تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۰
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۸۳۸۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی بازار سهام برای فردا ۲۱ آذر ماه

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به‌نظر می‌رسد صنایع دلار محوری که وابسته به سوخت نیستند می‌توانند از صنایع پیشتاز تا پایان پاییز سال جاری باشند.

به گزارش می‌متالز، محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه از پیش‌بینی خود در مورد بورس فردا گفت: به‌نظر می‌رسد فردا بازار سرمایه روند پنج، شش روز گذشته را در پیش بگیرد یعنی احتمالا بازار پر عرضه‌تری نسبت به امروز باشد.

او ادامه داد: در یکی، دو هفته اخیر هر روزی که بازار مثبت بود فردای آن با اندکی افت مواجه می‌شد به همین دلیل پیش‌بینی این است که فردا روز پر عرضه‌تری برای بازار باشد، اما در کل براساس روند فعلی دلار در بازار آزاد و همچنین بیشتر شدن سرعت افزایش دلار نیما (که امروز به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و احتمال دارد تا پایان هفته به ۲۹ تومان برسد) به‌نظر می‌رسد روز‌های آینده برای بازار سرمایه به شکل بهتری رقم بخورد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به‌طور کلی افت چندان زیادی برای بازار متصور نیستم، اما باید توجه داشت که بورس برای رشد احتیاج به ورود پول دارد و باتوجه به روند فعلی بازار‌های موازی به تدریج پول هم به سمت آن روانه می‌شود.

خبری زاد در پاسخ به این پرسش که کدام صنایع تا پایان پاییز پیشرو هستند، توضیح داد: به‌نظر می‌رسد صنایع دلاری به دلیل افزایش نرخ ارز بتوانند پیشرو باشند البته در کنار آن صنایع دلاری که مشکل تأمین سوخت نداشته باشند، می‌توانند گزینه‌های اول باشند مانند برخی از تولید کننده‌های روی که گاز آن‌ها قطع نشده و یا شرکت‌هایی که فروش آن‌ها دلاری است، اما در تأمین سوخت وابسته به دولت نیستند همچنین به‌نظر می‌رسد صنعت خودرو هم می‌تواند در این روز‌های پایانی پاییز وضعیت خوبی داشته باشد.

او درمورد تأثیر قطعی گاز بر شرکت‌های پتروشیمی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که اکثر پتروشیمی‌ها مخصوصا در صنایعی مانند اوره و متانول با P/E‌های پایین معامله می‌شوند یعنی بازار در دل خود این قطعی گاز و سوخت را دیده و به‌طور کلی اثر این موضوع در سودآوری و در روند حرکتی آن‌ها منفی است، اما به‌نظر می‌رسد این موضوع از قبل اثر خود را بر روی قیمت و ارزش بازار سهم‌های این گروه گذاشته، چون با رسیدن نیمه دوم سال می‌دانیم که در اوج فصل سرما احتمالا این صنعت به خاطر کمبود گاز با تعطیلی مواجه شود یعنی قابل پیش‌بینی بود، همانطور که در فصل گرما هم به خاطر قطعی برق ممکن است صنایع دچار مشکل شوند، در این میان شاید رشد دلار بتواند بخشی از این موضوع را جبران کند، اما درمجموع اینگونه شرکت‌ها دو تا سه ماه از سال را تعطیل هستند و احتمالا تحلیلگران هم این موضوع را در نظر گرفته و می‌گیرند، چون در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها با P/E تحلیلی بسیار پایین معامله در حال معامله هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که بحران‌های فعلی بازار چیست، گفت: نرخ بهره در بازار بدهی و ابهامات بودجه ۱۴۰۲ دو موضوعی است که مقابل بازار سرمایه وجود دارد.

به گفته خبری زاد در بحث نرخ بهره در بازار بدهی؛ نرخ بهره ۲۹-۳۰ درصد اوراق گام، بهره ۲۶-۲۷ درصد اسناد خزانه اسلامی، بهره ۲۴ درصد در بانک‌ها و ... وجود دارد درنتیجه در حال حاضر عمده معضل بازار نرخ سود و نرخ بهره بالاست.

او ادامه داد: همچنین در کنار این چالش ابهامات بودجه ۱۴۰۲ اینکه ممکن است چه خوابی برای شرکت‌های بورسی دیده باشند هم معضل دیگر بازار است و اگر این دو ابهام رفع شود باتوجه اینکه هم ارز افزایش داشته و هم فروش اکثر شرکت‌ها خوب بوده است، بورس می‌تواند رشد بسیار خوبی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نوعی می‌توان گفت در مهر و آبان ماه بسیاری از شرکت‌ها مشکل کسب سود نداشته‌اند، اما این دو ابهام جلوی رشد آن‌ها را گرفته است.

خبری زاد درمورد مساله‌ای که به تازگی برای سهامداران نماد "دیران" به وجود آمده تصریح کرد: باتوجه به اینکه مجمع شرکت ایران دارو در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ برگزار شده بنابراین کار خلاف مقرراتی انجام شده، چون هشت ماه از زمان برگزاری مجمع گذشته و باید سود را پرداخت کنند در غیر اینصورت مشمول جرایمی می‌شوند که در قانون تجارت ذکر شده است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده