تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۶
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۸۷۴۱۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

به همت متخصصان جوان ایرانی، فناوری استحصال منیزیم از معادن سرب و روی بومی شد

‌می‌متالز - دانشمندان و صنعتگران ایرانی برای نخستین‌بار به فناوری تولید هیدروکسید منیزیم و اکسید منیزیم با خلوص تجاری بالا دست یافتند.

به گزارش می‌متالز، دانشمندان و صنعتگران اصفهانی در یکی از شرکت‌های دانش بنیان برای نخستین‌بار موفق شدند تا به فناوری تولید هیدروکسید منیزیم و اکسید منیزیم با خلوص تجاری بالا دست یابند.

تا پیش از این، خاک باطله معادن بزرگ بی‌ارزش تلقی می‌شد، حال آن که با انجام فرآیند‌های خاص و بهره‌گیری از فناوری‌های روز، می‌توان از پسماند‌ها نیز مواد با ارزشی به دست آورده و ضمن خلق ارزش افزوده، مانع از خام فروشی، مانع از واردات برخی محصولات شیمیایی و خروج ارز از کشور شد.

سیدفرهنگ حسینی، عضو هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان گفت: از ابتدای امسال که بنا به نام‌گذاری مقام معظم رهبری "تولید دانش بنیان" نامیده شده، فعالیت برای به‌کارگیری روش‌های نوین در استحصال سایر مواد معدنی از خاک‌های کم عیار و باطله متمرکز شده است. به این ترتیب که هر چند فعالیت اصلی شرکت استخراج سرب و روی است، اما از زوائد آن مواد ارزرشمند هیدروکسید منیزیم و اکسید منیزیم گرفته‌ایم که این اقدام برای اولین بار در کشور رخ داده است.

وی افزود: تمام مراحل و فرآیند آزمایشگاهی با تست‌های موفقیت‌آمیز همراه بوده و در حال حاضر، در فاز تجاری‌سازی و تجهیز تاسیسات متناسب با این فناوری هستیم. لازم به ذکر است که تمام فرآیند این کار، به دست متخصصان داخلی انجام شده است. در این راستا فعالیت تحقیقاتی گسترده‌ای با هدف استحصال مواد معدنی دیگر صورت گرفته است.

حسینی ادامه داد: یکی از عناصر مزاحم در فرآیند تولید کنسانتره و شمش روی، فلز منیزیم بوده است که وجود آن در خاک، باعث اثر منفی بر تولید محصولات سرب و روی و در عین حال هزینه‌های قابل توجه جداسازی آن از خاک شده بود، لذا بازیابی این فلز در اولویت قرار گرفته است تا ضمن کاهش هزینه‌های تولید، امکان خلق ارزش افزوده بیشتر از استحصال این فلز فراهم شود.

عضو هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان گفت: با توجه به عیار بسیار پایین منیزم و روش‌های متعارف و معمول در داخل و خارج کشور، قابلیت جداسازی و استحصال این فلز تا پیش از این میسر نبود. در این راستا واحد تحقیق و توسعه، اقدام به بررسی و طراحی روش‌های جدید برای استحصال این فلز کرد.

فعالیت‌های واحد تحقیقات اخیرا به نتیجه رسیده و به فناوری تولید هیدروکسید منیزیم و اکسید منیزیم با خلوص تجاری ۹۴ تا ۹۸ درصد دست یافته است. این فرایند برای اولین بار در شرکت دانش بنیان طراحی شده و شامل فرایند‌های لیچینگ، استخراج حلالی، الکترووینینگ، ذوب و تبادل یونی و ترسیب است و تولید آزمایشگاهی صورت گرفته است و پس از ارزیابی اقتصادی طرح، ساخت واحد پایلوت پیش‌بینی شده است.

همچنین واحد پایلوت طراحی شده و ساخت آن در دستور کار قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود در چند ماه آتی تولید پایلوت آغاز شود. ترکیب‌های هیدروکسید منیزیم و اکسید منیزیم در تصفیه فاضلاب و پساب‌های صنعتی، صنعت غذایی، حوزه پزشکی، مواد نسوز و سرامیک‌ها کاربرد‌های گسترده‌ای دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده