به گزارش میمتالز، علی حسین ذوالقدری، با اشاره به فعالیت شبانه روزی و ۲۴ ساعته اداره کل گمرک آستارا و افزایش تجارت خارجی در این مرز مهم و فعال کشور، اظهار کرد: گمرک آستارا از گمرکات قدیمی و فعال جمهوری اسلامی ایران است و با توجه به افزایش صادرات کالاها از کشور به مقصد کشورهای همسایه، این گمرک شمال ایران روزهای پرترددی را سپری میکند.
وی با بیان اینکه تمامی پرسنل اداره کل گمرک آستارا به صورت ۲۴ ساعته و در شیفتهای مختلف فعال بوده و به عنوان مرزبانان اقتصادی در خدمت تجار و بازرگانان و توسعه اقتصادی کشور هستند، افزود: در یک هفته گذشته ورود و خروج کامیونهای ترانزیتی خارجی و داخلی در مرز آستارا افزایش داشته است و به طور میانگین ۴۰۰ تا ۴۵۰ کامیون در گذرگاه مرزی ورود و خروج داشته اند و هر چهار دقیقه یک کامیون ترانزیتی از مرز زمینی آستارا خارج میشود و در صورت تکمیل شدن زیرساختهای لازم ضمن کاهش ترافیک، گمرک آستارا ظرفیت پذیرش کامیون ترانزیتی بیشتری را خواهد داشت.
مدیرکل گمرک آستارا در پاسخ به این سوال که «چه مواردی میتواند به برون رفت از ترافیک کامیونهای صادراتی و ترانزیتی که هر ساله در این فصل از سال در شهرستان مرزی بندر آستارا اتفاق میافتد، کمک شایانی کند؟»، گفت: عدم ورود و خروج همزمان دو کامیون بر روی پل مرزی قدیمی آستارا به دلیل فرسوده بودن یکی از مواردی است که مانع سرعت در ورود و خروج کامیونهای ترانزیتی میشود و امیدواریم در آینده نزدیک توسط مسوولان ذیربط نسبت به تعریض این پل قدیمی اقدام شود.
ذوالقدری احداث یک پل مرزی زمینی جدید در حاشیه پل فعلی و یا تعریض همین پل قدیمی با ظرفیت تردد دو کامیون را بسیار مهم دانست و افزود: اگر پل فعلی قدیمی تعریض شود و یا یک پل جدید در کنار همین پل احداث شود قطعا شاهد ترافیک خودروهای ترانزیتی در مرز آستارا نخواهیم بود و ترددها افزایش پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش تجارت خارجی ایران و صادرات به کشورهای همسایه و ترانزیت محصولات مختلف کشاورزی ایران و اهمیت کریدور شمال به جنوب، تعریض پل قدیمی مرز زمینی آستارا بسیار مهم است و در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.
این مقام مسوول، نبود تیر پارک و ترافیک کامیونهای ترانزیتی را یادآور شد و اظهار کرد: نبود تیر پارک برای کامیونهای ترانزیتی با ظرفیت حداقل ۱۵۰۰ دستگاه کامیون، از مشکلات مهم شهر مرزی آستارا است و گمرک آستارا در حوزه شهری واقع شده است و نبود تیر پارک باعث شده کامیونهای ترانزیتی و صادراتی به داخل خیابانهای شهر مرزی آستارا کشیده شوند و شاهد ترافیک این خودروها باشیم.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با ساخت یک تیر پارک مجهز و بزرگ مشکلات موجود در این زمینه رفع شود.
مدیرکل گمرک آستارا با تاکید بر اینکه هدف اصلی اداره کل گمرک آستارا رضایتمندی مردم و تجار است، افزود: با پیگیریهای به عمل آمده در خصوص تسریع در احداث اسکن دوم در لاین خروجی، امیدواریم بتوانیم در آینده با سرعت بیشتری عملیات تشریفات گمرکی را در محوطه گمرک آستارا انجام دهیم.
ذوالقدری با بیان اینکه تمام تلاشها بر این است که گمرک و مرزی فعال و پویا در این منطقه از کشور عزیزمان ایران داشته باشیم، گفت: متاسفانه عدم استفاده از مرزهای دریایی و ریلی آستارا به عنوان دو بازوی مهم اقتصادی شهرستان در شرایط بحران به دلیل نبود زیرساختهای مناسب در آنها باعث شده است که فشار بیشتری به مرز زمینی آستارا وارد شده و شاهد ترافیک کامیونهای صادراتی در مرز باشیم.
وی تصریح کرد: مرزهای دریایی و ریلی آستارا در صورت برخورداری از زیرساختهای کامل میتواند کمک بزرگی به صادرات و ترانزیت از جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه داشته باشد.
مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به اینکه در پایانه صادراتی که در حال حاضر در پنج کیلومتری ورودی شهر آستارا فعال است، تمامی عملیات صادرات و ترانشیپ ما در آنجا صورت میگیرد، اظهار کرد: محل فوق فاقد هرگونه زیرساخت گمرکی و تجهیزات تخلیه و بارگیری و همچنین تجهیزات لازم در خصوص کنترل و باسکول است و به دلیل عدم زیرساختهای لازم به سامانه جامع گمرکی و اتوماسیون اداری دسترسی نداشته و کلیه تشریفات گمرکی به صورت سنتی و ثبت امورات جاری در دفاتر کاغذی انجام میگیرد و رفع این مشکل ضرورت دارد.
ذوالقدری با بیان اینکه شهرستان مرزی بندر آستارا دارای سه مرز زمینی، دریایی و ریلی با کشور جمهوری آذربایجان است، اضافه کرد: آستارا از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود.