تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۲۸۸۸۰۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

انتقاد دبیر انجمن خودروسازان از پیشنهاد رئیس کمیسیون صنایع مجلس مبنی بر واردات خودرو‌های سواری کارکرده

انتقاد دبیر انجمن خودروسازان از پیشنهاد رئیس کمیسیون صنایع مجلس مبنی بر واردات خودرو‌های سواری کارکرده
‌می‌متالز - دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن انتقاد از پیشنهاد رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مبنی بر واردات خودرو‌های سواری کارکرده با اشاره به تجربه واردات کامیون‌های سه سال ساخت به بیان دلایل مخالفت خود با این موضوع پرداخت.

به گزارش می‌متالز، دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن انتقاد از پیشنهاد رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مبنی بر واردات خودرو‌های سواری کارکرده با اشاره به تجربه واردات کامیون‌های سه سال ساخت به بیان دلایل مخالفت خود با این موضوع پرداخت.

احمد نعمت بخش در خصوص اظهارات رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس که با حضور در برنامه صف اول رسانه ملی پیشنهاد واردات خودرو‌های سواری کارکرده در راستای ساماندهی بازار را مطرح نمودند، با انتقاد از این پیشنهاد به بیان دلایلی مبنی بر نادرستی اقدام در این راستا پرداخت و اظهار داشت: در هیچ کدام از کشور‌های در حال توسعه و کشور‌هایی که که دارای صنعت خودرو هستند مجوز واردات خودروی دست دوم صادر نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه خودرو‌های کارکرده اقتصادی نیستند، افزود: صاحبان این خودرو‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های نگهداری در تعویض قطعات و یا مشکل آلایندگی و یا مصرف سوخت بالا نسبت به فروش این خودرو‌ها اقدام می‌کنند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران همچنین از تجربه واردات کامیون‌های سه سال کارکرده یاد کرد که متاسفانه در مجلس با لابی‌گری به صورت قانون دائمی درآمده و هر ساله تنفیذ می‌شود و در ادامه گفت: دلالان در حوزه واردات این کامیون‌ها ورود کرده‌اند. در نهایت واردات این کامیون‌ها نه تنها موجب کاهش قیمت این خودرو‌ها در بازار نشد بلکه قیمت‌ها به مراتب افزایش یافت و شرایط بازار حاکی از وجود رانت هنگفت در بازار کامیون‌های دست دوم وارداتی است.

نعمت بخش به عدم تطابق استاندارد آلایندگی یورو ۶ در کامیون‌های سه سال کارکرده با استاندارد سوخت گازوئیل کشور اشاره و تاکید کرد: کامیون‌های وارداتی کارکرده به دلیل مصرف گازوئیل با سولفور بالا با مشکل جدی مواجه می‌شوند و در بخش تامین قطعات یدکی و موتوری چالش‌هایی وجود دارد، ضمن اینکه واردات این گونه خودرو‌های دست دوم نتوانسته‌اند قیمت بازار را کاهش دهند و قیمتی به مراتب بالاتر از کامیون‌های نو تولید داخل دارند. خلاصه اینکه مصرف‌کنندگان به واسطه خرید این خودرو‌ها در خدمات پس از فروش با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

وی خطاب به رئیس کمیسیون صنایع مجلس پیگیری جدی مجلس مبنی بر افزایش سقف ارزی واردات از یک میلیارد دلار به ۲ تا ۳ میلیارد دلار توسط دولت برای واردات خودروی نو را مطرح کرد و گفت: انجمن خودروسازان ایران با واردات خودروی نو مخالفتی ندارد، اما واردات خودروی کارکرده را خیانت به کشور می‌داند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به توقف تولید خودرو‌های پژو ۴۰۵ و انواع پراید به دلیل مسائل استانداردی با بیان اینکه برای سازمان ملی استاندارد آزمایش خودرو‌های کارکرده از لحاظ استاندارد ایمنی و عملکردی و آزمون آلایندگی مقدور نیست، افزود: از رئیس کمیسیون صنایع مجلس انتظار نمی‌رفت این پیشنهاد را مطرح نمایند.

نعمت بخش در ادامه به بیان آمار تولید ۹۶۰ هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال تا ۱۹ دی ماه سال جاری پرداخت و گفت: خودروسازان در راستای ساماندهی بازار سعی بر افزایش تیراژ داشتند به طوری که در ۱۰ ماه نخست سال جاری از آمار تولید سال گذشته عبور کردیم. علاوه بر آن ۱۵۰ هزار دستگاه ناقص نیز تکمیل شد که به تیراژ ۹۶۰ هزار دستگاه تولید سال جاری افزوده و توزیع شده است.

وی آنچه که موجب بروز مشکل در بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها شده را سرمایه‌های سرگردان بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ همت نقدینگی جامعه دانست که دارندگان نقدینگی با هدف حفظ ارزش پول خود به بازار خودرو ورود می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسوولان اقتصادی کشور می‌بایست از لحاظ اقتصادی برای نقدینگی سرگردان جامعه تدبیری بیاندیشند. ضمن اینکه در صورت صدور مجوز فروش خودرو در حاشیه بازار که تک نرخی شدن خودرو از نتایج آن است، امکان فروش بیش از یک میلیون دستگاه خودرو وجود ندارد و تقاضای بالای بازار خودرو ناشی از اختلاف رانت میان قیمت بازار و کارخانه و احساس کمبود خودرو است، در حالی که بر اساس محاسبات دقیقی که بر روی درآمد خانوار و قدرت خرید مردم انجام شده است، در صورت تک نرخی شدن قیمت خودرو نیاز بازار بیش از یک میلیون دستگاه خودرو نخواهد بود.

منبع: خبر خودرو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده