تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۶
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۸۹۰۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلیل توقف ۶ روزه ۷۰۰ کامیون در مرز آستارا چیست؟

‌می‌متالز - رانندگان ایرانی و غیرایرانی خودرو‌های حامل بار در مرز آستارا می‌گویند ۶ روز است در مرز آستارا متوقف هستند و کار ترخیص انجام نمی‌شود. به گفته استاندار گیلان ۵۰ درصد آن به گمرک و پایانه مرزی جمهوری آذربایجان برمی‌گردد.

به گزارش می‌متالز، وقتی وارد این شهرستان مرزی و گردشگرپذیر می‌شوی و به سمت ورودی پایانه مرزی واقع در ساحل مخیری حرکت می‌کنی با ترافیک سنگین کامیون‌های ترانزیتی مواجه می‌شوی؛ ترافیکی که یک‌سر آن به پایانه مرزی و گمرک جمهوری آذربایجان ختم می‌شود.

وقتی به سراغ رانندگان ایرانی و غیرایرانی خودر‌های حامل بار می‌روی و علت این ترافیک را جویا می‌شوی آن‌ها از توقف چهار تا ۶ روزه در ورودی پایانه مرزی گلایه‌مند بوده و اعتقاد دارند که پس از ورود خودرو به محوطه گمرک، مباحث مربوط به ترخیص کامیون‌ها در مدت زمان ۲۴ ساعت انجام می‌شود.

علی حسین ذوالقدری، مدیرکل گمرک شهرستان آستارا نیز پیش‌ازاین مشکل عمده کامیون‌داران را عدم پذیرش گمرک جمهوری آذربایجان دانسته و گفته بود: تمام تشریفات گمرکی اعم از ورود و خروج درمدت‌زمان ۲۴ ساعت انجام می‌شود، اما گمرک جمهوری آذربایجان در بحث خروج کامیون‌داران سخت‌گیری می‌کند.

رمضان دانش، مدیر پایانه مرزی شهرستان آستارا نیز پیش از این گفته بود ممکن است کامیونی مشکل تشریفاتی داشته باشد و به‌همین‌دلیل ۱۰ روز در صف انتظار باقی بماند؛ اما این موضوع درخصوص دیگر کامیون‌ها به‌ویژه خودرو‌هایی که مدارک آن‌ها کامل است صدق نمی‌کند.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان نیز پیش از این با اشاره به مشکلات ایجادشده برای بیش از ۷۰۰ کامیون باری در پایانه مرزی شهرستان آستارا گفته بود از دو ماه قبل از ژانویه، اوج تردد بار از پایانه مرزی این شهرستان شروع و تا پایان اسفند ماه افزایش تردد کامیون‌ها در این مسیر، موجب افزایش تقاضا شده است.

۵۰ درصد از مشکلات مرز آستارا متوجه جمهوری آذربایجان است

وقتی وارد بخش ترانزیت کالا در محوطه پایانه مرزی می‌شوی و پای صحبت‌های کارکنان ترانزیت کالا می‌نشینی و آن‌ها از اختلاف اعداد در کامیون‌های ورودی و خروجی می‌گویند آن‌جا است که علت ترافیک سنگین تریلی‌های حامل بار در ورودی پایانه مرزی شهرستان آستارا را متوجه می‌شوی!

یکی از کارکنان بخش ترانزیت کالا با اشاره به عدم همکاری گمرک جمهوری آذربایجان در پذیرش خودرو‌ها اذعان دارد وقتی روزانه حدود ۲۰۰ دستگاه تریلی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران پذیرش می‌شود قاعدتاً همین مقدار نیز باید از کشور خارج شود که متأسفانه تعداد خروجی‌های ما از نصف هم کمتر است.

ارائه خدمات در گمرک جمهوری اسلامی ایران و پایانه مرزی شهرستان آستارا شبانه‌روزی است، اما طرف مقابل به دلیل کمبود نیرو و نبود تجهیزات در طول روز چهار تا پنج ساعت درب پایانه را به روی کامیون‌های در حال خروج می‌بندد و نتیجه می‌شود صف طویل تریلی‌های حامل بار در ورودی پایانه!

علی حسین ذوالقدری مدیرکل گمرک شهرستان آستارا نیز با اشاره به نشست‌های مشترک بین گمرکات جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان از اعلام آمادگی مدیرکل گمرک آستارای جمهوری آذربایجان بر ضرورت تسهیل در تردد مرزی، ارتقای تعاملات گمرکی بین طرفین و بهبود وضعیت موجود خبر داده بود.

اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز با تأکید بر اینکه ۵۰ درصد دلایل ترافیک کامیون‌ها به مسائل موجود در ایران و امکانات پایانه مرزی آستارا و ۵۰ درصد هم به مشکلات مرزی طرف مقابل برمی‌گردد، افزود: باید این نکته را در نظر گرفت که پایانه مرزی طرف مقابل هم باید امکان پذیرش ۷۰۰ کامیون باری را داشته باشد.

بروز چندین فقره تصادف و فوت در اثر برخورد با کامیون‌ها

معضل ترافیک سنگین کامیون‌ها در ورودی پایانه مرزی شهرستان آستارا و پایانه بار این شهرستان علاوه بر کلافگی رانندگان، ترافیک سنگین در خیابان‌ها، برهم زدن سیمای شهر منجر به بروز چندین فقره تصادف و فوت رانندگان خودرو‌های سواری به‌ویژه در محدوده پایانه بار شده است که جای بسی تأسف دارد!

مردم از پارک کامیون‌ها در نقاط مختلف شهرستان به‌ویژه پایانه بار و ورودی پایانه مرزی گلایه‌مند هستند به‌طوری‌که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد باقری ارومی در خطبه‌های عبادی‌سیاسی نماز جمعه این هفته به نمایندگی از مردم به این موضوع اشاره و از مسئولین خواست نسبت به رفع این مشکل اقدام عاجل کنند.

اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز با اشاره به رایزنی‌های صورت‌گرفته با معاون اقتصادی وزارت امور خارجه گفته بود معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با حضور در منطقه و پس از دریافت گزارش و دلایل این اتفاق، دستورات لازم را برای رفع مشکل تردد کامیون‌ها در پایانه مرزی شهرستان آستارا داده است.

البته این را هم باید در نظر گرفت که شهرستان آستارا علاوه‌بر مرز زمینی از دو مرز ریلی و دریایی هم برخوردار است که در صورت تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال آن به منطقه ویژه اقتصادی می‌توان کالا‌های ترانزیتی و صادراتی را به واسطه قطار و کشتی به کشور‌های هم‌جوار انتقال داد.

به‌هرحال امیدواریم براساس گفته‌های استاندار گیلان و پی‌گیری‌های مسوولین گمرک و پایانه مرزی شهرستان آستارا مشکل ترافیک سنگین کامیون‌ها در ورودی پایانه مرزی این شهرستان برطرف شود.

منبع: خبرگزاری فارس


مطالب مرتبط
عناوین برگزیده