تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۳۷
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۹۰۳۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
اعتبارات قطره چکانی چاله جاده بصیران را پر نمی‌کند

بصیران غنی از معادن فقیر از امکانات

‌می‌متالز - بصیران روستایی است که علی‌رغم اینکه با وجود معادن بسیار در اطراف خود مورد توجه اشتغال و مهاجرت معکوس قرار گرفته، اکنون با کوهی از مشکلات روبرو است.

به گزارش می‌متالز، روستای بصیران شهرستان خوسف با ۸۵ خانوار و ۲۷۳ نفر جمعیت یکی از روستا‌هایی است که با فراهم شدن ظرفیت بالای اشتغال معادن در اطراف این روستا اکنون مهاجرت معکوس در این روستا اتفاق افتاده و بسیاری از جوانان اکنون از شهرستان خوسف به سمت بصیران رفته و این روستا را برای زندگی خود انتخاب کرده اند.

بالا رفتن زمینه اشتغال در این روستا و مسیر این روستا که به معدن قله زری منتهی می‌شود و اهالی روستا‌های نهبندان نیز از این مسیر رفت و آمد می‌کنند سبب شده است تا این روستا اهمیت دوچندانی داشته باشد، اما مردم این روستا با مشکلاتی نظیر جاده نامناسب، نبود اینترنت همراه و کمبود فضای آموزشی روبرو هستند.

دوراهی خوسف تا معدن قلعه‌زری و بصیران ۱۳۵ کیلومتر طول دارد که مسیر دسترسی ۵۰ روستای شهرستان‌های نهبندان و خوسف را شامل می‌شود.

ترانزیت سنگ نهبندان به اصفهان و ماشین‌آلات سنگین ویژه معدن طلای خوسف از این مسیر برای تردد استفاده می‌کنند، اما با وجود اقدامات انجام شده، اما این محور نیاز به مرمت، بهسازی و روکش آسفالت دارد.

محمدرضا عبدالهی رئیس شورای اسلامی روستای بصیران، می‌گوید: این روستا علی رغم اینکه جمعیت بالایی دارد، اما درگیر مشکلات بسیاری است.

وی خاطرنشان کرد: مسوولان در اول آذر امسال در دهگردشی که به روستا داشته اند مشکلات خود را مطرح کرده ایم، اما هنوز هیچ اتفاق خاصی برای مردم این منطقه درجهت حل مشکلات رخ نداده است.


وجود آسفالت نامناسب مشکل عمده بصیران


رئیس شورای اسلامی روستای بصیران وجود آسفالت نامناسب مسیر بصیران تا خوسف را از مشکلات عمده مردم این روستا عنوان کرد و گفت: آسفالت جاده بسیار نامناسب است به طوری که مسیر ۸۰ کیلومتری را باید با احتیاط رانندگی کرد وگرنه دچار حادثه می‌شویم.

عبدالهی اجرای طرح هادی در روستا به معنای واقعی را از مشکلات بسیاری از مردم دانست و گفت: شهرک جدید روستا نیاز بسیاری به اجرای طرح هادی دارد.

وی با بیان اینکه احداث جایگاه سوخت چند منظوره از دیگر مشکلات مردم این روستا است، یادآورشد: احداث سالن ورزشی، مرمت و بازسازی حمام وقلعه تاریخی روستا، ایجاد پایگاه جاده‌ای و اورژانس ۱۱۵ با توجه به معادن فعال ضرورت بسیاری دارد.


توسعه فضای آموزشی نیاز مردم بصیران است


رئیس شورای اسلامی روستای بصیران وجود احداث ایستگاه آتش نشانی، توسعه فضای آموزشی را از دیگر مشکلات بیان کرد و افزود: مدرسه ابتدایی در این روستا وجود دارد که با توجه به اشتغال در معادن فعال اطراف این منطقه، مهاجرت معکوس اتفاق افتاده و نیاز به فضای آموزشی در روستا بیشتر شده است.

عبدالهی مساله تامین آرد از دیگر نیاز‌های مردم روستای بصیران است، گفت: به لحاظ دریافت سهمیه آرد باید ۱۲ کیسه آرد به چرخه توزیع روستا اضافه شود.

وی با بیان اینکه باید از پتانسیل معادن در جهت زیرساخت‌های مورد نیاز روستا بهره گرفته شود، خاطرنشان کرد: رنج و گرد و خاک معادن برای مردم روستا مشکلات زیست محیطی وبهداشتی بسیاری را فراهم کرده است و باید از درآمد‌های معادن در جهت توسعه روستا استفاده شود.

وی روستای بصیران را قابل تبدیل شدن به شهر می‌داند، می‌گوید: باید احداث بیمارستان موقعیت استراتژیکی این منطقه در دستور کار باشد چراکه در حال حاضر بیش از هزاران نفر جمعیت در روستا‌های کمرسبز، خالق آباد، هوم گران، چاه کوران این منطقه را شامل می‌شود.


عدم لوله کشی آب مشکل دیگر مردم روستا


عبدالهی عدم لوله کشی آب برای روستای بصیران را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: با توجه به فزونی جمعیت فشار آب در این روستا و روستا‌های همجوار کم است.

وی توسعه اینترنت همراه اول به ۴ جی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم است، یادآورشد: عدم آنتن دهی تلفن همراه در روستا‌های مجاور از جمله خالق آباد و کمر سبز از دیگر مشکلات مردم است.

رئیس شورای اسلامی روستای بصیران بیان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به خراسان جنوبی تمام مشکلات را طی نامه‌ای ارائه کردیم تا ان شاء الله بخشی از مشکلات مرتفع گردد.


مسوولان وعده می‌دهند، اما عمل نمی‌کنند


عبدالهی با گلایه از اینکه مسوولان همه وعده می‌دهند، اما بسیاری از این وعده‌ها عملیاتی نمی‌شود، گفت: متاسفانه علی رغم اینکه ظرفیت و پتانسیل روستا بالا است، اما در جهت رفع مشکلات روستا اقدامی انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم روستا ۲۰ سال است درگیر مشکلات هستند این مشکلات به دلیل عدم پیگری مناسب روی هم انباشته شده است.


نبود دستگاه خودپرداز


رئیس شورای اسلامی روستای بصیران از نبود دستگاه خودپرداز بانکی در این روستا گلایه کرد و افزود: پیگیری‌هایی در این جهت انجام گرفته، اما به جایی نرسیده است.


ضرورت احداث سد خاکی در بصیران


عبدالهی احداث سد یا سازه خاکی را از دیگر مشکلات این روستا می‌داند و می‌گوید: گاز رسانی به روستا‌های هنگرران و چاه کوران از دیگر اولویت‌های این منطقه است که هنوز انجام نشده است.

وی گفت: نصب گیرنده دیجیتال تلویزیون از دیگر مشکلاتی است که باید به آن توجه کرد.

عطیه ابراهیمی دهیار روستای بصیران، اظهارکرد: روستای بصیران ۳۵۰ نفر جمعیت دارد که روستا‌های خالق آباد، کمر سبز و دیگر روستا‌های نزدیک برای پیگیری کار و مشکلات خود به این روستا مراجعه می‌کنند.


وجود نقطه استراتژیک خوسف با وجود معادن غنی


وی بیان کرد: وجود معادن بسیار در اطراف این روستا، بصیران را از نظر موقعیت جغرافیایی حائز اهمیت کرده است به طوری که شاهد مهاجرت بسیاری از جوانان و افراد خارج از استان به این روستا هستیم.


وضعیت نامناسب جاده خوسف


دهیار روستای بصیران بزرگترین مشکل روستای بصیران را وضعیت نامناسب جاده دانست و گفت: این جاده دارای چاله‌های بزرگی است که لاستیک ماشین در این چاله‌ها درگیر می‌شود هر سال یک روکش به این جاده اضافه می‌شود، اما به طور اساسی این روستا درست نمی‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: این جاده مسیر عبور و مرور به سمت معادن شاهکوه نهبندان نیز است به طوری که ۹۵ درصد ماشین‌هایی که از شاهکوه نهبندان می‌آیند از بصیران به خوسف و بعد به اصفهان می‌روند.


کمبود اعتبار دلیل وجود جاده نامناسب در خوسف


وی اضافه کرد: مشکلات جاده را بار‌ها با فرمانداری و بخشداری درمیان گذاشته ایم، اما می‌گویند کمبود اعتبار است و هرسال چاله‌های جاده را پر می‌کنند، اما چند ماه یک قسمت دیگر جاده چاله می‌شود.

دهیار روستای بصیران نبود اینترنت تلفن همراه را از دیگر مشکلات روستای بصیران عنوان کرد و افزود: مردم اینترنت تلفن همراه ندارند و این مشکل خصوصا برای دانش آموزان یک معضل است.

ابراهیمی با بیان این‌که مشکل کمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان از دیگر مشکلات این روستا است، یادآورشد: با وجود معادن و فراهم شدن زمینه اشتغال، مهاجرت معکوس اتفاق افتاده است و این باعث شده تا شاهد کمبود فضای آموزشی باشیم چراکه این روستا تنها تا پایه ششم مدرسه دارد و دانش آموزان برای مقاطع بالاتر باید یا به معدن قلعه زری و یا خوسف و ماژان بروند.

وی خاطرنشان کرد: پایه پنجم و ششم این دبستان کانکسی هستند که هم در زمستان و هم تابستان مشکلات دارند.


ضرورت احداث اورژانس جاده‌ای در بصیران


دهیار روستای بصیران گفت: احداث اورژانس جاده‌ای یک ضرورت برای این روستا است که بار‌ها به دلیل نبودذ این اورژانس شاهد اتفاقات ناگواری بوده ایم چراکه نزدیک‌ترین اورژانس علی آباد زارعی است که ۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

ابراهیمی اظهارکرد: مرمت آثار باستانی روستا از جمله قلعه و حمام روستا از خواسته‌های مردم روستا است که می‌دانیم نیاز به اعتبار دارد، اما اگر این آثار حفظ شود قطعا ارزش ملی این کشور حفظ می‌شود که متاسفانه باید خیلی زودتر وقبل از تخریب شدن مرمت می‌شد.

وی افزود: ما تمام مشکلات را ابتدای آذرماه امسال با مسوولان مطرح کرده ایم، اما چون مشکلات زیاد است باید خیلی از مشکلات با ادارات مربوطه مطرح شود، اما امیدواریم مشکلات اساسی این روستا مرتفع شود.


آسفالت جاده بصیران در دستور کار است


محمد علی ایمانی فرماندار خوسف، اظهارکرد: آسفالت جاده بصیران تا خوسف در دستور کار است که با مساعد شدن هوا فاز دوم روکش آسفالت آن انجام می‌شود؛ فاز سوم آسفالت جاده پیش بینی شده است تا پایان امسال انجام شود.


هزینه کرد ۴۵ میلیاردی برای جاده معدن قلعه زری


وی خاطرنشان کرد: با روکش آسفالت به طور کامل جاده درست نخواهد شد، اما به بهبود وضعیت جاده کمک می‌کند که ۴۵ میلیارد تومان در این سه مرحله هزینه می‌شود این عملیات برای جاده قلعه زری است که جاده بصیران را هم در بر می‌گیرد.

فرماندار خوسف با بیان اینکه بقیه مشکلات روستای بصیران را احصا کردیم و در دستور بررسی است، افزود: اعتبارات را برای حل مشکلات به دستگاه‌های اجرایی مختلف واگذار کردیم تا متناسب با مشکلات مردم در روستا‌ها هزینه کنند به طوری که طرح هادی این روستا به بنیاد مسکن واگذار شده است.


مشکلات روستای بصیران در حال بررسی است


ایمانی یادآورشد: همه درخواست‌های روستای بصیران را با مشورت با شورا و دهیار بررسی کرده و به ادارات مختلف جهت رفع مشکلات واگذار کردیم و متناسب با اعتبارات در دستور کار ما قرار دارد، اما به دلیل کمبود اعتبارات برخی از مشکلات و درخواست‌ها دیر انجام می‌شود.


تحقق خواسته‌های مردم نیازمند اعتبار است


وی بیان کرد: همه مشکلات روستای بصیران در یک کارگروهی بررسی و برای عملیاتی شدن به همه ادارات مرتبط واگذار شده است؛ تحقق خواسته‌ها نیاز به اعتبارات دارد شهرستان خوسف و روستا‌ها و دهستان‌ها همه مشکلاتی دارند که حل شدن نیاز به اعتبار دارد.

فرماندار خوسف گفت: رینگ سراسری اتصال روستا‌های خوسف به اینترنت ۴ جی در دستور کار است که کل منطقه از طریق ماژان و نهبندان متصل شود، اما زمان بر بوده و ممکن است دو سال زمان احتیاج داشته باشد که طرح اساسی اجرا، فیبر نوری متصل و تمام مشکلات را برطرف کند.


اعتبارات جوابگوی مشکلات نیست


ایمانی با بیان اینکه اعتبارات محدود وخواسته‌ها بسیار زیاد است، گفت: متناسب با اینکه اعتبارات در اختیارات شهرستان قرار بگیرد اقداماتی انجام خواهد شد به طوری که ممکن است تمام اعتبارات کشور جوابگوی بخشی از مشکلات این منطقه از کشور نباشد.

وی خاطرنشان کرد: کار‌های انجام نشده انباشه شده بسیاری در این شهرستان وجود دارد که مربوط به این یکی دو سال نیست و مربوط به چندده سال قبل است که نیاز به اعتبارات دارد و ما نهایت توان خود را به کار می‌گیریم تا بتوانیم گوشه‌ای از این مشکلات کنیم.

فرماندار خوسف اعتبارات بودجه‌ای شهرستان خوسف را ۴۳ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: با توجه به اولویت‌های شهرستان این اعتبارات تقسیم شده و متناسب با تخصیص‌ها در سطح شهرستان اقدامات در حال انجام است.

ایمانی بیان کرد: بسیاری از اعتبارات مورد نیاز شهرستان را از مرکز استان و از کانال‌های مختلف گرفتیم که اگر به موقع محقق شود خیلی از مشکلات شهرستان مرتفع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مواردی که به اعتبار زیادی نیاز ندارد و کمترین هزینه را در بردارد و گره‌ای را باز می‌کند را در اولویت کاری قرار داده ایم.

فرماندار خوسف اظهارکرد: شهرستان خوسف به عنوان سومین شهرستان پهناور استان با کلی مشکلات جدا شده است جمعیت آن پایین است که توزیع اعتبارات براساس شاخص جمعیت است که خوسف از اعتبارات کم برخوردار شده است.

ایمانی با بیان اینکه خوسف به برکت انقلاب اسلامی از نعمات متعددی برخوردار شده است، گفت: امسال مشکل افت فشار و قطعی آب را که سال‌ها مردم در تابستان با آن مواجه بودند را با تقویت مخازن بر طرف کردیم.

وی یادآورشد: در بحث روکش جاده‌های روستایی و معابر روستایی اسفالت نهضت اسفالت روستا‌ها اعتبارات همکاری‌های خوبی شده است و برخی کار‌ها در دستور کار است.


توسعه اینترنت پرسرعت در بصیران


مهندس میری مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی نیز گفت: علی رغم اینکه توسعه ارتباطات روستایی در تعهد شرکت مخابرات ایران نیست، اما مخابرات منطقه در راستای مسوولیت اجتماعی خود و بهره مندی اهالی روستای بصیران از خدمات دیتا نسبت به توسعه اینترنت پرسرعت در این روستا اقدام کرده است.

وی افزود: با توسعه امکانات فنی دیتا در روستای بصیران ساکنان این روستا می‌توانند با شماره گیری سامانه ۲۰۲۰ نسبت به درخواست و ثبت نام اقدام کرده و از اینترنت خانگی (ADSL) استفاده کنند.

منبع: خاورستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده