تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۰
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۱۲۲۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تصمیماتی برای فرار سرمایه‌گذاران

‌می‌متالز - بازار سرمایه در اردیبهشت ماه سال جاری به رشد بزرگی رسیده بود؛ وقتی در ابتدا تغییر روند داد، تصور می‌شد شناسایی سود اتفاق افتاده است و گفته شد بعد از هر صعودی یک نزول هم داریم، اما اتفاقاتی افتاد از جمله منتفی شدن عرضه خودرو در بورس کالا و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که بعد از یک ماه آشکار شد، ولی یک ماه قبل مصوب شده بود.

به گزارش می‌متالز، به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل موثر بر روند فعلی، تصمیمات خود دولت باشد که ترس را در دل سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است و سرمایه گذاران هر لحظه انتظار این را دارند که هر شرکتی به سود رسید دولت از قبل قصد داشته است که به نحوی آن سود را دریافت کند.

در صنایع مختلف به طور مثال صنعت پتروشیمی در اوره و متانول زیانده شدن صنایع کاملا مشخص است. حتی در صنایعی که گزارش‌های مثبتی ارائه کرده‌اند این مساله در بازار وجود دارد که هر لحظه ممکن است دولت سود آن‌ها را با یک ابلاغیه یا مصوبه یا هر روشی تصاحب کند و این ترس در بازار همچنان جریان دارد بنابراین به نظر می‌رسد که مهمترین دلیل ریزش‌های اخیر خود دولت باشد و تیم سازمان بورس و اوراق بهادار و بدنه آن در این زمینه مقصر نیستند، هرچند شاید توقع می‌رفت در برخی زمینه‌ها بهتر و بیشتر پیگیری می‌کردند.

تصمیمات اخیر دولت در حوزه عوارض، نرخ خوراک، عدم عرضه خودرو، برخی قیمت گذاری‌های دستوری و نگه داشتن نرخ دلار برخی شرکت‌ها که بعضی ۲۸۵۰۰ تومان و بیشتر بود، همه این‌ها سرمایه‌گذار را از بازار فراری می‌دهد. باید خود بدنه دولت به این نتیجه برسد که روش فعلی که انتخاب کرده بیش از آن که برایش درآمد ایجاد کند، هزینه ایجاد خواهد کرد.

در چند ماه اخیر شاهد سریع‌ترین ریزش تاریخ بازار سرمایه بودیم. دولت از این تصمیم نرخ خوراک پتروشیمی‌ها حدود ۷۰ همت درآمد برای خود ایجاد کرد، اما بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ همت از مارکت و ارزش پرتفوی بازار سهام افت کرده است که اکثرا متعلق به خود دولت و شرکت‌های شبه دولتی هستند. اگر واقعا به این نتیجه نرسند که روش فعلی اشتباه و زیانده است و پالس‌های مثبت در بازار سهام مخابره نشود و این ترس در دل بازار بماند، می‌توانیم بگوییم حتی همین سرمایه‌های اندکی که در بازار سرمایه باقی مانده است خارج خواهد شد و به سمت بازار‌هایی می‌رود که شاید خوشایند خود دولت هم نباشد.

محمد خبری‌زاد - عضو هیات مدیره کارگزاری کارآفرین

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده