تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۶
بازدید: ۷۲۲
کد خبر: ۲۸۷۱۳۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
بیدی در گفتگو با «می متالز»

در بحث سازه نیازمند فرهنگ سازی هستیم

‌می‌متالز - «امین بیدی» معتقد است در بخش سازه نیازمند فرهنگ سازی جدی هستیم.

به گزارش می‌متالز، «امین بیدی» مدیرعامل گروه مهندسی تیرناوه، رییس هیات مدیره شرکت فولاد برزین، رییس هیات مدیره شرکت حدید سازه پرند، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران و عضو انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به همایش سازه‌های فولادی به «می متالز»، گفت: ما در کنفرانس ملی سازه و فولاد حضور پیدا کرده ایم و برگزارکننده اول این کنفرانس بنده بودم، زیرا یکی از تلنگر‌های جدی‌ای که به بخش سازه ایران وارد شد، زلزله بم بود.

وی ادامه داد: این حادثه بسیار هولناک و پر کشته بود که پس از آن بحث مقاوم سازی و خوب سازی در کشور بسیار جدی شد. واقعیت آن است که اولین کنفرانس سازه‌های فولادی در چهار یا پنجمین سالگرد زلزله بم برگزار شد. در واقع با هدف همفکری بخش‌های تولیدکنندگان فولاد و سازه‌های فولادی برگزار شد. البته ما معتقد هستیم این بخش در حوزه رسانه بسیار ناشناخته و کم حضور  است و ما هیچگاه فرهنگ سازی درباره سازه خوب را انجام نداده ایم.

بیدی تصریح کرد: به عنوان بخشی متشکل از انجمن علمی سازه‌های فولادی که از اساتید مسلم و قطعی سازه ایران و انجمن تولیدکنندگان سازه‌های فولادی و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران شکل گرفت. ما در سه روز بحث‌های علمی را در کنار بحث عرضه متریال فولادی را در اختیار داریم که حاصل آن می‌تواند سازه خوب باشد.

وی با اشاره به این دوره از همایش گفت: خوشبختانه همایش خوبی را شاهد بودیم. تقریبا هر سال بهتر از سال قبل برگزار می‌شود و امسال هم چهارمین سالی است که به صورت بین المللی برگزار می‌شود. همچنین شاهد برگزاری یازدهمین دوره ملی آن هستیم که حضور بسیار گسترده‌ای را شاهد بودیم.

بیدی با اشاره به مهم‌ترین چالشی که امروز حوزه سازه با آن مواجه است، گفت: به اعتقاد بنده فرهنگ سازی مصرف کنندگان که مردم هستند می‌تواند مهم‌ترین چالش باشد. ساختمان بسیار گران شده است، امروز در تهران قیمت حتی تا ۲۰۰ میلیون هر مترمربع هم به گوش می‌رسد، بخش سازه که ۳۰ تا ۳۵ درصد هزینه ساخت مسکن را در بر می‌گیرد، حدود ۸۰ دلار یا ۱ درصد قیمت ساختمان، سازه است که می‌توان گفت خجالت آور است. زمانی که کالایی ۷ هزار دلار می‌شود (هر مترمربع) یعنی کالای بسیار گرانی را شاهد هستیم در نتیجه بهتر است درست تولید شده و ایمن باشد. در کنار آن، موضوع دیگر آن است که یک برج ۳۰ طبقه وقتی ساخته می‌شود، ۱۵۰۰ نفر در آن می‌خوابند، یعنی یک کالای ارزشمند به لحاظ مادی و معنوی داریم که متاسفانه صاحبان این ثروت حاضر به هزینه کردن در قبال آن چیزی که دارند، برای آن نیستند.

وی ادامه داد: ما معتقد هستیم بهترین و ایمن‌ترین سازه ساختمانی فلز است، زیرا مراحل تولیدی آن از سنگ آهن تا سازه تحت کنترل در کارخانه ساخته می‌شود. به هر میزان که ما بتوانیم فرهنگ سازی انجام دهیم مصرف کننده جدی‌تر به آن رجوع می‌کند. ما فرصت بزرگی برای صادرات داریم که به واسطه تحریم‌ها و موارد مبتلا به جاری مردم، غیرفعال شده است. اما به طور کلی، حال این حوزه خوب است، اما می‌تواند بهتر هم شود.

در بحث سازه نیازمند فرهنگ سازی هستیم

بیدی با اشاره به مجموعه خود، گفت: بنده خود سابقه ۳۲ ساله در بخش ساختمان دارم. اما بخشی را به عنوان اجرای پروژه‌های صنعتی در اختیار داریم. بنده این افتخار را دارم که بیش از ۲۴۰ کارخانه کلید در دست در بخش غرب استان تهران ساخته ایم. ما بخش سازه را برای تامین پروژه‌های خود راه اندازی کردیم.

وی ادامه داد: ما در سال ۸۶ اولین واحد صنعتی به نام تیرناوه را راه اندازی کردیم. پس از آن در سال ۸۹ دومین واحد و در سال ۹۱ سومین واحد را راه اندازی کردیم. در حال حاضر ۲ واحد با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در شهرک صنعتی پرند (شرکت حدید سازه پرند) تولید اسکله‌های ساختمانی و صنعتی دارد. شرکت تیرناوه یک شرکت انبوه سازی است که در حال حاضر در طرح جهش مسکن در قالب صنعتی سازی یک پروژه ۱۱۰۰ واحدی را در شهر مهاجران اراک آغاز کرده ایم.

به گفته وی، خوشبختانه مشکلی در زمینه تامین ماده اولیه وجود ندارد. در حال حاضر ۲۸ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان هستیم. همچنین باید گفت در صنعت سازه در آسیا بی نظیر هستیم.

بیدی در پایان تاکید کرد: تقاضای بنده این است که که رسانه‌ها این آگاهی سازی را انجام داده تا اهمیت ساختمان و محصولات استاندارد مشخص شود. اگر این اتفاق رخ دهد برای اقتصاد ملی و امنیت و آرامش ذهنی مردم بسیار موثر خواهد بود.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده