تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۲۱
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۲۸۵۰۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گزارش از مشکلات صنعت سیمان در فارس؛

برخورد‌های سلیقه‌ای وتصمیمات آنی تولید کنندگان را دچار مشکل کرده است/ حتی در بورس هم آزاد نیستیم

‌می‌متالز - صنعت سیمان در ایران در سال‌های اخیر به یکی از صنایع پرچالش تبدیل شده است.

به گزارش می‌متالز، کاهش مصرف داخلی ناشی از کاهش بودجه پروژه‌های عمرانی و افزایش ظرفیت تولید داخلی به دلیل شروع بهره برداری از طرح‌های تولیدی بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور منجر به برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا شده است.

از سوی دیگر مساله قیمت کماکان در صنعت سیمان حرف اول و آخر را می‌زند؛ سیمانی که تولید آن هزینه سوخت زیادی نیاز دارد و این تازه غیر از تمام هزینه‌های دیگر مانند حمل مواد اولیه، افزودنی‌ها، دستمزد و... است، با قیمت پایین تری در بازار فروخته می‌شود.

حتی ورود سیمان به بورس کالا هم نتوانست باعث آزاد‌سازی قیمت شود؛ چرا که عرضه‌ها در بورس فراتر از نیاز موجود است و همین امر قیمت‌ها را پایین نگه می‌دارد. به این مساله قطعی انرژی‌های اولیه و جایگزینی سوخت مازوت با قیمت و هزینه حمل بالا را باید اضافه کرد.

مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز با انتقاد از عدم ثبات تعرفه سیمان گلایه می‌کند و می‌گوید: تصمیمات آنی و برخورد‌های سلیقه‌ای مسوولان امر باعث می‌شود که دچار مشکل شویم از سوی دیگر افزایش تعرفه‌ها بدون اعلام به تولیدکننده تأثیر بد می‌گذارد.

حبیب الله شریفی با بیان اینکه دولت آن چیزی که دست خودش است را برای تولیدکننده ثابت نگه دارد، می‌افزاید: اگر می‌خواهید قیمت‌ها را بالا ببرید اعلام کنید تا تولیدکننده بداند چگونه هزینه‌ها را مشخص کند، چون قرارداد صادرات میان مدت است.

برخورد‌های سلیقه‌ای وتصمیمات آنی تولید کنندگان را دچار مشکل کرده است/ حتی در بورس هم آزاد نیستیم


وی یادآور می‌شود: این مسائل روی صادرات و قیمت وصادرات و اعتبار آن‌ها تأثیر می‌گذارد؛ برخورد سلیقه‌ای و شخصی و غیرقانونی برخی مسوولان در بحث صادرات در بنادر خسارت به تولیدکننده می‌زند.

شریفی با بیان اینکه قرارداد صادرات یک قرارداد لحظه‌ای نیست و یک قرارداد میان مدت است، ادامه می‌دهد: وقتی یک قرارداد میان مدت بسته می‌شود نرخ معلوم شده و براساس آن هزینه‌ها حساب، قرارداد بسته و پیش پرداخت گرفته می‌شود.

مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستری نی ریز با تاکید براینکه اگر به این دستورالعمل‌ها پایبند نباشیم در دادگاه‌های بین المللی باید پاسخگو باشیم، می‌گوید: در هنگام تولید قیمت گاز، برق، کرایه و تعرفه دولتی هزینه‌ها بالا می‌رود.


در بورس هم آزاد نیستیم


شریفی با بیان اینکه سال گذشته یا اوایل امسال سازمان بورس وقتی دید قیمت به صورت غیرمنتظره نسبت به پایه بالا رفت، تمام معاملات سیمان آن روز را باطل اعلام کرد، خاطرنشان می‌کند: این یعنی در بورس هم آزاد نیستیم؛ سیمان از ابتدای انقلاب تا امروز تعزیزاتی بوده است و هیچوقت فروش آزاد نداشته‌ایم.

وی می‌افزاید: قیمت‌ها تحت نظارت سازمان مصرف کننده است و پایه قیمتی ما را وزارت صنعت معدن اعلام می‌کند که گاهی نوسان دارد.


تصمیم گیرندگان کلان از تبعات خبر ندارند


شریفی با بیان اینکه مشکل ما این است که مسوولان تصمیمات کلان می‌گیرند، اما تبعات آن را نمی‌دانند، عنوان می‌کند: برخی مسوولان مخصوصا کسانی که در استان فارس تازه کار هستند و درک مناسبی از تولید ندارند و حرفی می‌زنند که آخرین نفر پیش او زده است.


صادرات در سیستم عرضه و تقاضای بین‌المللی جایگاهی ندارد


مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستر نی ریز بیان می‌کند: خوشبختانه به سمتی می‌رویم که مشکلاتی به دلیل کمبود منابع نداریم و ۱۹ درصد سهم بازار فارس را کارخانه سیمان خاکستری نی ریز تأمین می‌کند که هیچ کارخانه‌ای در فارس بیشتر از این نیست.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۵ درصد تولیدات کارخانه را صادر می‌کنیم، ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه در شرایط تحریم هستیم؛ صادرات در سیستم عرضه و تقاضای بین المللی جایگاهی ندارد.

شریفی معتقد است در تولید یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها ثبات پارامتر‌های تأثیرگذاراست و عنوان می‌کند: بر اساس هزینه‌هایی که داریم فرض کنید هر تن تولید هزینه‌اش چقدر می‌شود هزینه‌های مهم و تأثیرگذار مانند برق و گاز و مازوت یا تعرفه‌های صادراتی و هزینه‌های حمل و نقل و... دست دولت است که خب طبیعی است همه این‌ها بر روی تولید اثر می‌گذارد.

برخورد‌های سلیقه‌ای وتصمیمات آنی تولید کنندگان را دچار مشکل کرده است/ حتی در بورس هم آزاد نیستیم


عرصه دانش بنیان ارزش اقتصادی دارد


شریفی در خصوص استفاده از تولیدات دانش بنیان و اینکه امسال تلاش شده تا به نحوی شرایط بهره برداری مستقر شود و عملیات اجرایی آن هم شروع شده است، گفت: برای تولید سیمان‌های خاص و بهینه سازی مصرف انرژی از متخصصان مشاوره گرفته ایم.

او می‌گوید: در زمینه انرژی و هزینه‌های نگهداری و نیروی انسانی هم سعی کردیم علمی‌تر ورود کرده و از ظرفیت دانش بنیان‌ها استفاده می‌کنیم.


اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم


مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستر نی ریز می‌گوید: این کارخانه مستقیم و غیرمستقیم و با همه مشکلاتی که دارد تقریبا حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد می‌کند. این در حالی است که قبل از سیمان خاکستری نی ریز تعدادی کارخانه فعالیت خود را با ۱۰ برابر سرمایه اولیه ما شروع کردند، اما هنوز به تولید نرسیده اند.

او با بیان اینکه تمام ماشین آلات کارخانه برند روز دنیا است و بسیار کمتر از کف آلایندگی هستیم، می‌افزاید: تکنولوژی بسیار پیشرفته در ماشین آلات و راه اندازی کارخانه وجود دارد بنابراین انتظار داریم که دولت توجه بیشتری به حل مشکلات تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بخش خصوصی نشان دهد.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده