تاریخ: ۰۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۳۲
بازدید: ۵۱۰
کد خبر: ۲۸۵۲۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگو با «می متالز» مطرح شد:

نوسانات قیمت چالش بازار است

‌می‌متالز - رییس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان (تسفا) معتقد است، نوسانات بازار از موضوعاتی است که نمی‌توان برای آن راهکاری به عنوان تولیدکننده پیدا کرد.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل کدخدازاده رییس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان (تسفا) در گفتگو با خبرنگار «می متالز» با اشاره به همایش سازه‌های فولادی، اظهار کرد: پس از یک وقفه دو ساله شاهد شروع خوبی در این حوزه بودیم. پس از دو سال تعطیلی کنفرانس به دلیل کرونا، فرصت خوبی فراهم شد تا این موضوع دوباره شروع به کار کند.

وی درباره مهم ترین موارد مطرح شده در این دوره از همایش بیان کرد: ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه در حال شکل گیری است تا صنعت موضوعات را تحت عنوان چالش به اساتید و دانشجویان اعلام کند. در واقع عارضه‌هایی که در صنعت وجود دارد را بتوان از طریق دانشگاه حل کرد. اما موضوع خوب دیگر برگزاری دو پنل با موضوع صنعت سازی و مزایای استفاده از سازه‌های فولادی بود. در کنار این موارد نمایشگاه و گفتگو‌های صنفی نیز مشاهده شد. دوستان ما در صنعت هم بسیار منسجم و متحد حضور پیدا کردند.

کدخدازاده اظهار کرد: ما در این همایش از سوی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی شرکت کرده ایم. در کنار این انجمن که یک تشکل صنفی است یک هلدینگی به نام شرکت تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان (تسفا)، که یک شرکت سهامی عام است را در اختیار داریم که مربوط به دوستانی است که در حوزه سازه‌های فولادی کارخانه دارند و سهامدار این تعاونی هستند.

وی درباره مزایای این تعاونی گفت: در واقع خرید‌های خردی که در حال حاضر هر یک از دوستان در کارخانه‌های خود انجام می‌دهند، امکان چانه زنی خوبی را ندارند، اما زمانی که این خرید‌ها تجمیع شود می‌توان در بحث قیمت شاهد چانه زنی خوبی بود.

نوسانات قیمت چالش بازار است

کدخدازاده درباره کیفیت محصولات نیز تصریح کرد: خوشبختانه تولید فولاد در کشور ما از تکنولوژی خوبی برخوردار است به طوری که امروز محصولات شرکتی مثل فولاد مبارکه به کل دنیا عرضه می‌شود و از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به نوسانات قیمتی در بازار گفت: اقدام خاصی نمی‌توان در حوزه نوسانات قیمتی در بازار داشت. بسیاری از تولیدکنندگان در ابتدا پروژه سوددهی دارند، اما در ادامه به دلیل نوسانات موجود متاسفانه پروژه پس از یک سال یا ۶ ماه به زیان می‌رسد. دلایل هم روشن است، زیرا امروز که قراردادی نوشته می‌شود قیمت‌ها به روز است، اما در جامعه‌ای هستیم که در طول یک ماه اختلاف قیمت‌ها زیاد است. از سویی دیگر متاسفانه بندی در قرارداد‌ها در این مورد وجود ندارد. در کشور ما این قرارداد‌ها یک طرفه است و همیشه پیمانکار بخش مظلوم آن است.

به گفته وی، این تعاونی بالای ۵۰ سهامدار حقوقی و حدود ۱۴۰ سهامدار حقیقی دارد.

کدخدازاده با اشاره به مهمترین پروژه‌هایی که تعاونی داشته، بیان کرد: هیات مدیره تعاونی را از گرفتن پروژه منع کرده، زیرا عنوان تعریف شده تامین نیاز کارخانه‌های تولیدکننده است. ورود به پروژه‌ها می‌تواند شائبه رقابت با این دوستان را به همراه داشته باشد. به همین دلیل ما از ورود به پروژه‌ها پرهیز می‌کنیم.

وی درباره استانداردها، بیان کرد: امروز ما استاندارد اجباری داریم. کارخانه‌های تولیدکننده سازه‌های فولادی با الزام سازمان استاندارد مواجه هستند. پیاده سازی ایزو ۳۸ و ۳۴ کاملا فرآیند تولید محصول شرکت‌ها را استاندارد می‌کند. یعنی مواد اولیه استاندارد وارد کارخانه‌ها می‌شود و در فرآیندی استاندارد تبدیل به سازه می‌شود.

کدخدازاده با اشاره به مشتریان این مجموعه گفت: در درجه اول مشتری‌های شرکت تعاونی، سهامداران آن هستند و در درجه دوم پیمانکاران بزرگ ساختمانی هستند که محصول خود را از طریق ما تامین می‌کنند. نوع پروژه برای ما تفاوتی ندارد و ممکن است صنعتی یا ساختمانی باشد یا خارج از این دو.

وی همچنین درباره تفاوت سوله و سازه اظهار کرد: سوله از پیش از انقلاب باب شد و مرحوم لاجوردی آن را از آمریکا خریداری کرد و با نام سوله وارد کرد که در آن کارخانه – یعنی سولیران - یکی از کارخانه‌های بزرگی بود که توسعه‌های سازه‌های فولادی و سوله را انجام می‌داد. ما در اصطلاح به ساختمان‌های صنعتی با شیب سوله می‌گوییم. سوله یک نوع از سازه‌های فلزی است که بیشتر در بخش صنعتی استفاده می‌شود.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده