تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۲۹۱۰۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل ورق خودرو چهارمحال و بختیاری تشریح کرد:

تولید ورق‌های استحکام بالای پیشرفته و MC ویژه بدنه خودرو در شرکت ورق خودرو

‌می‌متالز - فراینــد طراحــی بدنــه و اجــزای یــک خودرو با پیچید گی‌ها و حساسیت‌های بسیاری همراه است، زیرا در کنار زیبایی ظاهر اتومبیل و شــرایط آیرودینامیکی و وزنــی مناســب، خودروهــا بایــد بــه گونه‌ای طراحی شــوند که از استحکام و مقاومــت کافــی برخــوردار باشــند تا بتوانند ایمنی لازم را برای سرنشــینان خودرو فراهم کننــد.

به گزارش می‌متالز، فرآینــد طراحــی بدنــه و اجــزای یــک خودرو با پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های بسیاری همراه است، زیرا در کنار زیبایی ظاهر اتومبیل و شــرایط آیرودینامیکی و وزنــی مناســب، خودروهــا بایــد بــه گونه‌ای طراحی شــوند که از استحکام و مقاومــت کافــی برخــوردار باشــند تا بتوانند ایمنی لازم را برای سرنشــینان خودرو فراهم کننــد.

به جرات می‌توان گفــت که ورق هــای فــولادی گالوانیزه، اصلی‌ترین مــاده اولیــه تولید قطعات، تجهیــزات و بدنه خودرو‌ها محســوب می‌شوند و بســته بــه نــوع کاربــرد، اســتاندارد‌های مختلفــی بــرای ایــن محصول تعریف شــده اســت.

شــرکت ورق خــودرو چهارمحال و بختیــاری، تنهــا تولیدکننــده ورق هــای گالوانیزه مورد اســتفاده در صنعت خودروسازی کشــور بــه شــمار میآید کــه بــا تولید محصولاتی متنوع و باکیفیت، توانسته اســت گام بلندی را در مســیر توســعه صنعت خودروســازی کشــور بــردارد. در همیــن راســتا، گفت وگویی با حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیــاری انجام شــده که متن کامل آن در ادامه آمده است:

لطفا توضیحاتی در خصوص زمینه فعالیت شرکت ورق خودرو بفرمایید.

شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، تنها تولیدکننده ورق‌های گالوانیزه مورد استفاده در صنعت خودروسازی کشور محسوب می‌شود. این شرکت که فعالیت خود را در ســال ۱۳۸۹در منطقه سفید دشت استان چهارمحال و بختیاری با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن در سال آغاز کرد، به تازگی تولید ورق گالوانیزه بدنه نمایان (رویه) خودرو را در دستور کار خود قرار داده است.

این محصول، ورق گالوانیزه با کیفیت سطح خیلی بالا یا «MC» است و گزینه مناسبی برای ســاخت بدنه نمایان خودرو محسوب می‌شــود. تولید این محصول منحصر به فرد در شــرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری می‌تواند نقش بسزایی در تحول ساخت خودرو در کشور داشته باشد.

ارزیابی شــما از مزیت محصولات تولید شده در شرکت ورق خودرو چیست؟

بدنه یکی از مهمترین اجزای خودرو به شــمار میآید که وظیفه کنترل تنش‌ها و نگه داشتن اجزای خودرو را در کنار هم بر عهده دارد. از مهمترین ویژگی‌های بدنه تولید شده با محصولات شرکت ورق خودرو می‌توان به استحکام بالا، جوش پذیری مناســب، مقاومت در مقابل عوامل مختلف خوردگــی، قابلیت پرس کاری، وزن کم، انعطاف پذیری و قابلیت شــکل پذیری، قابلیت بازیافت و دوام بالا اشاره کرد. علاوه بر این، بدنه نمایان خودرو که بیرونی‌ترین بخش خودرو را تشکیل می‌دهد، علاوه بر زیبایی، باید از اســتحکام مناسب در برابر ضربه و زیبایی و از رنگ پذیری مناســب نیز برخوردار باشد؛ بنابراین در ساخت بدنه خودرو از ورق‌های گالوانیزه اســتفاده می‌شود. حدود ۳۰ درصد از وزن یک خودرو را بدنه آن تشکیل می‌دهد و برای ســاخت و تولید ورق‌های گالوانیزه مورد اســتفاده در آن، اســتاندارد‌های مختلفی تعریف شده است. ضخامت، یکی از مهمترین فاکتور‌ها برای استفاده از ورق‌های گالوانیزه در ساخت بدنه خودرو به شمار میآید، زیرا افزایش ضخامت ورق خودرو شــکل پذیری آن را کاهش می‌دهد. ورق‌های نازک مورد استفاده در بدنه خــودرو غالبا ضخامتی برابر ۰.۷ میلیمتر دارند. با این حال، ضخامت ورق‌های فولادی مورد استفاده در خودرو‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

در ساخت و تولید بدنه خودرو، غالبا از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود. جنس ورق‌های مورد اســتفاده در بدنه خودرو، معمولا گالوانیزه کششی و فوق کششی کم کربن اســت. این نوع ورق که از ورق ســرد فولادی تهیه می‌شــود، دارای یک لایه محافظتی از جنس فلز روی اســت کــه آن را در برابر خوردگی در محیط‌های مختلف حفظ می‌کنــد. از دیگر ویژگی‌های مهم این نوع ورق گالوانیزه، می‌توان به انعطاف پذیری، رنگ پذیری، ســطح صاف و ضخامت کم اشاره کرد. ضخامت کم ورق گالوانیزه موجب می‌شــود که تا حدود زیادی از وزن خودرو کاســته شود، زیرا وزن بالای خودرو، علاوه بر مصرف بالای ســوخت، به کاهش شــتاب خودرو نیز میانجامد.

در ارتباط با کاربرد و خواص ورق‌های گالوانیزه تولیدی در شــرکت ورق خودرو توضیحاتی ارائه بفرمایید.

از مهمترین ورق‌های گالوانیزه در ســاخت بدنه خودرو، می‌توان به ورق گالوانیزه با کیفیت ســطح رویه نمایان «MC» اشاره کرد. چنان که اشاره شد، مهمترین ویژگی این نوع ورق کیفیت سطح بالای آن است. همچنین این نوع ورق از مقاومت بالایی در برابر ضربه و خوردگی نیز برخوردار است «MC» نشان اختصاری ورق گالوانیز‌های است که نشــان می‌دهد سطح ورق‌ها عاری از هر نوع عیبی است و اسپنگل‌های ایجادشده روی این ورق بسیار ریز و کوچک هستند. در واقع این امر موجب افزایش کیفیت این نوع ورق‌های گالوانیزه می‌شــود.

از دیگر ویژگی‌های ورق‌های فولادی باکیفیت ســطح «MC» می‌توان قابلیت رنگ پذیری بالا اشــاره کرد. با توجه به ویژگی هــای منحصربه فرد ورق‌های گالوانیــزه با کیفیت ســطح «MC»، در ســاخت ســطوح نمایان بدنه خــودرو به کار می‌رود. اســتفاده از این نوع ورق گالوانیــزه در بدنه نمایان خودرو، علاوه بر زیبایی، بر اســتحکام و مقاومت آن در برابــر ضربه و خوردگی میافزاید. گفتنی است که ورق‌های با کیفیت سطح «MC»، به ســبب مشــخصه‌های کیفــی، از قیمت بالاتری نیز برخوردارند.

اهمیت محصولات تولیدی شرکت ورق خودرو در صنعت خودروی کشور چیست؟

شــرکت ورق خــودرو چهارمحال و بختیاری، با ســابقه درخشان در تولید ورق گالوانیزه ویژه استفاده در صنایع خودروســازی، همواره برای نقش آفرینی موثر در این عرصه بوده و اولویت اصلی خود را تامین حداکثری نیاز صنایع خودروسازی به محصولات گالوانیزه باکیفیت و مطابق با استاندارد‌های بین المللی قرار داده است. در واقع رویکرد این شرکت، همواره به گونه‌ای است که با ارائه محصولاتی با کیفیت بالا، بتواند ساخت و تولید خودروی باکیفیت در کشور را ارتقا دهد.

نمود کامل این مسئله در تولید گرید‌های ویژه شرکت ورق خودرو قابل مشاهده است. این شرکت در سال گذشته موفق شد تولید ورق‌های گرید ویژه مورد اســتفاده در صنایع خودرویی و دیگر صنایع را ۳۱ درصد افزایش دهد. همچنین این شرکت برنامه‌های متعددی را برای توسعه سبد محصولات خود در دستور کار دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به تولید ورق گالوانیزه گرید «MC» با کیفیت سطح رویه اشاره کرد.

تولید آزمایشی این گرید فولادی در سال ۱۴۰۰ برای اولین در کشور توسط شرکت ورق خودرو آغاز شــد. از مهمترین ویژگی‌های این نــوع ورق گالوانیزه می‌توان به کیفیت سطح عالی و مناسب برای سطوح نمایان با رنگ پذیری ویژه اشاره کرد؛ ویژگــی‌ای که می‌تواند کیفیت ســاخت بدنه خودرو‌های تولید داخــل را به طور چشمگیری افزایش دهد.

تولید ورق گالوانیزه با کیفیت سطح «MC» در شرایطی رخ داده که کشــور با چالش جدی تحریم مواجه است و این امر ورود تکنولوژی، فنــاوری و تجهیــزات را بــرای کلیه تولیدکننــدگان از جمله شــرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری دشوار می‌کند.

با این حال، شرکت ورق خودرو بعد از اجرای پروژه بهینه سازی خط تولید (ریومپ) نتایج مثبت تســت محصول گالوانیزه گرید «MC» ارســالی خود به شرکت‌های خودروســاز را دریافت کرده اســت که این امر نشان می‌دهد شــرکت ورق خودرو توانایی تولید محصولات جدید و تامین کامل ورق مورد نیاز خودروسازان کشور را دارد.

گفتنی است که با اجرای طرح بهینه سازی خط تولید ریومپ هم اکنون این شرکت در آستانه تولید انبوه و با کیفیت سطح ویژه قرار دارد تا از این طریق با تمام توان و ظرفیت، نیاز خودروسازان کشور را مرتفع سازد. همچنین شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری برای نیمه دوم سال توسعه گرید‌های جدید استحکام بــالا از نوع بازپخت شــونده bake hardening steel را در دســتور کار خود قرار داده اســت. در صورت تحقق این امر، حدود ۲۵ هزار تــن از ورق گالوانیزه بدنه خودرو رویه تا پایان سال برای خودروسازان کشور تولید می‌شود.

از سویی دیگر توسعه محصولات استحکام بالای پیشرفته گالوانیزه در سال گذشته با تولید ورق دوفازی DP۶۰۰ از دیگر اقدامات مهم و استراتژیک این شرکت است که می‌تواند نقش بســزایی را در خودکفایی داخلــی و ارتقای کیفیت فولاد مورد استفاده در بدنه خودرو داشته باشد. این نوع فولاد‌ها اخیرا در صنایع خودروسازی استفاده می‌شوند که در افزایش ایمنی تصادفات خودرو‌ها تاثیر زیادی دارند.

چشم انداز شرکت ورق خودرو در آینده صنعت خودروی کشور چیست؟

شــرکت ورق خودرو در حوزه تولید عملکرد بسیار موفقی داشته است، چنانچه اشــاره شد، یکی از مهمترین رویکرد‌های این شرکت، ارتقای سطح کیفی و کمی محصولات گالوانیزه اســت. موفقیت‌های پی درپی این شــرکت در حوزه استقرار سیســتم‌های مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی، نشــان از رعایت دقیق الزامات سیستم‌های مدیریت کیفیت در این شرکت دارد. یکی از مهمترین استاندارد‌های مورد استفاده در شــرکت ورق خودرو، سیستم مدیریت «IATF۱۶۹۴۹:۲۰۱۶» اســت که برنامه این شرکت را در راســتای رعایت الزامات خاص مشتریان و ارتقاء سطح کیفی محصولات پیش می‌برد.

منبع: چیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده