به گزارش میمتالز، علی جعفری با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی به سازمان راهداری برای حضور میدانی برای بررسی مشکلات پایانه مرزی آستارا، اظهار کرد: در این رابطه مواردی در خصوص زیرساختهای پایانهها مطرح شد که سعی میکنیم به سرعت برای برطرف ساختن مشکلات موجود اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات ریاست جمهوری در خصوص توسعه روابط با همسایگان و همچنین تفاهماتی که با زحمات وزارت امور خارجه و دستگاه مسئول شکل گرفته حجم صادرات افزایش یافته است، لذا این موضوع یک فرصت برای کشور است و این فرصت باید با توسعه زیرساختها همراه باشد.
وی با تاکید بر اینکه نباید این فرصت تبدیل به یک تهدید شود، افزود: اگر این تفاهمات شکل بگیرد و بحث صادرات و ترانزیت رخ دهد، ولی زیرساختها متناسب با آنها پیش نرود باعث آسیب میشود. از این روز اکنون در بحث نوبت دهی و تشریفات پذیرش کالا و بار دو نهاد گمرک و سازمان راهداری این وظیفه را برعهده دارند.
قائم مقام سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه مهمترین مشکل در پایانههای مرزی نبود مدیریت واحد است، گفت: هر دستگاهی که بخواهد این مساله را پاسخگو باشد باید اختیار هم داشته باشد. در زمان حاضر این چند گانگی را در مدیریت پایانه مرزی داریم و یکی از مهمترین آسیبهای ما همین موضوع است.
جعفری با اشاره به رشد چشمگیر تبادلات ترانزیتی و صادرات از طریق مرز زمینی و جادهای اضافه کرد: طی ۱۰ ماه امسال جم ترانزیت عبوری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از ۹۳ هزار و ۳۴۸ تن به ۳۰۱ هزار و ۴۵۳ تن رسیده و رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرده که اتفاق خیلی بزرگی است و باید سعی ما بر تردد روان در مرزها باشد.
وی یادآور شد: زیرساختهای گمرک مانند ایکس ری باید تقویت شود تا کارهای عبور به سرعت انجام شود. از سوی دیگر نیازمند سامانه فعال و الکترونیکی هستیم تا آن رانندهای که از شهرهای دیگر قصد حرکت دارد بداند چه زمانی در پایانه حضور پیدا کرده و باید تشریفات عبور از مرز را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه سازمان راهداری در مرزهای بیله سوار و بازرگان سامانه نوبت دهی راه اندازی کرده است، تاکید کرد: طی ۱۵ تا ۲۰ روز آینده این سامانه را در مرز آستارا راه اندازی میشود.
منبع: خبرگزاری تسنیم