تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۹
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۸۷۸۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رکورد جدید هم‌وزن در ۱۴۰۱

‌می‌متالز - بازار سهام در روز یکشنبه ۱۸‌دی با استقبال خوبی از طرف سرمایه‌گذاران مواجه شد. یکی از دلایل رشد بازار طی دو روز گذشته ناشی از افزایش نرخ دلار است.

به گزارش می‌متالز، با توجه به اینکه قیمت سهام وابستگی زیادی به نرخ دلار دارد، نوسان این ارز می‌تواند تاثیر زیادی بر روی بورس بگذارد. از طرف دیگر استقبال افراد حقیقی از بازار سهام طی ۳ روز گذشته می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که انتظارات برای رشد شاخص و گذر از سقف ثبت‌شده در محدوده یک میلیون و ۶۵۰‌هزار واحد وجود دارد، زیرا نماگر اصلی بازار توانست دوباره محدوده یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد را به‌دست آورد. همچنین شاخص هم‌وزن نیز توانست سقف ثبت‌شده در سال‌۱۴۰۱ را دوباره از میان بردارد. در این میان ارزش بالای معاملات و همچنین خالص ورود متوالی پول افراد حقیقی طی سه روز گذشته نشان‌دهنده رونق قابل‌توجه در بورس تهران است.

بررسی آمار‌ها

شاخص‌کل بورس در یک روز خوب توانست ۳۷‌هزار و ۱۶۶ واحد رشد کند و معادل ۳۳/ ۲درصد بازدهی برای سهامداران به ارمغان آورد. همچنین شاخص هم‌وزن نیز توانست روز معاملاتی خوبی را پشت‌سر بگذارد و سقف‌شکنی کند. این نماگر بازار سهام در روز گذشته رشد ۱۰‌هزار و ۳۱۵‌واحدی‌برابر با ۱۴/ ۲‌درصد بازدهی را به‌همراه داشت و به محدوده جدید ۴۹۰‌هزار‌واحدی دست پیدا کرد. با توجه به اینکه شاخص هم‌وزن توانست سقف ثبت‌شده در سال‌۱۴۰۱ را دوباره بشکند، می‌توان همین انتظار را برای شاخص‌کل نیز داشت. درحالی‌که شاخص‌کل بتواند به محدوده یک‌میلیون و ۶۵۰‌هزار واحد نفوذ کند، مقاومت پیش‌روی آن عبارت است از؛ محدوده یک میلیون و ۷۰۰‌هزار واحد. همچنین اگر دوباره اخبار عجیبی به بازار وارد نشود و شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر بازار باثبات فرض شود، رسیدن به محدوده‌های بالاتر نیز دور از انتظار نیست. یکی از مهم‌ترین آمار‌های معاملاتی ارزش معاملات خرد است. در روز یکشنبه این آمار برای سهام و حق‌تقدم برابر با ۷۱۵۶‌میلیارد‌تومان بود. با توجه به اینکه میانگین روزانه ارزش معاملات در ۳۰ روز معاملاتی گذشته و همچنین هفته گذشته برابر با ۳۵۰۱‌میلیارد‌تومان و ۵۲۴۱‌میلیارد‌تومان بود، می‌توان رشد به ترتیب ۱۰۰‌درصدی و ۳۶‌درصدی را در روز گذشته نسبت به میانگین‌های ذکرشده مشاهده کرد، بنابراین از نظر این آمار می‌توان رونق خوبی را در بازار سهام مشاهده کرد. از دیگر آمار‌هایی که در کنار ارزش معاملات خبر از میزان رونق بازار می‌دهد، خالص تغییر مالکیت سهام است. در روز گذشته خالص ورود پولی از طرف حقیقی‌ها را به مبلغ ۴۰۵‌میلیارد‌تومان در بازار شاهد بود، بنابراین سرمایه‌گذاران خرد طی روز گذشته برای خرید سهم مشتاق بودند. با توجه به اینکه در سه روز گذشته خالص تغییر مالکیت مثبت افراد حقوقی به حقیقی دیده شده‌است، می‌توان نتیجه گرفت که مردم نسبت به صعود بازار سهام خوشبین هستند. این سه ورود پول به ترتیب‌برابر با ۱۱۱‌میلیارد‌تومان، ۶۵۱‌میلیارد‌تومان و ۴۰۴‌میلیارد‌تومان بوده‌است. میانگین روزانه خالص تغییر مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در ۳۰ روز معاملاتی گذشته و هفته گذشته به‌ترتیب برابر با منفی ۱۲‌میلیارد‌تومان و منفی ۲۰۶‌میلیارد‌تومان بود، بنابراین می‌توان متوجه شد که روز گذشته استقبال از بورس تهران نسبت به گذشته بهتر بوده‌است.

نقشه بازار

بررسی نقشه بازار حکایت می‌کند که ۵ صنعت خودرو و قطعات، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، شیمیایی و فرآورده‌های نفتی از بیشترین ارزش معاملات بهره‌بردند. درمیان این ۵ صنعت تنها صنعت خودرو و قطعات بود که از رونق موجود در بازار اثر نپذیرفت. در این صنعت اکثر نماد‌ها در‌درصد‌های منفی در حال معامله بودند، ولی همچنان برخی نماد‌های بزرگ خودروساز در صفر تابلو و برخی از دیزلی‌ها در صف‌های خرید به‌سر می‌بردند، اما در دیگر صنایع که ارزش معاملات خوبی ثبت کردند، اکثر نماد‌ها در درصد‌های مثبت در حال معامله بودند.

درمیان ۶۶۷‌نماد معامله‌شده در روز یکشنبه ۵۵۸‌نماد با درصد مثبت، ۹۸‌نماد با درصد منفی و ۱۱‌نماد در صفر تابلوی کار خود را به اتمام رساندند، بنابراین بیش از ۸۴‌درصد سهم‌های بازار با درصد مثبت، ۱۵‌درصد با درصد منفی و حدود ۲‌درصد شرکت‌ها در درصد صفر در حال معامله بودند. همچنین بیش از ۵۱‌درصد نماد‌ها دارای قیمت پایانی کمتر از آخرین قیمت بوده‌اند. در این میان ۳۵‌درصد سهم‌ها با قیمت پایانی بیشتر از آخرین قیمت بسته شدند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اکثر نماد‌ها روز معاملاتی بعد روزمثبتی را شروع خواهند کرد و می‌توان رشد شاخص‌کل را در اوایل بازار مشاهده کرد، اما اینکه در آخر بازار چه می‌شود وابسته به قدرت عرضه‌کنندگان و تقاضا‌کنندگان خواهد بود.

متغیر‌های اثرگذار

همان‌طور که گفته شد رشد دلار به‌همراه انتظارات تورمی اصلی‌ترین انگیزه برای سرمایه‌گذاران است تا به واردکردن پول‌های خود به بورس اقدام کنند، اما در این میان تثبیت سقف برای نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز در رشد بازار بی‌اثر نبود. در این میان با توجه به اینکه هنوز ابهامات زیادی در بازار سهام موج می‌زند، برخی کارشناسان معتقدند که ریسک سرمایه‌گذاری بالاست، اما عده‌ای دیگر از تحلیلگران سقف‌های جدیدی برای شاخص‌کل متصور هستند که با شکسته‌شدن سقف امسال شاخص هم وزن، این تصورات پر رنگ‌تر نیز شدند. با توجه به اینکه همبستگی زیادی بین قیمت سهام و نرخ دلار وجود دارد، نوسان‌های این ارز می‌تواند برای آینده بازار سهام در کوتاه‌مدت بسیار تاثیرگذار باشد. از طرف دیگر انتظارات تورمی همگام با نرخ دلار باعث شده‌است مردم برای حفظ ارزش دارایی‌های خود دست به خرید سهم بزنند، زیرا آن‌طور که تاریخ نشان داده‌است بازار سهام در بلندمدت بیشترین بازدهی را نسبت به رقبای خود مانند دلار، طلا و مسکن داشته است، در نتیجه عقب‌ماندن بورس از بازار‌های موازی، انگیزه مضاعف برای خرید سهام بوده‌است. در کنار این متغیر‌ها، آمدن گزارش‌های ماهانه منتهی به آذر ماه که ارقام قابل‌قبولی از طرف تحلیلگران را دربر داشت، موجب خرید سهم شرکت‌ها با اطمینان بیشتر از طرف مردم شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده