تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۹۰۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شاخص‌های اقتصاد قوی و مستقل

می متالز - تعریف استقلال اقتصادی به معنای کشیدن دیوارهای نامرئی به دور کشور نیست و از این نظر همه کشورهای جهان کم و بیش به هم وابسته هستند اما این موضوع به معنای نفی اقتصادی قوی و مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیست.
شاخص‌های اقتصاد قوی و مستقل

به گزارش می متالز، با این توضیح می‌توان گفت که اقتصاد قوی، مبتنی بر هنجارها و تا حدودی اصول است. در اقتصاد رقابتی و شاخص‌های سازمان تجارت جهانی، شاخص‌های استقلال و خودکفایی بی‌معنا بوده و توان تولید ویژه و خدمات رقابتی، علامل تاثیرگذار در قوی بودن اقتصاد یک کشور است.
اما مهم‌ترین شاخص‌های استقلال و خودکفایی یک اقتصاد چه هستند؟ به نظر من رکن نخست خودکفایی اقتصاد، روابط گسترده با جهان است. کشوری از نظر اقتصادی قوی است که بتواند بر اقتصاد جهان نیز تاثیرگذار باشد. این مهم به جز تعامل گسترده با کشورهای دیگر ممکن نیست. همچنین اقتصادها باید چند رکنی باشند و تا زمانی که اقتصاد کشور ما به طور عمده مبتنی بر نفت و فروش نفت خام باشد، نمی‌توان گفت اقتصادی قوی داریم چراکه دشمن به راحتی می‌تواند با فشار روی این نقطه ضعف، ما را در موضع تدافعی نگه دارد. اگر کشوری خواستار یک اقتصاد پویاست باید شریکان اقتصادی قوی داشته باشد. شریک ساختن کشورهای دیگر در منافع و تجمیع منافع، قدرت و تاثیرگذاری اقتصادی به همراه خواهد داشت. علاوه‌بر این، کشور قوی به لحاظ اقتصادی از یک نرخ واحد پول ملی بهره می‌برد چراکه در رویارویی با تلاطم‌ها به راحتی می‌تواند همه زمینه‌ها را مدیریت کند و به این شیوه، نرخ تورم احتمالی را کنترل کرده و به سرمایه‌گذاران اجازه محاسبه و پیش‌بینی دقیق‌تر آینده را می‌دهد. و در آخر، کشورهای دارای اقتصاد قوی، با آینده‌پژوهی، آمادگی هضم بیشتر وضعیت‌های احتمالی جدید را دارند و حتی در شرایط بحران هم دارای تلاطم اقتصادی کمی هستند.

محمود گوهرین / عضو هیات مدیره خانه معدن ایران

عناوین برگزیده