تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۲۷۶
کد خبر: ۲۸۷۶۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

پیش‌شرط‌های تحقق تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد/ چرا با جواز تاسیس کارخانه و کارگاه‌های تولیدی جدید موافقت شد؟

‌می‌متالز - مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: برای تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد که تا افق ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است، باید زیرساخت‌ها و الزامات تحقق هدف مهیا باشد و مشکلات انرژی و قطع برق و گاز ممکن است خللی در راه رسیدن به هدف باشد.

به گزارش می‌متالز، سیف اله امیری به چالش‌های پیش روی صنعت فولاد و سیاست‌های پیش روی وزارت صمت درباره تولید و صادرات پزداخت و در ادامه از پیش نیاز‌های رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن سخن گفت.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با تاکید بر ارزآوری بالای صنعت فولاد برای کشور، اظهار کرد: تولیدات زنجیره فولاد ایران دارای استاندارد جهانی است. البته در برخی از مقاطع معایبی دیده می‌شود که موجب بروز مشکلات و لطمه در بحث صارات خواهد شد.

وی با اشاره به بحران تامین انرژی که در حال حاضر گریبان گیر صنایع علی الخصوص فولاد شده است، گفت: اگر توان حل بحران انرژی نبود، نباید با جواز تاسیس کارخانه و کارگاه‌های تولیدی جدید موافقت می‌شد.

معاون وزیر صمت یادآور شد: در سال‌های گذشته بیشتر نرخ خوراک برای تولید مطرح بود، ولی در حال حاضر تامین انرژی مورد نیاز برای صنایع در همه جای کشور اولویت دارد.

امیری درباره طرح تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و جای خالی پیوست انرژی برای آن، تصریح کرد: براساس برنامه‌های توسعه‌های کشور، ظرفیت تولید سالانه فولاد باید به ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ برسد. بر همین اساس، طرح جامع فولاد با همکاری نهاد‌های دولتی و غیر دولتی سالیانه پایش می‌شود.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهارداشت: یکی از موارد مورد توجه در این طرح، توازن زنجیره ارزش از منظر مواد اولیه و امکان تأمین نیاز حلقه‌های زنجیره به مواد اولیه از داخل است. همچنین بررسی زیرساخت‌های لازم برای تحقق اهداف ذکر شده در افق ۱۴۰۴ مانند فولاد، راه آهن، جاده، بنادر تجاری، انرژی، بخش دیگری از طرح جامع فولاد است.

به گفته امیری، برای تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد که تا افق ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده، باید زیرساخت‌ها و الزامات تحقق هدف مهیا باشد و مشکلات انرژی و قطع برق و گاز ممکن است خللی در راه رسیدن به هدف باشد. براساس اهداف موجود در این بخش، فولاد باید سالیانه تا ۳ میلیون تن افزایش تولید یابد، ولی مشکلات تأمین انرژی در این بخش باعث شده تولید به اهداف از پیش تعیین شده نرسد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده