تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۸۷۶۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

حضور برای ارتقا/ اهمیت جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد در چیست؟

‌می‌متالز - صنعت ملی فولاد یکی از پراهمیت‌ترین صنایع کشور است. سال‌ها تجربه و تلاش به همراه دانش و تجربه از این صنعت فولاد آب‌دیده‌ای ساخته که حتی در دوران تحریم هم با وجود تمام سختی‌ها همچنان روی پای خود ایستاد و ایستادگی کرد. صنعتگران، کارشناسان، سرمایه‌گذاران و سیاستمداران چند سالی است به بهانه جشنواره و نمایشگاه سالانه ملی فولاد دور هم گرد می‌آیند و به تبادل‌نظر و دانش می‌پردازند. شاید حضور در این دور همی را بتوان تلاشی جهت رشد و ارتقا صنعت گران‌قدر ملی فولاد دانست.

به گزارش می‌متالز، «چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران» با محوریت بومی‌سازی، حمایت از ساخت داخل و توسعه فناوری با حضور و مشارکت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان مطرح داخلی، توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و حمایت ایمیدرو در روز‌های ۲۰ تا ۲۲ دی در هتل المپیک برگزار می‌شود.

درباره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران

برگزارکننده این جشنواره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران است. این انجمن یک تشکل صنفی مردم‌نهاد با ۲۸۱ عضو که بالغ بر ۹۵ درصد شرکت‌های تولیدی زنجیره آهن فولاد از معدن تا محصول نهایی را شامل می‌شود و بنا به ارزیابی اتاق ایران یکی از پنج تشکل بزرگ، فراگیر و تاثیرگذار کشور است که طرف مشورت با بخش‌های حاکمیتی قرار دارد. رشد، ارتقا، توسعه تکنولوژی، فناوری، آموزش، پژوهش و نشر اطلاعات در زمینه‌های تخصصی آهن و فولاد از اهداف کلی انجمن به‌شمار می‌آید.

گفته شده انجمن آهن و فولاد ایران برای تحقق اهداف خود، فعالیت‌های زیر را برنامه خود قرار داد: ۱- ایجاد پایگاهی مناسب به منظور برقراری ارتباط علمی، فنی، تحقیقاتی، آموزشی و تبادل نظر بین محققان و متخصصان آهن و فولاد و رشته‌های مرتبط. ۲- برگزاری سالانه همایش‌های علمی سمپوزیوم فولاد به همراه نمایشگاه بین‌المللی فولاد. ۳- انتشار مجلات علمی-پژوهشی بین‌المللی و داخلی و همچنین مجله علمی-خبری و چاپ و نشر کتاب‌های تخصصی این صنعت ۴- ارائه خدمات آموزشی، علمی، پژوهشی، فنی و مشاوره‌ای با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در راستای ایجاد و توسعه تکنولوژی‌های نوین در زمینه‌های آهن و فولاد و افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفی محصولات تولیدی. ۵- کسب اطلاعات از آخرین دستاورد‌های علمی و صنعتی ایران و جهان و ارائه آن به اعضاء. ۶- ترغیب، تشویق و حمایت از پژوهشگران، صنعتگران و دانشجویان در پیشبرد فعالیت‌های علمی-کاربردی. ۷- همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، مراکز تحقیقاتی، انجمن‌های علمی و موسسات صنعتی جهت گسترش علمی صنعت فولاد. ۸- شناسایی، جذب نخبگان و برگزیدگان رشته‌های مرتبط با آهن و فولاد؛ و تشویق و هدایت آن‌ها در جهت تحقق اهداف انجمن. ۹- ایجاد ارتباط با انجمن‌ها و سازمان‌های علمی داخل و خارج کشور. ۱۰- ارائه خدمات تخصصی به متقاضیان.

تاریخچه جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران

تاکنون سه دوره این رویداد ملی در تاریخ‌های ۱۷ الی ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۷ و ۲۳ الی ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۸ در محل برج میلاد و ۱۹ تا ۲۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در هتل المپیک تهران برگزار شده که به دلایل شرایط ویژه کرونایی این جشنواره در سال ۱۳۹۹ برگزار نشده است.

دستاورد‌های عملی و علمی سه دوره جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران

کارشناسان انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران دستاورد‌هایی برای دوره‌های گذشته در نظر گرفته‌اند. به‌طور مثال تامین نیاز و انعقاد بیش از ۴۰۰ قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت‌های فولادی و معدنی با تامین‌کنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان با صرفه‌جویی ارزی بیش از یک میلیارد دلار (کاهش ارزبری هر تن فولاد از ۱۳۰ به ۵۰ دلار) از جمله آنان است. همچنین تشکیل کمیته بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی زنجیره آهن و فولاد با دبیرخانه مشترک انجمن و ایمیدرو و عضویت معاونان تکنولوژی و مدیران بومی‌سازی شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی از دیگر اقدامات صورت گرفته است. در ادامه می‌توان به راه‌اندازی سامانه جامع بومی‌سازی زنجیره آهن و فولاد و ثبت اطلاعات بیش از ۲۶ هزار فرصت داخلی‌سازی زنجیره فولاد در این سامانه نیز اشاره کرد. انجام توافقات و اخذ مصوبات اولیه جهت تاسیس صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران، برگزاری بیش از ۷۰ کارگاه آموزشی با محوریت بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز زنجیره آهن و فولاد کشور، حضور بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در دوره‌های مختلف این رویداد به منظور تامین نیاز‌های فناورانه صنعت فولاد و تقدیر بیش از ۲۰۰ سازنده برگزیده زنجیره آهن و فولاد ایران و همچنین ۱۰ پیشکسوت موثر در توسعه فولاد ایران به مناسبت پنجاه و یکمین سالگرد صنعت فولاد ایران دستاورد‌های دیگری است که بدان اشاره می‌شود.

در بخش دیگری از این فعالیت‌ها هم می‌توان از برگزاری تور‌های داخلی سازی در زنجیره فولاد به میزبانی مشترک شرکت‌های فولادی و معدنی و پارک‌های علم و فناوری استان‌های صنعتی کشور و انعقاد تفاهمنامه همکاری بین انجمن و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی و بانک صادرات به عنوان فعالیت‌های نوین یاد کرد.

مسوولان و جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران

دوره‌های قبلی جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور مسوولان کشور برگزار شده و در سخنرانی‌های آنان از موارد مهمی درباره این صنعت سخن گفته شده است.

سورنا ستاری، معاون وقت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در دومین دوره این جشنواره با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد به ضرورت توجه به صنایع داخلی از جمله صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: صنعت فولاد در مسیر تغییر فرهنگ خود قرار گرفته است و فرهنگ جدیدی در این صنعت در حال شکل‌گیری است. سال گذشته ایران در حوزه کاتالیست تحریم شد و این فرصتی برای تولید آن در داخل شد و امروز نیاز به واردات این محصول وجود ندارد. این فرهنگ باعث شده در حوزه قطعه‌سازی و طراحی و داخلی سازی آن شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران نیز گفت: صنعت فولاد یکی از بزرگ‌ترین صنایع ایران است و این صنعت هم‌اکنون نیازمند تحول بیشتری است تا بتوانیم وارد یک فضای جدید کسب‌وکار در این عرصه شویم. در اقتصاد ایران باید زنجیره‌های صنعتی فعال شوند و پیوستن شرکت‌های ایرانی به یکدیگر و با هم بودن به توسعه اقتصادی کشور سرعت خواهد بخشید.

حمیدرضا فولادگر، رئیس وقت کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی در سال اول برگزاری این جشنواره با بیان اینکه مجلس برای رفع مشکلات صنعت فولاد، نشست‌های مختلفی برگزار کرد، گفت: در این مدت جلساتی برای تولید ملی برگزار شد که به برون‌رفت از شرایط بحرانی تحریم کمک کرد. وی افزود: کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای همکاری در حوزه بومی‌سازی و داخلی‌سازی صنعت فولاد آمادگی دارد. فولادگر همچنین در آن دوران پیشنهاد داد: با توجه به اینکه صنعت فولاد پیشران بسیاری از بخش‌هاست، سیر تحول تکنولوژی این صنعت به صورت موزه به نمایش درآید.

وجیه الله جعفری، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در حاشیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: نوع ماده اولیه مورد نیاز تولید در ذوب‌آهن اصفهان اختصاصی است و برخی از معادن کشور آن را دارا هستند. وی گفت که تنظیم قرارداد‌های بلندمدت برای تامین پایدار مواد اولیه از معادنی که با این کارخانه همخوان هستند و همچنین اکتشافات جدید را در دستور کار است. رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: معدن ققنوس به سازمان صمت استان و معاونت امور معدنی برمی‌گردد، اما ایمیدرو هم به عنوان سازمان توسعه‌ای هر کمک و حمایتی که بتواند برای تامین پایدار مواد اولیه ذوب‌آهن و جلوگیری از تعطیلی معدن داشته باشد، انجام می‌دهد. این مقام مسوول خاطرنشان کرد: ما تلاش داریم در بخش‌هایی که محدوده‌های معدنی فعال وجود دارد از طریق پهنه‌ها، پروانه اکتشاف، قرارداد خرید تضمینی بین واحد‌های خصوصی و... عمل کنیم چراکه تنها به یک روش نباید اکتفا کرد که این موضوع هم نیازمند هماهنگی است.

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تاکید بر اهمیت توجه به این صنعت به تازگی گفته است: ایران در تولید فولاد، رتبه هفتم جهان را دارد و نسبت به گذشته که رتبه دهم را داشت پیشرفت کرده است.

وی استفاده از نیرو‌های انسانی بومی در طرح‌های اقتصادی را از اولویت‌های وزارت صمت دانست و اظهار کرد: در این کارخانه تولید آهن اسفنجی هم امیدواریم که از نیرو‌های بومی استفاده شود.

درباره چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران

دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سخنران ویژه مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران خواهد بود. استقرار میز تعمیق ساخت داخل در زنجیره فولاد جهت امضای قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌ها بین شرکت‌های بزرگ فوالدی و معدنی و تامین‌کنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور مقامات، مسوولان و مدیران عالی‌رتبه ذی‌ربط صورت خواهد گرفت. همچنین قرار است از تامین‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان برتر با اهدای جایزه ملی فولاد ایران تقدیر شود و بهره‌برداری از فاز تکمیلی سامانه جامع بومی‌سازی زنجیره آهن و فولاد ایران (کارلینک) آغاز شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده