تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۸۳۴۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان آذربایجان غربی مطرح کرد؛

احیای واحد‌های صنعتی راکد در اولویت برنامه‌ها قرار دارد/ گام‌های بزرگی جهت جلوگیری از خام‌فروشی برداشته‌ایم

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان آذربایجان غربی، احیای واحد‌های صنعتی راکد و نیمه فعال را اولویت برنامه‌های اداره کل صمت این استان برشمرد و اعلام کرد این استان با داشتن امتیازات ویژه، از موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در تمامی زمینه‌ها برخوردار است.

به گزارش می‌متالز، «عبدالحمید سرتیپی» در راستای بررسی عملکرد حوزه صنعت اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان در برنامه زنده تلویزیونی «در مسیر توسعه» حضور یافت.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه وزارت صمت و ادارات کل صمت استان‌ها وظایف و حوزه‌های کاری متفاوت و مختلفی را در بخش‌های صنعت، معدن، اصناف، بازرگانی، تجارت و بازرسی برعهده دارند، گفت: در حال حاضر، ۲۵ درصد تولید ناخالصی ملی و ۴۵ درصد اشتغالزایی کشور در حوزه صمت قرار دارد.

سرتیپی در ادامه افزود: اگر نگاه کلی به ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور داشته باشیم، هر استان و منطقه متناسب با خود منطقه، از ظرفیت‌هایی برای توسعه یافتن برخوردار است که استان آذربایجان غربی نیز از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی برای توسعه در زمینه‌های مختلف تولیدی صنعتی، معدنی، صنفی و بازررگانی و صادرات برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: عوامل اصلی توسعه در زمینه‌های مختلف آب، خاک و منابع زیر زمینی است که استان آذربایجان غربی با توجه به اینکه این استان از لحاظ آبی رتبه دوم کشور را دارد، برای ایجاد هرگونه فعالیت صنعتی، امتیازی ایده عالی است؛ آنهم در زمینه‌های صنایع تبدیلی کشاورزی، صنایع معدنی و دیگر صنایع، زیرا داشتن منابع آبی یکی از امتیاز‌های جذب سرمایه‌گذاری در استان به شمار می‌رود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی با اشاره به برخورداری این استان از یک مزیت منحصر به‌فرد به‌نام مرز خاکی با کشور‌های همسایه به‌خصوص داشتن تنها دروازه خاکی کشور به بازار‌های اروپای، تاکید کرد: استان آذربایجان غربی با داشتن مرز خاکی با کشور‌های اوراسیایی به‌خصوص تنها دروازه ورود به اروپا، ظرفیت‌های متناسب از جمله آب، خاک، منابع انسانی مستعد و با دانش فنی، نزدیکی به بازار‌های جهانی و ذخایر عظیم معدنی، از بهترین موقعیت برای سرمایه‌گذاری در تمامی زمینه‌ها برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه اولویت صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی در مرحله اول احیای واحد‌های راکد استان بوده و در مرحله دوم افزایش ظرفیت تولید واحد‌های تولیدی صنعتی که بنا به مشکلاتی در حال حاضر با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند، یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۲ هزار واحد صنعتی در استان مشغول به فعالیت هستند که زمینه اشتغال مستقیم را برای ۶۰ هزار نفر فراهم ساختند.

سرتیپی اضافه کرد: طی ماه‌های اخیر، گام‌های بسیار بزرگی جهت جلوگیری از خام فروش مواد معدنی استان برای ایجاد صنایع معدنی برداشته شده و بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری با انعقاد تفاهم‌نامه یا عقد قرارداد آغاز شده و یا در شرف آغاز به‌کار هستند که در زمینه اشتغال‌زایی نیز تأثیر بسزایی خواهند داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از ۲۰۰۷ واحد صنعتی در استان راکد، نیمه فعال و فعال هستند، تاکید کرد: طی بررسی‌های اولیه، در حدود ۶۰۰ واحد تولیدی صنعتی در حالت نیمه فعال و راکد قرار دارند که پس از بررسی‌های دقیق در خصوص این واحدها، مشخص شد که ۴۱۰ واحد صنعتی قابلیت احیا و بازگردانی به چرخه تولید را دارند که ۱۸۰ واحد در داخل شهرک‌های صنعتی و ۲۳۰ واحد در خارج از این شهرک‌ها هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی با اشاره به موفق بودن طرح یکشنبه‌های تولید که با حضور و ابتکار استاندار استان در حال اجرا است، عنوان کرد: طی ۷ ماه اخیر، در قالب یکشنبه‌های تولید، ۵۵ واحد تولیدی-صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۸۰۰ نفر احیا و به چرخه تولید بازگردانی شده‌اند که استاندار استان و تیم اقتصادی استانداری، در احیا و فعالسازی واحد‌های نیمه فعال و راکد اهتمام ویژه‌ای دارند.

وی در خصوص اقدامات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار کرد: با ابتکار استاندار آذربایجان غربی، بیشتر جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید پس از بازدید در قالب یکشنبه‌های تولید با حضور مدیران دستگاه‌های ذیربط در واحد‌های مشکل‌دار برگزار می‌شود که طی ۷ ماهه اخیر، ۲۶ مورد بازدید از واحد‌های مشکل‌دار با حضور استاندار استان انجام و ۱۳۰ واحد تولیدی صنعتی مورد بازدید قرار گرفته و ۲۲۹ مصوبه صادر شده است.

سرتیپی همچنین گفت: طی ۷ ماهه اخیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید یک هزار و ۴۰۰ مصوبه داشته است که ۷۲ درصد از این مصوبات به مرحله اجرا در آمده است که مابقی مصوبات در دست اقدام و اجرا هستند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده