تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۵
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۸۴۸۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان:

کارخانجات سیمان و صنایع بزرگ در سیستان و بلوچستان گازرسانی می‌شود

‌می‌متالز - مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان از گاز رسانی به کارخانه‌های سیمان و صنایع بزرگ استان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مجتبی شجاعی ظهر شنبه در حاشیه نشست بررسی آخرین وضعیت گازرسانی به واحد‌های اقتصادی، اصناف و دستگاه‌های دولتی که با حضور اعضا برگزار شد، اظهار داشت: گازرسانی به مناطق مختلف استان از مهمترین اولویت‌های شرکت ملی گاز ایران است که این امر بیانگر نگاه ویژه دولت به توسعه زیرساخت‌ها و ارتقا شاخص‌های توسعه‌ای در سیستان و بلوچستان است.

وی ادامه داد: از مهمترین دستاورد‌های حاصله در حوزه خطوط انتقال گاز بین شهری، بهره برداری از خط انتقال گاز زاهدان به زابل در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ همچنین بهره برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر - پاییزان - خاش و خاش – میرجاوه در آبان ماه سال امسال، با هدف بهره مندی مردم شهرستان‌های خاش، میرجاو، زابل، هیرمند، نیمروز، زهک و هامون و همچنین صنایع و صنوف مستقر در این شهرستان‌ها از نعمت گاز طبیعی است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان عنوان کرد: متعاقب افتتاح خط انتقال گاز از زاهدان به زابل، تزریق گاز به کارخانه سیمان زابل در مهرماه سال ۱۴۰۱ انجام شده و این کارخانه به شبکه گاز طبیعی متصل و با اتصال کارخانه سیمان سیستان به شبکه گاز، بالغ بر ۸ میلیون لیتر در هر ماه صرفه جویی در مصرف سوخت مازوت حاصل شده است.

وی ادامه داد: با جایگزینی گاز طبیعی به جای سوخت مازوت، بار ترافیکی بالای ناوگان حمل فرآورده در مسیر انتقال فرآورده به کارخانه مزبور حذف و همچنین به دنبال افتتاح خط انتقال گاز ایرانشهر - پاییزان - خاش، خط انتقال گاز طبیعی به کارخانه سیمان خاش احداث و با اتصال کارخانه سیمان خاش به شبکه گاز که به زودی رقم خواهد خورد بالغ بر ۷ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت مازوت در این کارخانه از محل جایگزینی انرژی گاز طبیعی حاصل می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اهتمام دولت به توسعه استان و تلاش دستگاه‌های اجرایی بر توسعه گازرسانی گفت: یکی از خطوط مهم انتقال گاز در حال اجرای استان، خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار بوده که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این طرح بالغ بر ۹۷ درصد است.

وی بیان کرد: هدف اصلی از اجرای این طرح تأمین خوراک برای صنایع فولاد و پتروشیمی در حال اجرای سواحل مکران است که با افتتاح این صنایع و اشتغال بالای ایجاد شده بخش بزرگی از نگرانی‌های ایجاد شده در زمینه بیکاری جوانان استان در حوزه جنوب رفع خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان عنوان تاکید کرد: از نظر شبکه توزیع گاز شهری از مجموع ۶۰ شهر استان، ۶ شهر زاهدان، ایرانشهر، زابل، بمپور، بزمان، محمدان گازدار بوده و در ۱۳ شهر، عملیات گازرسانی در حال انجام است و ۴۱ شهر باقیمانده در مرحله طراحی و پیمان سپاری است.

وی اظهار کرد: از کل هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه توزیع گاز مورد نیاز شهر زاهدان، هزار و ۴۰۰ کیلومتر اجرا شده که می‌توان گفت ۱۰۰ درصد شبکه توزیع گاز شهر زاهدان به عنوان مرکز استان به اتمام رسیده و در حال حاضر این شهر با داشتن بیش از ۹۹ هزار مشترک گاز، ۷۰ درصد جمعیت آن دارای اشتراک گاز هستند.

شجاعی افزود: در شهر ایرانشهر، از کل ۴۴۰ کیلومتر شبکه توزیع گاز، ۱۰۰ درصد شبکه توزیع این شهرستان انجام شده و در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار مشترک خانگی دارد.

وی بیان کرد: در خاش از ۳۹۱ کیلومتر شبکه ۱۰۰ درصد شبکه توزیع این شهرستان انجام شده و درحال حاضر این شهر آماده تزریق گاز است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تکمیل شبکه توزیع شهر زابل از مهمترین برنامه‌های شرکت گاز استان در سال ۱۴۰۱ است، بیان کرد: هم اکنون از مجموع ۵۰۰ کیلومتر شبکه مورد نیاز، ۴۵۰ کیلومتر اجرا شده و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده تا دهه مبارک فجرسال امسال قریب به ۱۰ هزار علمک گاز از مجموع ۲۰ هزارعلمک مورد نیاز در این شهر نصب خواهد شد.

وی بیان کرد: در حوزه اصناف به عنوان یکی از مهمترین دستاورد‌ها در واحد‌های خبازی شهرستان زاهدان از مجموع ۳۵۵ نانوایی حمایتی نوع (۱) و نوع (۲) شهرستان زاهدان، ۳۲۱و احد دارای انشعاب گاز شده‌اند که بیانگر بهره مندی بیش از ۹۰ درصد واحد‌های خبازی شهرستان زاهدان از گاز طبیعی است.

شجاعی تصریح کرد: از دیگر فعالیت‌های مؤثر انجام شده، اجرای شبکه داخلی و اخذ انشعاب گاز توسط تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های اجرایی استان درشهرستان‌های زاهدان و ایرانشهر از جمله پزشکی قانونی، نوسازی مدارس، ثبت اسناد و املاک، تعزیرات حکومتی، تأمین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی زاهدان، امور مالیاتی، فرودگاه زاهدان، فرودگاه ایرانشهر، دانشکده علوم قرآنی، دانشگاه ولایت، بنیاد مسکن، بیمه سلامت، شرکت بیمه ایران، شرکت برق منطقه‌ای، شرکت شهرک‌های صنعتی، حفاظت محیط زیست، تیپ ۱۱۰ سلمان، راه آهن جنوب شرق کشور، حوزه نظارت گمرکات، صندوق بازنشستگی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت پست و.. و همچنین بیشتر شعب بانکی است.

وی در ارتباط با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهرستان زاهدان افزود: در این راستا شبکه داخلی گاز بیمارستان خاتم انجام شده و سایر بیمارستان‌ها نیز از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار هستند؛ به گونه‌ای که پیشرفت فیزیکی شبکه داخلی گاز بیمارستان امام علی ۹۵ درصد، بیمارستان بوعلی ۷۰ درصد و چشم پزشکی الزهرا ۸۰ درصد است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان عنوان کرد: از دیگر دستاورد‌های مهم حاصله می‌توان به گازرسانی به فضا‌های آموزشی اشاره کرد؛ دراین ارتباط از مجموع ۲۳۱ مدرسه دولتی در حال بهره برداری شهر زاهدان، ۱۹۰ مدرسه یا دارای انشعاب گاز است و یا در مرحله اخذ انشعاب گاز که بیانگر بهره مندی ۸۲ درصدی مدارس دولتی شهر زاهدان از شبکه گاز است.

وی ادامه داد: در ارتباط با اتصال استخر‌های ورزشی به شبکه گاز، احداث ایستگاه گاز استخرسالن شهید بهشتی متعلق به آموزش و پرورش و هچنین ایستگاه گاز استخر ایثار متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران بطور کامل اجرا شده و انجام شبکه داخلی استخر‌های مذکور و همچنین استخر سالن ورزشی ۱۷ شهریور متعلق به اداره کل ورزش وجوانان استان در دستور کار دستگاه‌های متولی در سال جاری قرار دارد.

شجاعی گفت: برای کمک به مردم استان در امر لوله کشی گاز داخلی منازل، بر اساس تصویب نامه شماره ۱۲۵۱۰/۵۸۳۹۴ صادره در ۷ اردیبهشت ماه سال گذشته هیأت وزیران، مبلغ تسهیلات قرض الحسنه لوله کشی گاز منازل از پنج میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و تاکنون در مجموع قریب به ۲۴ هزار فقره تسهیلات لوله کشی گاز داخل منازل توسط بانک‌ها به متقاضیان معرفی شده از سوی شرکت گاز پرداخت شده است و پیگیری لازم نیز برای افزایش سقف تسهیلات فوق نیز در حال انجام است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده