تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۳
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۹۲۵۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۳۲۰ معدن در استان زنجان پروانه بهره‌برداری دارد/ ۹۸ درصد معادن کشور کوچک مقیاس است

‌می‌متالز - رییس خانه معدن استان زنجان با بیان اینکه ۹۸ درصد معادن در کشور در مقیاس کوچک هستند، گفت: در حال حاضر ۳۲۰ معدن در استان دارای پروانه بهره برداری دارد که حداقل زمینه اشتغال ۵ هزار نفر را در استان فراهم کرده است.

به گزارش می‌متالز، آرمین سلسانی، رییس خانه معدن استان زنجان با بیان اینکه ماهیت فعالیت معدنی تخریب است، اما با توجه به فراهم آوردن زمینه اشتغالزایی و ارزش افزوده بالایی که در زنجیره تولید ایجاد می‌کند و تعداد بیمه شدگان بخش معدن که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، اظهار داشت: ما هم اعتقاد داریم معادن آسیب‌هایی را هم وارد می‌کند، اما این به این منظور نیست که نباید اصلاح شود.

رییس خانه معدن استان زنجان ادامه داد: وقتی بهره‌بردار مواد معدنی را استخراج می‌کند و به واسطه این استخراج جاده‌ای تخریب می‌شود، جاده مورد نظر باید توسط خود بهره بردار بازسازی بشود و یا اگر از لحاظ زیست محیطی آلودگی ایجاد می‌کند باید معدن‌دار به وسیله مکانیزم‌های که در اختیار دارد از آن جلوگیری کند تا حداقل درگیری بین روستاییان و معدنکار ایجاد نشود.

سلسانی با بیان اینکه همه فعالان معدنی به مسوولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند، اضافه کرد: در قانون معادن، بهره‌بردار حقوق دولتی می‌دهد و همه آسیب‌های وارده توسط معدن در قانون معادن لحاظ شده است و از حقوق دولتی معادن اخذ می‌شود که باید در روستا‌ها هزینه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برای رعایت تناژ استاندار بهره‌برداران با همکاری صمت برنامه‌های متعددی برگزار کرده‌ایم، تصریح کرد: یکی از این برنامه‌ها این است که در مناطقی که تعداد معادن زیاد و فاصله این مناطق نسبت به هم نزدیک است، اداره راه باید با مشخص کردن مکان برای نصب باسکول مشترک، اقدام کنند.

وی با بیان اینکه برای هر معدن یک باسکول نمی‌توان تعریف کرد، چرا که خیلی از معادن کوچک مقیاس هستند، گفت:، اما موضوعی که وجود دارد در بسیاری از معادن هم ماشین‌آلات مربوط به حمل و نقل در اختیار خودشان نیست، چون با پیمانکار قرارداد دارند و این پیمانکاران نیز زیر مجموعه اداره راه هستند و اداره راه باید پیمانکار خود را موظف کند که تناژ استاندار را رعایت کنند.

سلسانی با بیان اینکه ۹۸ درصد معادن در کشور در مقیاس کوچک هستند که متاسفانه این کوچک مقیاس بودن دایره بحث اقتصادی را محدود‌تر می‌کند، ولی به این منظور نیست که این اقدام نباید، انجام شود، افزود: در حال حاضر ۳۲۰ معدن در استان دارای پروانه بهره برداری دارد که حداقل زمینه اشتغال ۵ هزار نفر را در استان فراهم کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده