تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۸۴۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

فکری به حال مشکلات صادرات کنیم تا به تعطیلی واحدها کشیده نشود

می متالز - با توجه به اینکه مازاد تولید فولاد روانه بازار داخلی می شود و افزایش عرضه موجب کاهش قیمت فولاد در روزهای اخیر شده است. با این اوصاف تا زمانی که مشکلات صادرات رفع نشود، فولادسازان با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد چراکه با اشباع بازار از فولاد در بلندمدت، تولید مجدد معنای خود را از دست می‌دهد.
فکری به حال مشکلات صادرات کنیم تا به تعطیلی واحدها کشیده نشود

به گزارش می متالز، بهادر احرامیان، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این خصوص عنوان کرد: در حال حاضر قیمت فولاد در ایران از قیمت‌های جهانی کمتر است و قطعاً نباید در این قیمت پایدار بماند. این در شرایطی است که باید بخش قابل‌توجهی از تولید فولاد صادر شود اما محدودیت‌های ایجادشده که برخی داخلی و برخی خارجی هستند جلوی صادرات را گرفته است. سیاست پیمان‌سپاری ارزی از داخل کشور سبب شده تا محصولات در داخل بماند و فزونی محصول در داخل قیمت را پایین آورد و از طرفی تولیدکننده تا یک زمانی می‌تواند انباشت کند و در مرحله بعدی تولید را متوقف خواهد کرد. به همین دلیل باید تصمیم درست و منطقی برای معضل‌های پیش روی صادرات گرفت در غیر این صورت با توقف تولید مواجه خواهد شد.
احرامیان در پاسخ به این سؤال که نزدیکی قیمت دلار در بازار و سامانه نیما تأثیر سیاست پیمان‌سپاری ارزی را بی‌معنا می‌کند، عنوان کرد: این موضوع به‌صورت مقطعی درست است اما با کوچک‌ترین اتفاقات مجدداً این موازنه به هم خواهد خورد به همین خاطر تاجر نمی‌تواند به‌صورت لحظه‌ای تصمیم گیرد و باید قوانین تغییر کند تا تجار بتوانند با شرایط بهتری، تصمیمات میان‌مدت و بلندمدت خود را بگیرند.
بهادر احرامیان، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نحوه خصوصی سازی را نیز درست نمی داند و در این خصوص عنوان کرد: مسئولین طبق اصل 44 پیش نمی روند و خصوصی سازی به درستی اجرایی نمی شود.
وی افزود: نباید معنای این اصل را فروش اموال دولتی بدانند چراکه این موضوع، سبب انحراف از اصل44 شده است. خصوصی‌سازی باید دارایی‌های دولت از قبیل بنگاه‌های تولیدی به چرخه واگذاری‌ها وارد می‌شد و سازمان ناظر با بررسی صلاحیت کاندیداها و خریدارانی که در مزایده‌ها شرکت‌ کردند، نسبت به واگذاری آن اقدام می‌کرد که متاسفانه دولت با به حاشیه بردن این روند و واگذاری بنگاه‌های دولتی به شبه‌دولتی‌ها، این اصل را فراموش کرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: نباید فروش بنگاه‌های تولیدی در مزایده‌هایی باشد که برای عموم آزاد است چراکه مردم می‌توانستند بنا به ارائه قیمت بالاتر، بنگاه را تصاحب کنند و البته نباید واگذاری بنگاه‌های دولتی به‌عنوان رد دیون را فراموش کرد.
وی یکی دیگر از مشکلات در بخش فولاد را این چنین عنوان کرد: درباره نسبت های قیمتی در زنجیره فولاد و تعیین فاصله قیمت میان شمش و میلگرد توازن درستی وجود ندارد و با توجه به اینکه هزینه ها به صورت ساختاری تغییر کرده و افزایشی شده است، این نسبت نیز باید مجددا بازنگری و تعدیل شود.
احرامیان عنوان کرد: انجمن تولیدکنندگان فولاد تمام توان خود را بکار می گیرد تا جریان صادرات را هم حفظ نماید و رفع موانع صادراتی شامل قیمت های پایه گمرکی، نحوه بازگرداندن ارز و تعرفه های ضد دامپینگی بر روی محصولات فولاد که از سوی کشورهای منطقه بر روی فولاد کشور وضع شده پیگیری شود تا جریان صادرات حفظ شده و استمرار یابد.

عناوین برگزیده