تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۸
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۸۸۳۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سیگنال‌های متناقض به بازار سهام

‌می‌متالز - بورس دقیقا در همان وضعیت پر از ابهامی است که نمی‌توان با اطمینان درباره آینده آن صحبت کرد. فعلا جدال خریداران و فروشندگان برای جهت دادن به بازار ادامه دارد.

به گزارش می‌متالز، بورس روز یکشنبه تعطیل بود، اما بازار سهام روز شنبه با افت شاخص کل و رشد شاخص هم وزن همراه شد. رسیدن شاخص کل به محدوده مقاومتی حساس، معامله گران را با تردید‌هایی برای ادامه روند بورس مواجه کرده است.

از طرفی وضعیت بنیادی بازار خوب است و از طرف دیگر، با توجه به رشد اخیر و رسیدن به یک محدوده مقاومتی، این احتمال وجود دارد که بازار کمی اصلاح کند. همین مسائل باعث ایجاد سردرگمی در میان معامله گران شده است.

روز شنبه این سردرگمی به طور کامل در روند بازار مشاهده می‌شد. البته طبیعی هم هست که بازار در برخورد با یک مقاومت مستحکم، با چنین مواردی روبرو شود.

بورس دو سال است که قصد عبور از محدوده مقاومتی فعلی را دارد، اما در انجام آن ناتوان بوده، پس اگر قرار بر شکستن این مقاومت باشد، طبیعی است که بازار با افت و خیز فراوان در این محدوده مواجه شود.


سیگنال‌های متناقض بورس

در معاملات روز شنبه وضعیتی نسبتا متعادل داشت. از جهت برخی پارامتر‌ها وضعیت خوب بود و از برخی جهات، نسبتا بد. بدترین اتفاقی که رخ داد، کاهش ارزش معاملات بود. ارزش معاملات خرد با کاهش ۳۲ درصدی نسبت به روز چهارشنبه، به ۶۸۰۰ میلیارد تومان رسید و از این جهت یک هشدار ضعیف صادر شد.

کاهش ارزش معاملات همیشه باید به عنوان یک سیگنال منفی مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد. مخصوصا در نقاط حساس مثل نقطه فعلی که شاخص کل در آن قرار گرفته، اگر ارزش معاملات برای چند روز متوالی کاهش یابد یک سیگنال جدی برای افت بازار محسوب می‌شود. اما فعلا کاهش ارزش معاملات تنها در یک روز اتفاق افتاده و باید دید در روز‌های آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

روز شنبه خروج پول حقیقی‌ها هم از بازار به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که نسبت به روز چهارشنبه تقریبا نصف شده است، اما همچنان خروج پول در جریان است که می‌تواند موضوعی منفی باشد. با این حال خروج پول هم باید در چندین روز متوالی رخ بدهد تا بتوان از آن سیگنال منفی قطعی تری دریافت کرد.

چشم انداز مثبت بازار امروز


اما در بخش قدرت خریداران حقیقی شاهد بهبود قدرت خریداران بودیم و فروشندگان به میزان کمی تضعیف شدند. شاخص قدرت خریداران حقیقی در روز چهارشنبه ۰.۹۹ بود که روز شنبه رقم ۱.۰۱ ثبت شد.

با توجه به موارد فوق و همچنین در نظر گرفتن شیب صعودی شاخص در نیمه دوم زمان معاملات شنبه، برای ابتدای معاملات امروز می‌توان رشد شاخص‌ها را متصور بود. اما این رشد درصورتی تا پایان زمان معاملات تداوم خواهد داشت که ارزش معاملات هم رشد داشته باشد.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده