تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۸۴۷۵۸
سرویس خبر : انرژی

ویژگی شاخص طرح انتقال آب از دریای عمان اتکا نداشتن به منابع دولتی است

‌می‌متالز - مجری طرح مطالعاتی انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور اتکا نداشتن به منابع دولتی را از ویژگی‌های مهم اجرای این طرح مهم ذکر کرد و گفت: تمام منابع مورد نیاز اجرای این طرح با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های صنعتی و معدنی تامین می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علی عبداللهی باغ آسیایی روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب گناباد افزود: طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور با مشارکت سهام دارانی مانند معدن مس گل گهر سیرجان، شرکت ملی صنایع مس ایران، سنگ آهن گل گهر، اپال پارسیان، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خراسان و یکی دیگر از شرکت‌های معدنی تامین می‌شود که هر کدام از پنج تا ۲۰ درصد در اجرای آن مشارکت دارند و دولت یک ریال در اجرای این طرح هزینه نمی‌کند.

وی ادامه داد: مجوز برداشت و اختصاص چهار میلیارد متر مکعب آب از دریای عمان به شرق کشور طی سال‌های اخیر اخذ شده است.

مجری طرح مطالعاتی انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور گفت: در مرحله نخست ۸۴۰ میلیون متر مکعب و در طرح توسعه‌ای هم سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از طریق دریای عمان به شرق کشور شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی انتقال می‌یابد.

عبداللهی افزود: از ۸۴۰ میلیون متر مکعب آب برداشتی در مرحله نخست ۲۸۰ میلیون متر مکعب معادل یک سوم آب برداشتی شیرین سازی و یا نمک زدایی می‌شود و آب انتقالی از این طریق در استان سیستان و بلوچستان به مصرف آب شرب و در استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به مصرف بخش کشاورزی و صنعت و معدن اختصاص می‌یابد.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور ۱۰۰ میلیون متر مکعب به استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران، ۱۲۰ میلیون متر مکعب به استان خراسان رضوی و ۶۰ میلیون متر مکعب به استان خراسان جنوبی تخصیص می‌یابد.

مجری طرح مطالعاتی انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور گفت: برای اجرای این طرح در ابتدا هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال پیش بینی شده بود، ولی در ادامه با کاهش مسیر از طریق نزدیک‌تر کردن طول مسیر به هزار و ۳۴۰ کیلومتر کاهش یافت.

عبداللهی افزود: انجام کار‌های مطالعاتی انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است و در مجموع تاکنون افزون بر ۱۲ هرار نسخه صفحه مطالعات انجام شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۹۰۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح سرمایه گذاری در زمینه هایی، چون عقد قراردادها، انتخاب مشاوران و پیمانکاران و تامین هزینه آب شیرین کن‌ها تنها در استان خراسان رضوی سرمایه گذاری شده است.

مجری طرح مطالعاتی انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور گفت: بیشترین حجم اجرای این طرح در چابهار به عنوان نقطه آغاز آن و در مسیر مشهد تا گناباد انجام شده است و برای بقیه مسیر در حال انتخاب پیمانکار هستیم.

فرماندار گناباد هم با اشاره به اهمیت اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور گفت: با توجه به قرار گرفتن این شهرستان در مسیر انتقال طرح یاد شده باید با برنامه ریزی صحیح از این ظرفیت برای تامین آب و کاهش مشکلات تامین منابع آب در بخش‌های کشاورزی و صنعت و معدن استفاده شود.

رضا نصیری افزود: با توجه به راه اندازی معادن مس، صنایع فولاد سبک و تولید ورق‌های پست‌های حرارتی و توسعه تولیدگیاهان دارویی و زعفران در وسعت بیش از هزار هکتار در شهرستان گناباد و طرح‌های آبخوان داری باید پیش بینی‌های لازم برای اختصاص آب مورد نیاز از محل انتقال آب از دریای عمان بشود.

وی با اشاره به مشکلات و شرایط بحرانی تامین منابع آبی در گناباد ضمن تاکید بر لزوم بهره گیری صحیح از منابع آب قنوات ادامه داد: باید از هم اکنون تمهیداتی برای تامین آب شرت در فصل تابستان از طریق تامین منابع اجاره قنوات اوقافی صورت بگیرد تا مشکلات تامین آب در فصل تابستان کاهش یابد.

طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور از جمله طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب دالان شرقی کشور است که مطالعات آن از سال ۱۳۹۵ و اجرای آن از سال گذشته آغاز شده است و طبق برنامه زمان بندی شده این طرح تا پایان سال ۱۴۰۴ و اوایل ۱۴۰۵ آماده بهره‌برداری می‌شود.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتر جنوب مشهد واقع است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده