تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۸۶۵۳۴
سرویس خبر : انرژی
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران:

صنعت مازندران مازوت‌سوزی ندارد

‌می‌متالز - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: هیچ موردی از استفاده سوخت مازوت در واحد‌های صنعتی و تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک مازندران در هفته‌های گذشته باوجود سردی هوا و افت فشار گاز ثبت نشد.

به گزارش می‌متالز، محمدحسن صبوری دیلمی روز شنبه افزود: باتوجه به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی به دلیلی سردی هوا در هفته‌های گذشته، از واحد‌های صنعتی استان به ویژه بنگاه‌های تولیدی بزرگ خواسته شد استفاده از سوخت جایگزین را در دستور کار خود قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که واحد‌های صنعتی و تولیدی استان با مشکلات کمبود گاز مواجه شوند صاحبان این بنگاه‌های اقتصادی مجاز هستند تا از سوخت جایگزین گازوئیل استفاده کنند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان این که، طبق ارزیابی‌های انجام شده تاکنون هیچ یک از واحد‌های صنعتی استان از سوخت مازوت که در تشدید آلودگی هوا و مسایل زیست محیطی موثر است، استفاده نکردند، ادامه داد: طبق بخشنامه‌ای که به صاحبان واحد‌های تولیدی ارسال شد از آنان خواسته شده که در مصرف گاز در بخش اداری مجموعه خود صرفه جویی کنند.

صبوری دیلمی با بیان این که، خاموش کردن خط تولید به دلیل کمبود انرژی به هیچ عنوان در بنگاه‌های اقتصادی استان مطرح نیست، از شهروندان خواست برای ادامه تولید و مقابله با کمبود انرژی در واحد‌های صنعتی تا جایی که امکان دارد در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

وی تصریح کرد: تولید پیشران اشتغال است و باید در هر شرایطی این ظرفیت اقتصادی استان حفظ شود و شهروندان مازندرانی با توجه به این موضوع و با اصلاح مصرف انرژی، نقش بی بدیلی در تولید استان دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در پنجم دی ماه سال ۱۴۰۰ رئیس اسبق سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفته بود که ۱۵ واحد تولیدی استان به دلیل افت فشار گاز سوخت تولید کالای خود را به مازوت تغییر داده بودند در حالی که امسال این اتفاق تاکنون در صنعت استان روی نداده است.

صاحبنظران حوزه صنعت می‌گویند گوگرد که فراوان‌ترین عنصر بعد از کربن و هیدروژن در نفت خام است و با نسبت بالایی در مازوت دیده می‌شود، در میان مدت تخریب ماشین آلات خط تولید کارخانه‌ها را به همراه دارد. استفاده از مازوت به جز تشدید بیماری‌های تنفسی و مشکلات زیست محیطی، با مستهلک کردن تجهیزات صنایع و کاهش عمر مفید آنها، صنعت را نیز تهدید می‌کند.

سوخت مازوت به دلیل کیفیت پایین به ماشین آلات خط تولید و زیرساخت‌های کارخانه‌های مازندران خسارت وارد می‌کند و صنعتگران استان کمتر تمایل دارند که از این سوخت استفاده کنند و در نهایت میزان ظرفیت تولید در کارخانه‌های بزرگ در فصل زمستان کاهش می‌یابد.

تازه‌ترین گزارش شرکت گاز مازندران نشان می‌دهد که اکنون ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و ۹۴ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند به عبارتی یک میلیون و ۴۴۳ هزار نفر مشترک گاز طبیعی در مازندران هستند.

در استان مازندران بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در حوزه‌های مختلف اقتصادی وجود دارد. سهم صنعت مازندران از مجموع اشتغال مازندران حدود ۳۵ درصد است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مازندران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده