تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۹
بازدید: ۶۶۳
کد خبر: ۲۸۵۷۴۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگو با می‌متالز عنوان شد:

نگاه کارفرمایان به سازه تغییر کند

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت پولاد پوریا گفت: متاسفانه با توجه به آنکه محصول نهایی سازه از دید مصرف کننده نهایی پنهان است و کارفرمایان عمدتا در راستای کاهش قیمت در این عرصه وارد می‌شوند، این چانه زنی و کاهش قیمت منجر به آن می‌شوند که صنعتگران این عرصه نتوانند پیشرفت را در صنعت محقق کرده و تکنولوژی به روز را پیاده کنند.

به گزارش می‌متالز، محمد امین صالحی مدیرعامل شرکت پولاد پوریا در گفتگو با خبرنگار «می متالز» با اشاره به همایش سازه‌های فولادی و اهمیت این بخش، اظهار کرد: اهمیت سازه به نظر بنده بسیار مهم است، زیرا تمام ساختمان‌ها و محل‌های زندگی و اجرای کارخانه‌ها به سازه‌هایی است که قرار است آن‌ها را حفظ کند. در واقع اهمیت سازه‌ها در جایی مشخص می‌شود که قرار است جان، مال و هستی جوامع را حفظ کنند. در نتیجه به صورت شعاری چندان مهم نیست، زیرا به معنای واقعی کلمه مهم است.

وی ادامه داد: همایش‌ها و کنفرانس‌های این چنینی که نوعی تبادل نظر محسوب می‌شود، این بستر را فراهم می‌کند که این تبادل نظر‌ها باعث پیشرفت و تعالی صنعت سازه شود.

صالحی اضافه کرد: در واقع این همایش پارامتر مثبتی در تعالی صنعت سازه محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مجموعه پولاد پوریا تصریح کرد: شرکت پولاد پوریا در سال ۱۳۷۴ تاسیس شد. در این مدت بیش از ۴۰۰ پروژه از جمله کارخانه‌های صنعتی و برند‌های معتبر و سالن‌های تولید را ایجاد کرده است. همچنین سازه‌های تاور و مرتفع برج‌ها نیز از دیگر پروژه‌های مجموعه است.

صالحی افزود: بیش از ۱۰۰ برج و ۲۰۰ مجموعه صنعتی توسط شرکت پولاد پوریا انجام شده است. تنها پارامتری که ما داریم این است که در تمام ۴۰۰ پروژه تقدیرنامه دارد و کار‌ها را به خوبی انجام داده است. در واقع مشتری مداری در مجموعه جز ارکان اصلی محسوب می‌شود.

وی همچنین درباره انتظاراتی که از کارفرمایان وجود دارد، گفت: متاسفانه با توجه به آنکه محصول نهایی سازه از دید مصرف کننده نهایی پنهان است و کارفرمایان عمدتا در راستای کاهش قیمت در این عرصه وارد می‌شوند، این چانه زنی و کاهش قیمت منجر به آن می‌شوند که صنعتگران این عرصه نتوانند پیشرفت را در صنعت محقق کرده و تکنولوژی به روز را پیاده کنند.

نگاه کارفرمایان به سازه تغییر کند

صالحی بیان کرد: بدون شک کار کم کردن هم نتایج خوبی را به همراه ندارد و کیفیت را کاهش می‌دهد و این موضوع مطلوب فضای ایران که روی گسل زلزله قرار دارد نیست. باید کارفرمایان همان طور که به نما اهمیت می‌دهند به اصل ساختمان یعنی سازه ساختمان هم اهمیت بیشتری داده و بحث قیمت را ملاک کار قرار ندهند تا صنعتگران کار را با تکنولوژی روز ارائه دهند.

وی ادامه داد: کارفرمایان برای پیدا کردن شرکت‌های مرجع می‌توانند از دو پارامتر استفاده کنند. ابتدا آنکه مجموعه‌ها خود دفاتر فنی دارند و می‌توانند با مراجعه به واحد‌ها اقدام کنند. از سویی دیگر انجمن سازه‌های فولادی نیز مرجع خوبی در این زمینه برای استعلام سوابق واحد‌های تولیدی محسوب می‌شود.

صالحی درباره رقابت با شرکت‌های خارجی اظهار کرد: شرکت‌های ایرانی به طور کامل رقابتی هستند اگر در بحث سازه عقب ماندگی هم باشد به کمبود تجهیزات و بستر‌های امکاناتی باز می‌گردد که همان آیتم قیمتی است. اگر این موضوع اصلاح شود باقی موضوعات قابل حل است.

وی با اشاره به ساختار سازه‌های فلزی گفت: همه موارد را می‌توان در قالب سازه‌های فلزی خلاصه کرد. در واقع کلمه سازه فلزی فراگیرتر از آن است که نوع اتصال آن تعیین کننده باشد. پیچ و مهره ای، جوشی، تاور همه در یک خانواده هستند، اما به واسطه اتصالات متفاوت می‌شوند.

به گفته صالحی، در حال حاضر سازه پیچ و مهره‌ای به واسطه آنکه بیشتر کار در محل پروژه انجام می‌شود و در محیط نصب کمترین فعالیت انجام می‌شود، جزو سازه‌های مقبول محسوب می‌شود، زیرا ریسک‌های محیطی محل نصب را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اشتغالزایی در مجموعه خود، بیان کرد: در مجموعه ما ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

صالحی افزود: امروز همه همکاران یک چالش عمده به نام نوسان جدی بازار در حوزه مصالح مصرفی همچون فولاد و ... دارند.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده