش ظرفیت تا ۲۵۰ دستگاه نیز وجود دارد.
سالیانه عدد قابلملاحظهای بابت واردات تراک و دامپتراکهای معدنی ارز از کشور خارج میشود که در سال ۹۷ این عدد به حدود ۱۸۹ میلیون دلار میرسد، در مورد این ماشین در فاز اول حدود ۳۵ درصد ارزش ماشین را داخلی سازی شده که به ازای هر دستگاه ۳۵ درصد از خروج ارز جلوگیری میشود و هر ماشین ۷ تا ۸ میلیارد تومان حفظ ارز دارد.
گفتنی است تاکنون ماشینی با این مختصات فنی و متناسب با شرایط معادن کشور نداشتهایم، این تراک از موتور ۵۳۰ اسب بهره میبرد و مجهز گیربکس اتوماتیک و آپشن مهم فرمان اضطراری است که بسیاری از ماشینهای وارداتی از آن بیبهره هستند، قابلیتی که قابلیت فرمان گیری بدون حضور راننده را به ماشین میدهد.
مدیران هپکو با توجه به سوابق قبلی این مجموعه در تولید دامپتراکهای ۱۰۰ تن ارتقای این تراک معدنی و عرضه سری جدید از آن را با ظرفیت تا حدود ۱۰۰ تن وعده داده اند که میتواند بخش عمدهای از نیازهای معاذن کشور را برطرف کند و حتی از نظر تناژ توانایی تولید دستگاههای با تناژ بالاتر از ۱۰۰ تن نیز در هپکو وجود دارد.
تراکها و دامپتراکها کامیونهای غولپیکری هستند که برای استفادهی خارج جادهای تعبیهشدهاند و بهطور مشخص در معدنکاری استفاده میشود، این ماشینها برای حمل بارهایی نظیر شن، ماسه، سنگ، باطلههای معدنی و… به کار گرفته میشوند وتوان حمل بسیار بالایی دارند.
واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی به خصوص در رده دست دوم و مستعمل طی سالهای اخیر ضربات بسیار سنگینی را به تنها تولید کننده تجهیزات سنگین خاورمیانه وارد کرده است به طوری که شرکت هپکو از تولید سالانه قریب به ۳ هزار دستگاه در اواسط دهه ۸۰ به تولید تقریباً صفر در سال ۹۹ رسید.
هپکو، اما در یک سال اخیر قراردادهای بسیار خوبی را در زمینه فروش انواع ماشینآلات راهسازی و معدنی منعقد کرد و برای اولین بار صدای چرخش مستمر چرخهای تولید در این شرکت طنینانداز است و حالا این مجموعه عظیم صنعتی باهمت کارگرانی که سالها پای تنها مطالبه خود یعنی کار و تولید ایستادگی کردند دوباره مسیر بازگشت بهروزهای اوج خود را میپیماید.
دغدغه کارگران هپکو، اما جریان مافیایی ریشه کرده در حوزه واردات ماشینآلات معدنی و راهسازی است که در سنوات اخیر نیز با واردات بیرویه انواع ماشینآلات بیکیفیت و بعضاً دستدوم به کشور هم نفسهای هپکو را به شماره انداختند و هم حجم عظیمی از ارز کشور را خارج کردند.
بحث تهدید واردات بیرویه برای تولیدکنندگان داخلی هم، اما در بازدید اخیر رئیسجمهور از شرکت هپکو موردتوجه قرار گرفت و آیتالله رئیسی بر ممنوعیت وارداتی که به تولید داخلی ضربه میزند تأکید کرد.
رئیس جمهور ۳۰ تیرماه در جریان سفر به استان مرکزی و در بازدید از شرکت هپکو اراک و در جمع کارگران این شرکت گفت: تولید تجهیزات فنی مهندسی و صنعتی برای کشور ایجاد قدرت میکند و توسعه واحدهای صنعتیای که دارای دانش تخصصی هستند از اولویتهای دولت سیزدهم است.
رئیسی با اشاره به مقابله با مافیای واردات و حمایت از تولیدات داخل گفت: وارداتی که موجب ایجاد مشکل برای تولید داخل شود ممنوع است و با آن مقابله میکنیم چرا که این مهم از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است.
هپکو با خطوط تولید مجهز به تجهیزات فوقپیشرفته سهم مهمی در تولید انواع تجهیزات و ماشینآلات سنگین معدنی، راهسازی، انواع جرثقیلها، تجهیزات حفاری، نیروگاهی، بنادر و صنایع نفت و گاز داشته و این شرکت خیلی زود با قرار گرفتن در کنار غولهای بزرگ صنعتی دنیا در حوزه تولید ماشین آلات سنگین عنوان اولین و بزرگترین سازنده تجهیزات سنگین در خاورمیانه را از آن خود کرد و حالا هپکو میتواند با حمایت مسوولان در تحقق شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» نقش مؤثری را ایفا کند.
منبع: پایگاه خبری دیار آفتاب