تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۱
کد خبر: ۲۸۸۳۷۲
یک مقام مسوول خبر داد:
‌می‌متالز - قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران‌خودرو اعلام کرد که نسل جدید پیشرانه EFP روی خودرو دنا پلاس تورشارژ نصب خواهد شد که تولید انبوه این خودرو همزمان با خودروی تارای سال در دهه مبارک فجر آغاز می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «عادل پیرمحمدی» قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران‌خودرو گفت: پیشرانه EFP با هدف بهبود کیفیت محصولات ایران‌خودرو در زمینه قوای محرکه، تولید محصولاتی رقابت‌پذیر با استاندارد روز، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و دست‌یابی به استاندارد‌های آلایندگی بالاتر از جمله یورو شش بوده که خوشبختانه گروه صنعتی ایران‌خودرو با توسعه خانواده پیشرانه EFP به این اهداف دست یافته است.

وی با اشاره به وجود اشتراک نامی که بین پیشرانه EFP و پیشرانه نسل قبلی EF ۷ تصریح کرد: هیچ اشتراکی در بحث قطعات میان این دو پیشرانه وجود ندارد و اکثر قطعات EFP کاملا از لحاظ طراحی با پیشرانه EF ۷ قدیمی متفاوت است.

قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران‌خودرو در ادامه اظهار کرد: با وجود این تفاوت، پیشرانه EFP به نحوی طراحی شده که سرسیلندر و بلوک سیلندر آن روی خط تولید EF ۷ امکان تولید داشته باشد.

وی با بیان این‌که در نخستین گام، نسخه توربوشارژ پیشرانه EFP روی خط تولید می‌رود، خاطرنشان کرد: قرار است این قوای محرکه روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید با امکانات رفاهی و ایمنی بیش‌تر نصب شود.

پیرمحمدی اضافه کرد: بهینه‌سازی‌های صورت گرفته روی این پیشرانه موجب افزایش توان و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF ۷ توربو قدیمی شده است.

وی در خصوص تفاوت‌های موتور‌های EFP با موتور EF ۷ قدیمی اینگونه توضیح داد: قطعات اصلی این قوای محرکه شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک کننده و ... آن کاملا متفاوت بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب زنجیره تامین، تولید انبوه آن آغاز شده است.

قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران‌خودرو تصریح کرد: پیشرانه EFP توربو دارای سیستم پیشرفته زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها CVVT بوده و طراحی و تولید آن یک دستاورد بسیار بزرگ برای گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین صنعت خودرو کشور آن هم در زمان تحریم‌ها محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: موتور EFP در حال حاضر قدرتمندترین قوای محرکه‌ای بوده که روی خودرو‌های تولید داخل نصب شده و محصولات ایران‌خودرو با بهره گیری از این پیشرانه به روز، پربازده و قدرتمند راه ساده‌تری را برای ورود به بازار‌های صادراتی و همچنین رقابت با خودرو‌های وارداتی هم رده خواهند داشت.

به گفته پیرمحمدی، پس از نصب پیشرانه EFP روی خودرو دنا پلاس توربو جدید، ایران خودرو قصد دارد تا این پیشرانه قدرتمند و به روز را روی کراس اوور ری‌را نیز که سال آینده تولید انبوه آن آغاز می‌شود نصب کند.

گفتنی است، پیشرانه EFP توربوشارژ دارای چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ و قادر به تولید قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار است و ماکزیمم گشتاور آن نیز ۲۴۰ نیوتن متر اعلام شده است. پیشرانه EF ۷ توربو قدیمی قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۵ نیوتن متر را تولید می‌کند.

بدین ترتیب موتور EF ۷ پلاس توربو حدود ۱۰ تا ۲۰ اسب بخار قدرت بالاتر و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیش‌تری تولید می‌کند و همه این دستاورد‌ها در شرایطی حاصل شده که مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش و دوام پیشرانه نیز افزایش یافته است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین