تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۹۳۱۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سامانه نوبت‌دهی هوشمند پایانه مرزی آستارا راه‌اندازی شد

‌می‌متالز - به فاصله حدود ۳ هفته پس از وعده قائم مقام سازمان راهداری، سامانه نوبت‌دهی هوشمند پارانه مرزی آستارا راه‌اندازی شد. قرار است فاز ۲ این سامانه اردیبهشت آینده عملیاتی شود.

به گزارش می‌متالز، ۷ بهمن ماه امسال قائم مقام سازمان راهداری با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی به سازمان راهداری برای حضور میدانی برای بررسی مشکلات پایانه مرزی آستارا، اظهار کرد: در این رابطه مواردی در خصوص زیرساخت‌های پایانه‌ها مطرح شد که سعی می‌کنیم به سرعت برای برطرف ساختن مشکلات موجود اقدامات لازم را انجام دهیم.

علی جعفری ادامه داد: با توجه به تاکیدات ریاست جمهوری در خصوص توسعه روابط با همسایگان و همچنین تفاهماتی که با زحمات وزارت امور خارجه و دستگاه مسئول شکل گرفته حجم صادرات افزایش یافته است، لذا این موضوع یک فرصت برای کشور است و این فرصت باید با توسعه زیرساخت‌ها همراه باشد.

وی با تاکید بر این‌که نباید این فرصت تبدیل به یک تهدید شود، افزود: اگر این تفاهمات شکل بگیرد و بحث صادرات و ترانزیت رخ دهد، ولی زیرساخت‌ها متناسب با آن‌ها پیش نرود باعث آسیب می‌شود. از این روز اکنون در بحث نوبت‌دهی و تشریفات پذیرش کالا و بار گمرک و سازمان راهداری این وظیفه را برعهده دارند.

قائم مقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان این‌که مهم‌ترین مشکل در پایانه‌های مرزی نبود مدیریت واحد است، گفت: هر دستگاهی که بخواهد این مساله را پاسخگو باشد باید اختیار هم داشته باشد. در زمان حاضر این چند گانگی را در مدیریت پایانه مرزی داریم و یکی از مهم‌ترین آسیب‌های ما همین موضوع است.

جعفری یادآور شد: زیرساخت‌های گمرک مانند ایکس ری باید تقویت شود تا کار‌های عبور به سرعت انجام شود. از سوی دیگر نیازمند سامانه فعال و الکترونیکی هستیم تا آن راننده‌ای که از شهر‌های دیگر قصد حرکت دارد بداند چه زمانی در پایانه حضور پیدا کرده و باید تشریفات عبور از مرز را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه سازمان راهداری در مرز‌های بیله سوار و بازرگان سامانه نوبت دهی راه اندازی کرده است، تاکید کرد: طی ۱۵ تا ۲۰ روز آینده این سامانه را در مرز آستارا راه اندازی می‌شود.

راه‌اندازی فاز ۲ سامانه نوبت‌دهی در اردیبهشت ۱۴۰۱

این در حالی است که معاون دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از راه‌اندازی سامانه نوبت دهی در پایانه مرزی آستارا خبر داد و گفت: با استقرار سامانه نوبت دهی مکانیزه، شناسایی سه نقطه جهت هدایت بار ترافیکی در شهرستان آستارا صورت گرفت که با عملیاتی شدن فاز نخست در پایانه بار؛ طی ۴۸ ساعت دیگر ۲ نقطه باقیمانده نیز به این سامانه مجهز خواهند شد.

محمد حسینی با بیان این‌که این سامانه مزیت‌هایی از جمله مدیریت ثبت، عدم فروش نوبت خارج از ضوابط قانونی، کاهش هزینه را برای رانندگان به‌دنبال دارد، افزود: ناوگان به محض ورود به پایانه بار از طریق سامانه پلاک‌خوان شناسایی و نوبت بر این اساس (ورود به پایانه) و طی صدور برگه بارکد الکترونیکی انجام می‌شود لذا راننده‌ای می‌تواند وارد گمرک شود که این برگه را دارا باشد.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی فاز ۲ یعنی را‌ه‌اندازی پلتفرم (اپلیکیشن) نوبت دهی، تمامی خدمات گیرندگان و رانندگان می‌توانند با ورود به محیط آن ضمن تعیین وقت از مدت زمان معطلی در پایانه باخبر شوند.

معاون دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری ابراز امیدواری کرد فاز ۲ سامانه نوبت‌دهی مکانیزه با همکای تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط حداکثر تا اردیبهشت سال آینده عملیاتی شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده