تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۸۷۷۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره سبدگردان ویستا تاکید کرد:

بازدهی بورس، جذاب‌تر از سود بانکی/ چشمک ارز به صادرات محور‌های بورسی

‌می‌متالز - حمید فاروقی گفت: با فرض تثبیت فروش مقداری شرکت‌ها، تورم منجر به افزایش درآمد فروش خواهد شد. صنایعی که محصول خود را بر اساس قیمت‌های جهانی و در بورس کالا عرضه می‌کنند (از جمله پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی و همینطور شرکت‌های کوچکی که وزن قابل توجهی از فروش آن‌ها صادراتی است) احتمالاً زودتر از تورم تاثیر خواهند پذیرفت.

به گزارش می‌متالز، در پی افزایش غیر قانونی نرخ سود تا ۲۵ درصد در برخی بانک‌ها و اخطار بانک مرکزی، توافق شده اوراق گواهی سپرده با سود ۲۳ درصدی در بانک‌ها عرضه شده و افتتاح سپرده با سود بیش از ۲۰ درصد نیز ممنوع شود.

حمید فاروقی عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان ویستا بیان کرد: اگر چه سود بانکی به عنوان یکی از متغیر‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه محسوب می‌شود، اما متغیر‌های اثرگذار دیگری نیز وجود دارند که می‌تواند رابطه نرخ سود بانکی و بازار سرمایه را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

وی افزود: جلوگیری از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، موجب ثبات بیشتر در سیستم بانکی خواهد شد و روی بازار سرمایه هم تاثیر مثبت خواهد داشت؛ اما نباید به نرخ سود بانکی وزن بالایی هم داد و سایر متغیر‌ها می‌توانند تاثیرگذاری بیشتری هم داشته باشند. یکی از این عوامل انتظارات تورمی است. طبق آمار‌های بانک مرکزی، تورم ماهانه همچنان بالای ۴۰ درصد است. نرخ ارز نیز اخیراً رشد زیادی داشته و افزایش نرخ ارز خود منجر به افزایش تورم در ماه‌های آتی خواهد شد. در اقتصادی با تورم بالای ۴۰ درصد، سود ۲۰ الی ۲۵ درصدی نمی‌تواند چندان جذاب باشد.

فاروقی ادامه داد: به هر حال با فرض تثبیت فروش مقداری شرکت‌ها، تورم منجر به افزایش درآمد فروش خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر رابطه تورم با سودآوری صنایع بورسی اظهارکرد: تورم و افزایش قیمت کالاها، تمامی صنایع بورسی را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ اما صنایعی که مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند از جمله دارویی‌ها و غذایی‌ها با وقفه بیشتری از این تورم تاثیر می‌پذیرند و در مقابل، صنایعی که محصول خود را بر اساس قیمت‌های جهانی و در بورس کالا عرضه می‌کنند (از جمله پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی و همینطور شرکت‌های کوچکی که وزن قابل توجهی از فروش آن‌ها صادراتی است) احتمالاً زودتر از این تورم تاثیر خواهند پذیرفت.

فاروقی در خاتمه تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری، بازار سهام است که نسبت بازار‌های موازی شرایط مساعدتری برای رشد دارد و با انتخاب سهم‌های بنیادی و ارزنده این بازار می‌توان از گزند تورم نیز مصون ماند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده