تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۲
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۲۸۸۹۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تولید بار اول اقلام راهبردی زمینه‌ساز دانش بنیان شدن صنایع/ اقدام برای خنثی سازی تحریم‌ها

‌می‌متالز - نایب رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: شرکت‌های فنی بسیاری در کشور وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن‌ها دانش بنیان هستند و در طراحی و ساخت تجهیزات اقلام مورد نیاز صنایع نفت و گاز نقش آفرینی کرده و با تولید بار اول اقلام راهبردی زمینه‌ساز دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور شوند.

به گزارش می‌متالز، با گذشت بیش از یک سال شروع به کار دولت سیزدهم، در زمینه کنترل کردن تحریم‌ها در حوزه نفت و گاز اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است، چراکه مهم‌ترین بخشی که باید به سمت خنثی کردن تحریم فروش اقلام راهبردی برود، صنعت نفت و گاز کشور است. در واقع این صنعت مسوولیت تولید انرژی و همچنین کالا‌های مختلف شیمیایی را بر عهده دارد و بزرگ‌ترین بخش اقتصادی کشور را زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز کشور تشکیل می‌دهد.

از همین رو با بررسی اقدامات یک ساله اخیر اهمیت به‌کارگیری تولید بار اول و بهینه سازی اقلام راهبردی را در این صنعت مشاهده خواهیم کرد جایی که برای اولین بار بعد از انقلاب به کمک خودکفایی در فرآیند پالایشگاهی و تولید بار اول تجهیزات پالایشی، به سهامداری و سرمایه‌گذاری در پالایشگاه فراسرزمینی اقدام کرد و فروش نفت خود را به ۴۰ درصد افزایش داد. در حقیقت دولت سیزدهم به مواجهه و مقابله هدفمند با تحریم‌ها پرداخته است.

خنثی سازی تحریم‌ها با دانش بنیان کردن صنعت نفت و گاز

در همین راستا؛ جعفر قادری نایب رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس اظهار کرد: با توجه به دانش فنی که مهندسین ما در شرکت‌های دانش بنیان دارند، خوشبختانه تاکنون تحریم برای تولیدات صنایع کشور مشکل خاصی را ایجاد نکرده است، چراکه با تکیه بر همین دانش فنی توانسته‌ایم بخش عمده‌ای از این تجهیزات را در کشور تولید کنیم.

وی افزود: شاید در تأمین ماشین‌آلات صنایع دچار مشکل شویم، اما می‌توانیم بخشی از این مشکل را با تولید و بخشی را با واردات جبران کنیم.

این نماینده مجلس نقش شرکت‌های دانش بنیان را در پیشرفت کشور مهم دانست و ادامه داد: مسیر ما در وزارت دفاع تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان بود و مشکلات را برطرف کردیم، لذا باید این مسیر را در حوزه نفت هم به کار بگیریم و از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه نیز استفاده کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: در واقع وزارت نفت نیز تمکن مالی و این اعتقاد را دارد که از این شرکت‌ها حمایت کند و کمبود‌ها و فاصله‌ای را که کشورمان با کشور‌های پیشرفته دارد را جبران کند.

صادرات کاتالیست‌های ایرانی به روسیه

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به صادرات کاتالیست‌های ایرانی به پتروشیمی‌های روسی گفت: قطعاً با دانش بنیان کردن صنعت نفت و گاز و ارتقاء دانش فنی می‌توانیم تحریم‌ها را خنثی و تجهیزات را به کشور‌های دیگر صادر کنیم.

وی تصریح کرد: در کشور شرکت‌های فنی مهندسی بسیاری وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن‌ها دانش بنیان هستند که توانسته‌اند در طراحی و ساخت تجهیزات و تولیدات اقلام مورد نیاز صنایع نفت و گاز نقش آفرینی کنند و اقدامات بزرگی را رقم بزنند و با تولید بار اول اقلام راهبردی زمینه‌ساز دانش بنیان شدن صنایع بزرگ شوند.

این نماینده مجلس بیان کرد: قطعاً این شرکت‌ها با توسعه خود می‌توانند نیاز کشور را در این شرایط تحریمی در حال و آینده مرتفع سازند.

دولت قبل اعتقادی به استفاده از ظرفیت‌های داخلی نداشت

قادری پیرامون پالایشگاه داری فراسرزمینی ایران در ونزوئلا، ازبکستان و سوریه یادآور شد: قطعاً پالایشگاه‌داری فراسرزمینی باید در کشور مورد توجه قرار گیرد و از دانش و فنّاوری کشور استفاده شود. در واقع با این اقدامات می‌توانیم نیاز‌های کشور‌های دوست و همسایه را برطرف کنیم و مقیاس تولیداتشان را افزایش و هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

وی در پایان از تلاش‌های وزارت نفت تقدیر و تشکر و خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت قبل اعتقادی به استفاده از ظرفیت‌های داخلی نداشت، اما بر خلاف آن‌ها دولت سیزدهم و آقای اوجی، وزیر نفت تأکید دارند که از شرکت‌های دانش بنیان و ظرفیت‌ها استفاده شود و تلاش‌های خوبی نیز در این حوزه صورت گرفته است.

نایب رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: قطعاً می‌توان این اقدامات را بیشتر کرد و مجلس هم باید در این راستا خلأ‌های قانون را پر کند و اگر مشکلی در اجرا دیدید با نظارت و پیگیری آن را حل کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده